Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är ju en djungel där ute för en sådan som mig. Som inte är så insatt i det här med monitorer.

Men nu är det dags att köpa ett par nya efter si så där 6 år med mina gamla billiga M-audio monitorer.

Innan har jag inte brytt mig något alls om isolering och andra saker men nu när man köper lite finare monitorer och ska börja spela in på allvar

i studion så är det väl dags att skärpa till sig.

Det problemet jag har haft men mina gamla monitorer är att dom återger knappt någon bas alls och ljudet är inte alls något bra.

Det jag är ute efter är helt enkelt ett par bra monitorer. Priser får vara MAX 5000:- stycket, gärna under. Dom ska vara aktiva.

Musiken jag spelar in/mixar/mastrar är mest hårdrock/metal men även lite punk ock skitigare musik.

Någon som har några bra rekomendationer?

Tack på förhand

Annons
Postat

gå och lyssna och skapa din egen uppfattning. Det är ungefär som om att fråga vad du ska beställa på McDonalds. Vi kan säga vad vi gillar mest, men det spelar egentligen ingen roll.. för det är vad du tycker är bäst, som är just det.. bäst.

Om du DÄREMOT frågar, så som jag gjorde i en tråd, tex "Hur stort rum måste man ha för Genelecs 8040? Är det bättre med 8030 i ett mindre rum?" så är det betydligt lättare att svara på frågan.

Sen får du inte glöma akustikbehandling. jag skulle inte köpa några nya monitorer förän du akustikbehandlat. Det kan göra mer än vad du tror. Mycket mer..

men om jag måste rekomendera så säger jag A7X eller Yamaha hs80

Postat

gå och lyssna och skapa din egen uppfattning. Det är ungefär som om att fråga vad du ska beställa på McDonalds. Vi kan säga vad vi gillar mest, men det spelar egentligen ingen roll.. för det är vad du tycker är bäst, som är just det.. bäst.

Om du DÄREMOT frågar, så som jag gjorde i en tråd, tex "Hur stort rum måste man ha för Genelecs 8040? Är det bättre med 8030 i ett mindre rum?" så är det betydligt lättare att svara på frågan.

Sen får du inte glöma akustikbehandling. jag skulle inte köpa några nya monitorer förän du akustikbehandlat. Det kan göra mer än vad du tror. Mycket mer..

men om jag måste rekomendera så säger jag A7X eller Yamaha hs80

Nu är jag lite besviken Terror. Hur kan du rekommendera något annat än det du själv ska köpa ? =P Klart vi rekommenderar Genelec 8030 i detta fallet! Eller begagnade 8040! 😉

Postat (redigerat)

Jag anser mig väl bevandrad i monitordjungeln och följande alternativ är värda att kolla upp enligt mig:

Spännande alternativ:

Neumann kh 120

Monkey Banana Turbo 8

Equator d5

Acoustic Energy AE22-04

Sen har vi de lite vanligare:

Adam a7x

KRK VXT8

Genelec 8030

Yamaha MSP 7

Mitt generella tips, förutom att provlyssna i den mån det går, är att våga se bortom de vanligaste monitorerna, då det börjat dyka upp många fantastiska alternativ.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Nu är jag lite besviken Terror. Hur kan du rekommendera något annat än det du själv ska köpa ? =P Klart vi rekommenderar Genelec 8030 i detta fallet! Eller begagnade 8040! 😉

8030 får du väl inte under 5.000kr paret? om du inte köper beggat såklart.

Meidenberg (oregistrerad)
Postat

KRK har jag försökt utvärdera så mycket som möjligt och testade en hel drös med musik som jag hört ute på partaj, i lurarna, köksradion osv och valet stog mellan RP8, VXT8 och RP10-3.

RP8 kändes väl OK tills jag jämförde med VXT8 och det var vad jag hade förväntat mig, däremot så tyckte jag att ljudet i RP10-3 lät bra mycket naturligare än VXT8 och det är ett h*****s bra tryck i basen, nackdelen är att dom är sjukt klumpiga och jag är rätt övertygad om att mitt rum är i minsta laget.

