Jump to content
Annons

Mixa instrument - dåligt?


Andwuu

Recommended Posts

God afton!

Har funderat till och från på mixning av råa instrumentinspelningar från olika mikrofoner, är relativt ny inom området fortfarande så all vetenskap inom området kommer hjälpa till.

Bör man vara missnöjd över att ljudet inte låter riktigt som man förväntat sig direkt efter inspelning utan snarare efter att en lätt kompressor och reverb lagts på? Nu är det väl ytterst orimligt att en låt skulle låta bra utan att mixa den så alla instrument får det utrymme de behöver, men hur pass viktigt är det egentligen att en rå inspelning låter bra som den är? Jag kan tycka att en rå inspelning i mitt fall kan ha lite för mycket dynamik (tystare partier är ganska mycket tystare och tunnare rent allmänt) vilket kan hjälpas med en lätt kompressor, samt att det låter lite torrt utan reverb.

Ovanstående är ju två enkla inserts jag lagt på, materialet är ju inte totalt söndermixat bara för att det i sig ska låta acceptabelt, utan det har bara mixats så det låter lite livligare.

Så hur ska det göras? Klart låter en låt inte lika bra innan mixning, men hur mycket är "acceptabelt" att lägga på ett spår för innan det kan klassas som överdrift och man istället bör se över hur det spelas in?

(Ber om ursäkt om ovanstående är otydligt, förtydligar gärna om ni inte förstår)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...men hur pass viktigt är det egentligen att en rå inspelning låter bra som den är?

Det är det viktigate av allt skulle jag säga. "Don't fix it in the mix" är ett slitet med ack så viktigt uttryck. I en optimal inspelning så ska det endast behövas lite volymjusteringar, kanske nån kompressor och reverb, om ens det - Beror helt på genre och tyckte/smak. Nu ska det understrykas att verkligheten ofta inte ser ut så, men det är alltid något att sträva efter.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning är i grunden en korrigeringsprocess. Om det låter som du vill redan från början skulle ju ingen mixning behövas.

Håller med ovanstående, nåt grymt. Sikta på att få till det redan vid inspelning - fast realistiskt i förhållande till resurser förstås. Använd sen mixning för att "ta bort" det som inte gick att ta bort redan vid inspelning, och framhäva det som inte gick att framhäva redan vid inspelning. Ägna 80% åt inspelningen och 20% åt mixning, istället för tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixning är i grunden en korrigeringsprocess. Om det låter som du vill redan från början skulle ju ingen mixning behövas.

Håller med ovanstående, nåt grymt. Sikta på att få till det redan vid inspelning - fast realistiskt i förhållande till resurser förstås. Använd sen mixning för att "ta bort" det som inte gick att ta bort redan vid inspelning, och framhäva det som inte gick att framhäva redan vid inspelning. Ägna 80% åt inspelningen och 20% åt mixning, istället för tvärtom.

Hur är det med reverb då? Bör man få med det i råinspelningen också eller är det något som mixas in? De inspelningar jag har låter absolut bra om jag höjer volymen på dem (glöm det jag sa om kompressor, testade nyss utan) men det låter ju fortfarande lite torrt utan reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med reverb då? Bör man få med det i råinspelningen också eller är det något som mixas in? De inspelningar jag har låter absolut bra om jag höjer volymen på dem (glöm det jag sa om kompressor, testade nyss utan) men det låter ju fortfarande lite torrt utan reverb.

Beror väl lite på tillämpning. Men en "modern" mix av idag ska ju låta lite syntetiskt. Även då man spelar in en större orkester i en sal lägger ju vissa på lite diskret reverb ovanpå rumsakustiken, för att fräna till det lite. Kan du få till det önskvärda reverbet redan vid inspelning, så självklart. Kan du inte det, så sikta på att skapa det syntetiskt. (De flesta brukar greja det syntetiskt i efterhand, känns mer bekvämt också)

Men poängen är ju: Varför spela in en bastuba, och sen skruva till det så den låter som en elbas? Varför inte spela in en elbas direkt liksom.

Varför spela in en honkig torr bas och sen skruva till den så den låter fet och blöt? Varför inte spela in en fet och blöt bas direkt?

Det bör vara grund-tanken i alla fall, som Yllet skrev ovan med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på tillämpning. Men en "modern" mix av idag ska ju låta lite syntetiskt. Även då man spelar in en större orkester i en sal lägger ju vissa på lite diskret reverb ovanpå rumsakustiken, för att fräna till det lite. Kan du få till det önskvärda reverbet redan vid inspelning, så självklart. Kan du inte det, så sikta på att skapa det syntetiskt. (De flesta brukar greja det syntetiskt i efterhand, känns mer bekvämt också)

Men poängen är ju: Varför spela in en bastuba, och sen skruva till det så den låter som en elbas? Varför inte spela in en elbas direkt liksom.

