Jump to content
Annons

the t.bone Ovid System CC 100? Mygga t ak gitarr...?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nån som testat en sån här?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid_system_cc_100.htm

Jag tänkte isåfall ha den till livespel genom PA. Jag tycker ljudklippen låter oförskämt bra för en 425-kronors mik...

Man kan köpa till det här fästet oxå för 173 kr

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid_system_guitar_clip.htm

Råkade se den här idag, annars har jag bara sett liknade mickar för över 4000 kr...

Dela på andra sajter

Annons

Svalander har både billigare och bättre prylar om du kan löda själv! 🙂http://www.svalander...anasonic_wm-61a

Den där såg ju fin ut. Men jag o löda, min storhetsperiod som lödare passerades för länge sen.

Och Svalanders, är inte de värsta bluffmakarna som lever på att lura de extremkorkade att köpa mystiska elkablar som "renar" strömmen??

Dela på andra sajter

Den där såg ju fin ut. Men jag o löda, min storhetsperiod som lödare passerades för länge sen.

Och Svalanders, är inte de värsta bluffmakarna som lever på att lura de extremkorkade att köpa mystiska elkablar som "renar" strömmen??

Jo det finns sånna grejjer också... Men den där mic-kapseln är ingen bluff i alla fall! 🙂

Dela på andra sajter

Näe det är en elektretmic och behöver ett litet batteri (eller fantommatning) . Några här på forumet har byggt egna mickar med den kapseln men hittar inte tråden just nu

Dela på andra sajter

Finns det inget alternativ till "tvingen" man kan ha som fäste? Det bore finnas nån smidig grej liknande den namnbricka man hade i lumpen som man kunde klämma fast genom ljudhålet. Tvingen ser lite väl åbäkig ut.

Dela på andra sajter

• 8 månader senare...

Någon som testat the t.bone än?? vill gärna höra en recension. 🙂

Jag skickade efter en, den låter riktigt skapligt, och man slipper ju sitta still när man spelar live, med en mick på stativ framför ändras ju ljudet ut i PAt direkt, det minsta lilla man rör på gitarren.

Det som blev skumt för mig med den här myggan är att när jag som jag alltid gör när jag spelar enmansband, eller bara sång plus ak gitarr kör lyssningen i HD280 lurar, det var att jag då i lurarna ganska tydligt hela tiden hör publiksorlet i lurarna, via myggan då...

Ljudet i PAt lät då som en riktig akustisk gitarr o inte typisk piezoaktigt.

Dela på andra sajter

Tack då får det bli en sådan. 🙂 Publikfrekvensen kanske går att plocka bort med en grafisk EQ?

Hur fort fick du hem en? jag behöver en till den 25e 😱

De brukar ju vara snabba, o ett sånt litet paket kan nog gå som brev, så det borde lätt hinna fram.

Kör du inte med lyssning i inears märker du knappast av publikljuden. Kom på att den gången körde jag ganska mkt kompressor på gitarrmyggan oxå...

Dela på andra sajter

Jag hoppas det ska gå snabbt. Beställde även lite större prylar som notställ till exempel så det blir ett stort paket men efter att pengarna fanns på plats skulle det ta 3-4 dagar så det är lugnt ändå hoppas jag. 🙂

Har du testat att spela in med micken? Funderar om den kanske kunde fungera även till det.

Dela på andra sajter

Jag hoppas det ska gå snabbt. Beställde även lite större prylar som notställ till exempel så det blir ett stort paket men efter att pengarna fanns på plats skulle det ta 3-4 dagar så det är lugnt ändå hoppas jag. 🙂

Har du testat att spela in med micken? Funderar om den kanske kunde fungera även till det.

Nä det har inte blivit av. Kanske testar att spela in nån visa nu nån dag, då lägger jag ut ett prov…

Dela på andra sajter

att jag då i lurarna ganska tydligt hela tiden hör publiksorlet i lurarna
För hög gain på miken?
Publikfrekvensen kanske går att plocka bort med en grafisk EQ?
Sorl är ett brus, inget tonalt som kan eq:as bort.
Dela på andra sajter

Du menar på fullt allvar att brus inte går att minska med EQ?

Du kan skära frekvenser för att dämpa frekvensområden i ett brus, men du kan inte "plocka bort" ett brus. På fullt allvar.

Publiksorl är jämntjockt över ett väldigt stort frekvensområde.

En noise gate är en bättre lösning eftersom du då inte fördärvar gitarrljudet.

Dela på andra sajter

Sorlet under 3k är ganska bra maskerat när gitarren spelar, men var dämpar du?

I min värld sätter man ett gitarrljud som låter snyggt för publiken och accepterar sorlet. 🙂

Dela på andra sajter

Nu fick jag hem min mikrofon, den slår ju alla andra typer av akustiska mickar jag testat. Lite vass i diskanten men det kan man ju dra ner med lite EQ. Hade även problem att få fästet att sitta ordentligt på gitarren men det ordnades med en lite bit gaffa.

Över lag känns det som en lösning jag frågat efter sedan mitten på 90talet, den som väntar på något gott..... 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.