Nu har jag haft dom över ett år och jag älskar att producera med dom, behagligt ljud och jag får lätt gåshud om jag drar på lite, däremot så har jag insett att jag behöver ett par mindre närfältare vid sidan om och då blir det ett par ADAM a3x.

Jag håller iofs inte på med hårdrock men lyssnar på det ibland och jag tycker ofta att jag vill ha en EQ i mellan med ensvag V-kurva.

Postat

oj, jag menade styck. På tysken kostar dem 5 215kr, sen är det frakt på det. Och TS skrev "Priser får vara MAX 5000:- stycket. Gärna under."

Klart du får 8030 under 10k paret nya! Varför kolla tysken när du har svensken? Det är andra tider nu 😉

• Gilla 1
Postat

[...] Varför kolla tysken när du har svensken? Det är andra tider nu 😉

+1

Postat

Herregud vilken härlig respons jag fick på tråden 🙂

Har kollat upp en del av tipsen och ska fortsätta med det ett tag till.

Jag vet att jag skrev 5000kr/styck. Det blir ju dock en hel del pengar att lägga ut.

Vad tror ni man klarar sig med? Jag har en replokal/studio på 40 kvm med 2 rum. Ett instrumentrum/replokal och ett studiorum/soffhäng.

Jag har inte producerat så mycket musik där ifrån än, mest egna låtar och lite covers.

Men tanken är att försöka expandera på bästa möjliga sätt och så småningom börja spela in plattor där nere med diverse band.

Har kollat mycket på akustikbehandling och allt sånt och kommer försöka fixa det på bästa möjliga sätt. Men vad tror ni?

Räcker det med 5000:- för ett PAR monitorer eller behöver man ge lite mer för att få hyfsade monitorer.

Har som sagt ett par Alesis M1 active som har en del åt på nacken. Tror dom låg på 1500-2000kr stycket när jag köpte dom om jag inte minns fel.

Postat (redigerat)

Räcker det med 5000:- för ett PAR monitorer eller behöver man ge lite mer för att få hyfsade monitorer.

Räcker och räcker, allt är relativt. Bästa valet enligt mig under är 5000 kr är Equator D5. Men det finns lika många svar på den frågan som det finns personer på detta forum. Och ja, akustikbehandling är av största vikt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Ett par ok monitorer i ett bra akustiskt rum är troligtvis bättre än ett par bra monitorer i ett dåligt rum. Hade valt att jobba i det första personligen.

Postat (redigerat)

Ett par ok monitorer i ett bra akustiskt rum är troligtvis bättre än ett par bra monitorer i ett dåligt rum. Hade valt att jobba i det första personligen.

Fast nu är du inte rättvis 🙂 Så fall skulle du skrivit ett par bra monitorer i ett ok rum. Och det hade jag valt utan att blinka. Mycket hellre än ett par dåliga moniterer i ett bra rum. Men nu retas jag bara lite...

Självklart är båda delarna av största vikt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Så här ser lokalen ut på ett ungefär. Allt är väl inte riktigt i rätta mått men på ett ungefär.

Hela lokalen är 40 KVM ca 6x7 meter. Väggarna är först betong, sen isolering 60mm & sen gips, I mellanväggen sitter det både vanlig isolering och sådana isoleringsplattor man hittar i taket på en del byggnader. Den väggen är ingen betong i.

http://img835.images...5/5569/utok.jpg

Edit: Det är väl lite off-topic kan jag tänka mig. Men eftersom det både är monitorköp och ljudisolering så kanske det funkar i denna tråden ändå.

Nu ser ni lite hur rummet ser ut i alla fall. Tips på hur jag ska göra för att få till ljudet?

Kan självklart ta bort det mesta i rummet om så behövs. Det viktigaste är väl en soffa och en kaffekokare 😛

Redigerat av Naargrimh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.