Varför spela in en honkig torr bas och sen skruva till den så den låter fet och blöt? Varför inte spela in en fet och blöt bas direkt?

Det bör vara grund-tanken i alla fall, som Yllet skrev ovan med.

Aha, jo det är ju klart allt det du skriver, är lite så jag tänkt hela tiden också. Då jag inte har ett riktigt rum med bra akustik så jag kan få reverb vid inspelning kommer nog reverbet ske digitalt tills vidare, men ska åtminstone satsa på att få resten att låta bra utan effekter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med till 100 där, en kagge eller virvel eller bas kan jag inte få låta alls så som jag vill vid inspelning om jag inte komprimerar eller equar som fan.... vilket många förordar att man inte ska göra vid inspelning.... tjohoo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med till 100 där, en kagge eller virvel eller bas kan jag inte få låta alls så som jag vill vid inspelning om jag inte komprimerar eller equar som fan.... vilket många förordar att man inte ska göra vid inspelning.... tjohoo

Tja om du nu vet hur du vill ha ditt ljud i inspelningen (vilket är hela poängen 🙂 ) så är det absolut inget fel i att eqa eller använda kompressor redan då! Du kan tom. trigga i inspelningen om du är säkert på ditt sound - Ännu bättre!

En annan sak att betänka är att det sparar jättemycket tid om man bestämmer sig i detta stadie och inte lämnar för mycket öppet till själva mixningen. Vill man ha en baskagge som låter klickcklickklick, fixa det i inspelningen, istället för att trigga den i efterhand! Sen är det klart att dessa möjligheterna inte alltid finns.

Men min poäng är; ju mer bestämd man är i inspelningsprocessen ju mindre arbete krävs i mixstadiet.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja om du nu vet hur du vill ha ditt ljud i inspelningen (vilket är hela poängen 🙂 ) så är det absolut inget fel i att eqa eller använda kompressor redan då! Du kan tom. trigga i inspelningen om du är säkert på ditt sound - Ännu bättre!

En annan sak att betänka är att det sparar jättemycket tid om man bestämmer sig i detta stadie och inte lämnar för mycket öppet till själva mixningen. Vill man ha en baskagge som låter klickcklickklick, fixa det i inspelningen! Istället för att trigga den i efterhand, sen är det klart att dessa möjligheterna inte alltid finns.

Men min poäng är; ju mer bestämd man är i inspelningsprocessen ju mindre arbete krävs i mixstadiet.

/Jon

Absolut, men kanske inget att rekommendera för en oerfaren (eftersom han säger att han är relativt ny på området)! Jag kör kick virvel api 512 -> distressor och sen genom 5500... no worries

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, men kanske inget att rekommendera för en oerfaren

Precis, det enda de ska tänka på är att få inspelningen att låta så bra det bara går, utifrån de förutsättningar de har.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

.. och kan man inte få till en "inspelning" som man vill ha det i slutändan, så är det nog inte en inspelning man ska göra. Idén är att använda ändamålsenligt grundmaterial, och går det inte få till ändamålsenligt grundmaterial via inspelning så kan man säkert få fram ändamålsenligt grundmaterial på annat sätt. T.ex. programmera, använda syntetiska ljud direkt, köra med loopar, eller trigga eller så.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör oftast som du Andwoo. Lägger på kompressor EQ och reverb efteråt. Inget fel att göra så. Men jag jobbar med att få till ett så bra grundljud som möjligt först. Bra inspelningsvolym etc.

Speciellt det där med inspelningsvolymer är jag noga med så jag slipper göra alla justeringar i efterhand. Försöker alltid om möjligt att enbart lägga till reverb på inspelningarna också för att få lite mer liv i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker alltid om möjligt att enbart lägga till reverb på inspelningarna också för att få lite mer liv i dem.

Ser inte mig själv som någon begåvad inspelningstekniker, men jag skulle vilja påstå att "enbart lägga till reverb" är en ambitionsnivå som är väldigt hög. Jag har varit med länge och jag skulle inte våga mig på den nivån. Var inte rädd för att ratta och korrigera lite, och gradvis jobba dig upp mot nivån där du kanske en dag bara behöver lägga på lite reverb för att det ska funka. Men innan du når dit, var inte rädd för lite korrigering och kranande.

I inspelningsproceduren går vissa riktigt långt för att kunna fånga det (förhoppningsvis) slutgiltiga ljudet nästan direkt. Att spela in ljud på ett sätt som låter som det ämnade slutgiltiga resultatet är ett hantverk i sig: http://projectstudioblog.files.wordpress.com/2013/06/imag0565.jpg

Huvudpoängen, igen, är att fundera över hur du vill att det ska låta i slutändan, och använda ljudkällor som är relevanta i förhållande till den målsättningen.

