Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

var och lyssnade på monitorer för någon vecka sen. Gick dit med inställning av att A7X skulle låta bäst, för att gynna min plånbok. Men tyvärr var fallet inte så. Genelecs 8040 lät klart bäst (för mig), av alla par jag satt och lyssnade på, och jag lyssnade på en hel del.

Nu när jag faktiskt bestämmt mig för Genelecs, så är frågan: hur stort rum måste man egentligen ha för 8040? Jag kan ju såklart köpa 8030, men dem lät ju sämre.. såklart. Men jag köper ju hellre 8030 om det är bättre än 8040 i mindre rum, vilket jag antar att dem är. Men därför frågar jag just det, hur stort rum måste man egentligen ha för 8040? Jag har pengar till det, och tyckte dem lät bäst. Men jag har inte köpt min nya lägenhet än, och vet inte hur stort rum jag får till studion.. men jag vill inte köpa 8040 bara för att dem låter bäst, för att sedan få ett skitresultat i min mindre studio.

Redigerat av Terror
Annons
Postat

Ljudtryck och frekvensomfång är väl det som skiljer de två modellerna.

I detta fallet kan man fundera på hur långt från monitorerna man kan sitta och lägsta rumsnoden (8040: 45hz => ca 3,7 m).

Om du tycker att 8040 låter bättre tror jag inte du behöver oroa dig för rummet som sådant. Kör på det du gillar.

Postat

I detta fallet kan man fundera på hur långt från monitorerna man kan sitta och lägsta rumsnoden (8040: 45hz => ca 3,7 m).

Om du tycker att 8040 låter bättre tror jag inte du behöver oroa dig för rummet som sådant. Kör på det du gillar.

Tack för din input, det lutar mot det. Väntar på mer svar. Gärna svar från CLEAS och Björn 🙂

Postat (redigerat)

Jag kör med ADAM S3X-V i ett ganska litet rum (ca 12m2) - och det låter kanonbra, så jag skulle inte vara orolig. 🙂

Problemet med storlekar är nog snarare att man inte kan ha för små monitorer i stora rum - inte tvärtom.

Redigerat av Claes
Postat

Jag kör med ADAM S3X-V i ett ganska litet rum (ca 12m2) - och det låter kanonbra, så jag skulle inte vara orolig. 🙂

Problemet med storlekar är nog snarare att man inte kan ha för små monitorer i stora rum - inte tvärtom.

aaah! precis det jag ville höra! 🙂 Thank you. Då ska jag bara fixa ordentligt med basfällor där det krävs också

Postat

Jag är lite i samma sits Terror när det gäller min studio. Ska sälja av lite och köpa nytt. Återkom gärna med lite uppdatering om ditt rum och vad du gjorde för att få dina 8040 att låta gött i rummet.

Postat

Jag är lite i samma sits Terror när det gäller min studio. Ska sälja av lite och köpa nytt. Återkom gärna med lite uppdatering om ditt rum och vad du gjorde för att få dina 8040 att låta gött i rummet.

Det ska jag absolut göra!

MIn rangordning av högtalarna som nämns:

1) Adam A7x

2) 8030

3) 8040

Du menar vilka du tycker låter bäst?

Jag vänder listan helt upp och ner i sånna fall.

Postat (redigerat)

+ 1

Terror: Jag tycker du även ska jämföra 8030 med Sub. Det ljudtryck den kombon levererar tycker jag gott och väl räcker till för närfältslyssning i rum upp till 25 m2.

Många gånger blir man lurad av att större monitorer upplevs låta "bättre" jämfört med mindre om inte den senare kompletteras med en sub. Mindre närfältare tenderar att "falla samman" då avstånd till sweetspot inte är så stort. En fördel med separat Sub är att det ger en större möjlighet att påverka Low End genom dess placering.

Redigerat av wellness music
Postat

+ 1

Terror: Jag tycker du även ska jämföra 8030 med Sub. Det ljudtryck den kombon levererar tycker jag gott och väl räcker till för närfältslyssning i rum upp till 25 m2.

Många gånger blir man lurad av att större monitorer upplevs låta "bättre" jämfört med mindre om inte den senare kompletteras med en sub. Mindre närfältare tenderar att "falla samman" då avstånd till sweetspot inte är så stort. En fördel med separat Sub är att det ger en större möjlighet att påverka Low End genom dess placering.

8030 md sub, då kommer man väl nästan upp i samma prisnivå som 8040? och då måste jag ju hitta någon som kan hjälpa mig placera den på bästa ställe. det känddes bara som om 8040 var en enklare lösning 🙂 de är inte pengarna som är problemet

Postat

Du kanske kan låna hem 8040 och testa hur de låter i ditt rum

ja det får jag nog göra. Nu är det ju inte optimalt/aktuellt direkt då jag inte flyttat än, mitt rum är litet och väldigt obehandlat. Men jag har hittat en bra deal. 10 lax för ett par.

vet du föresten vad som skilljer 8040 från 8040a?

Postat

Jag kör med 8030 plus 7050 och det funkar riktigt bra. Skulle dock vilja byta till 8040 då jag tycker att det saknar lite tryck när jag börjar gasa på rejält. Det storknar och börjar dista lite. Dock har jag aldrig kört så att det limiterar. Det låter skit långt innan.

Postat

Haha, har precis samma situation och tanke som du KWS.

Även om Genelec rekommenderar 7060 med 8040 tror jag att i ett normalt litet rum, där låga frekvenser får mycket stöd av just rummet (även med akustikbehandling), så skulle nog 7050 räcka.

När jag mäter upp hos mig så får jag köra minimum på subben och max på monitorerna för att det ska vara någorlunda jämnt. Och då gillar jag ändå att dra på lite mer i lågbasen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.