Jump to content
Annons

Hur mycket RAM/hastighet skall jag köpa?


Soderlund (oregistrerad)

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)

Hej,

Senast lydde jag LINUS råd ang. STUDIODATOR 2009 och har haft den rullande till idag.

Nu tänker jag införskaffa modell 2013 som det tipsas om här på forumet. (Funkar den?)

Nytt för mig som kommer att lämna Windows XP blir framförallt 64-bitars Windows7 med allt vad det innebär.

Jag använder mer mjuvaruinstrument idag, dessa är Toontracks Ez KEYS SuperiorDrums och Natives PRO Strings bl.a och dessa ihop får tyvärr burken att vilja hänga sig o konstra emellanåt.

Då till ovanstående fråga: Räcker 2x8Gb i Ram för mina ändamål (att lägga på en massa spår utan problem) eller skall jag när det ändå kostar pengar slå till på 2x16Gb? Jag har alltid varit analog och inte tidigare behövt fundera över RAM särskilt mycket, därför denna lätt korkade fråga, liksom HUR LÅNGT kommer man på x antal GB..? vidare... Vad betyder 1066 t ex eller 1333 som står angivet efter Gb? borde jag inte ha den högsta siffran?

Och.. Verision av Win. 7 spelar det någon roll idag? Kör Nuendo 5.5 och RME 9652 ljudkort.

Vänligen, Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

8 Gb RAM klarar samtidigt EZ keys, superior och session strings pro bra. Hos många lär windows 7 plus daw ta upp ca 1,5gb ram, så 8gb räcker för det ovan. Att sälja RAM och/eller köpa mer, kan du även göra i efterhand om du känner behovet.

1066 och 1333 m.m. är ... hastigheten som används för att skicka data till och från minnet kan man säga. Just högre siffra desto mer effektivt/snabbt kan minnet jobba. Högre siffra = dyrare minne.

Finns andra beteckningar på dessa hastigheter med, t.ex "PC3-12800" och sånt. Det betyder samma sak, bara en annan beskrivning. Här finns lite förklaringar och referenslista : http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM#JEDEC_standard_modules

Glöm inte att du måste kolla att moderkortet kan jobba i den hastighetsbeteckning som minnena kräver, annars går det åt h-e. Det kan du kolla i moderkortets specifikationer.

Har du kört XP så är övergången till Win7 lätt. Det är inte mycket skillnad. Win7 ser bara lite annorlunda ut, vissa ytliga detaljer är annorlunda, det kräver aningen mer ork av systemet än XP, men det mesta är detsamma.

Vilken version av Win7 du kör, för musikbruk, har inte så stor betydelse såvitt jag vet. Men välj 64-bit, annars får du bara tillgång till 3,26gb ram per program, och då kan inte din DAW använda ens hälften av allt RAM-minne du har. (det kräver även att du har 64bit versionen av din DAW)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...