Ska trummorna låta som Def Leppards "Pour some sugar on me"? då är inte inspelning av akustiskt trumset, följt av mixning, en realistisk väg att gå. Riktiga trummor låter inte ens i närheten av det. Det är klart det går, om du har månader av tid, resurser och ork. Men risken är att orken/motivationen dör långt innan de tekniska resurserna gör det. Och till sist, om du vill det ska låta som en bastuba, varför då spela in en flöjt, och pitcha ner eller nåt? Varför inte banda en tuba direkt?

Använd ljud som låter som dom trummorna direkt 'out of the box' istället.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast triggar man från början eller kör samplingar så lär man ju sig aldrig, extremt dåliga tips tycker jag... Antingen frå man lära sig hur ett grundljud låter och vad man kan göra med det post, eller så får man köra eq och kompressor vid tracking och lära sig vad det ger och vad som händer och vilka begränsningar det ger dig. Inte ovanligt att jag skär bort 10db i low mids vid mix på en baskagge, fast ändå inget jag skulle göra vid inspelning.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, Evil. Man får väga "att slutföra via effektiva lösningar" mot "att utvecklas via misslyckanden". Tuff balans. Har man otur är man "färdig" för business vid 48 års ålder.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är mycket dogmer här. Musik som inte mixas låter replokal. Torrt och middigt.

Antar att du skriver detta för att provocera, om inte, så är det beklagligt att du har den erfarenheten av inspelning 🙂. Vet inte hur många gånger jag spelat in band som utropat "Men... det låter ju färdigt!" redan i studion, vilket borde tala för sig själv.

Att dina inspelningar sedan låter "replokal torrt och middig" beror nog snarare på dina eller andras bristande kunskaper, snarare än att det skulle vara någon slags regel.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du skriver detta för att provocera, om inte, så är det beklagligt att du har den erfarenheten av inspelning 🙂. Vet inte hur många gånger jag spelat in band som utropat "Men... det låter ju färdigt!" redan i studion, vilket borde tala för sig själv.

Att dina inspelningar sedan låter "replokal torrt och middig" beror nog snarare på dina eller andras bristande kunskaper, snarare än att det skulle vara någon slags regel.

/Jon

Det var en tråd här i forumet som handlade just om omixat material. Det var ett hårdrocksband som spelat in allt utan att mixa eller lagt på några effekter. Vill minnas att det var på ett Nevebord och att de eqade aningen här och där.

Men resultatet lät just replokal ansåg andra. Ska kolla om jag hittar tråden

Sen beror det ju självklart på. Naturligtvis är det bästa att det låter så färdigt som möjligt.

Vet inte om jag inbillar mig, men sista åren så tycker jag att det kommit ett nytt slags ljudbild. Man hör det på nya artister som förmodligen spelat in själva och mastrat själva. Det låter bra, men ändå saknas det där extra som gör att det låter som en färdig "LP skiva" om ni fattar. Själv är jag uppvuxen med 80-talsideealet. Stort och blött.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja låter det replokal då man spelar in så är det väl snarast så att det 1. är dåligt mickat 2. dålig akustik.. Sen om det görs på ett Neve-bord eller en Behringer-mixer spelar nog mindre roll! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är avsaknad av reverb som får det att låta torrt. Sen tycker jag att det grötar om man inte eqar och skär ut så alla frekvenser får plats. Men det kanske går att göra direkt genom val av mikrofoner, placering, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kanske går att göra direkt genom val av mikrofoner, placering, etc

Korrekt. Men självklart kan ett försiktigt highpassfilter, individuellt anpassat, på varje kanal i mixstadiet hjälpa till att rensa upp i botten, även om du gjort en "perfekt" inspelning.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite en fråga om tycke och smak och hur man vill jobba, angående hur mycket man vill och bör skruva till ljudet vid inspelning. Det är ju såklart bra om man kan få det att låta så bra som möjligt redan då med hjälp av det som man har att tillgå i fråga om mikrofoner och liknande (rumsakustik ej att förglömma). Sen ska man kanske vara försiktig för att lägga på reverb och jag vet att även vissa inte vill t.ex. komprimera heller i inspelningsstadiet då inget av det går att få ogjort senare, men ibland kanske det är nödvändigt. Tror att det är svårt att ge ett 100% svar då alla nog gör lite olika beroende på förutsättningarna.

Oftast är väl så att man får fixa till en del saker i mixen för att verkligen få det att låta som man vill. Och om det är viktigt eller ej att det låter bra från början, tja på det viset att det blir mindre jobb i slutänden och bättre material att jobba med, visst, men det behöver definitivt inte vara så att skit in betyder skit ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...