Jump to content
Annons

Hur börjar ni göra låtarna?


Solborg (oregistrerad)

Recommended Posts

Solborg (oregistrerad)

När jag sitter i FL och ska göra en ny låt vet jag inte vad jag ska börja med riktigt, ska man börja med basgången eller melodierna.. jag vet att alla alla tycker olika men jag frågar er alla hur NI gör när ni sätter igång med ett nytt projekt.

skulle vara snällt av er att svara på detta och ge mig lite tips och om nån vill adda mig på msn för att höra min senaste låt ge mig tips för att förbättra den.

tack på förhand // hajjen

msn: hajen_solborg@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag sitter i FL och ska göra en ny låt vet jag inte vad jag ska börja med riktigt, ska man börja med basgången eller melodierna.. jag vet att alla alla tycker olika men jag frågar er alla hur NI gör när ni sätter igång med ett nytt projekt.

skulle vara snällt av er att svara på detta och ge mig lite tips och om nån vill adda mig på msn för att höra min senaste låt ge mig tips för att förbättra den.

tack på förhand // hajjen

msn: hajen_solborg@hotmail.com

Jag skriver musiken i huvudet... Sen sätter jag mig med sequencern och börjar planka ner det helt enkelt. Eller guran beroende på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!..

Det finns olika sätt... som du nämner men,

Oftast så brukar man ha en melodi i huvet, sedan köra igång ett gött trumkomp

loopa några takter och sedan klura ut någon nice basslinga.

sen komp-gitarr och sedan en gitarr/piano eller något obstinat

som spelar melodin man hadde i huvvet.

Sen lägger riktiga trummor på det sen efter klick.

kort och konsist..

// Mr.S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver musiken i huvudet...

Ungefär samma här...får en textstrof på skallen, nynnar melodi för mig själv, tar ut grundackorden, gör en "slaskinspelning" för att inte glömma det. Bygger succesivt vidare på texten och melodin och gör en ny "slaskinspelning". Med andra ord så får låtarna "växa fram" av sig själva. Ibland går det fort...någon vecka eller månad...och ibland tar det flera år. Å andra sidan så jobbar jag alltid med 10-20 låtar samtidigt i olika stadier. Det finns inget "standardrecept" på det här... alla gör på sitt eget sätt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ibland har jag nån idé och då gör jag bass först med en synt och går sedan vidare med nästa ljud.

Men ibland sitter jag och bara leker med trummor, syntar och effekter. Behöver inte bli nåt utan det är mer lust att experimentera. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är ingen direkt sångare men jag skriver oftast mina låtar efter gitarr riff eller ackords följder som känns bra och med en bra rytm, man har en grov idée i tankarna till arr. Jag tycker att rytmen är det viktigaste av allt i det jag skriver.

Försöker sedan att hitta en bra takt med trummor som passar och lyfter det hela.

Bygger sedan vidare på detta med bas mm. När låt efter många om och men känns hyfsad så får den vila ett tag.

När man sedan plockar upp den igen så kommer man oftast på nya prylar till den.

Jag tycker det är lätt att fastna om man ska sträck skriva låtar. Men ibland går det fort att komma på en låt (men bara ibland).

När man sedan kommer till det faktum att text ska till så brukar jag först försöka att hitta sång slingor som verkligen passar in, sedan kommer texten.

Jag har ibland med fördel låtit andra sångare fått fria händer till både text och slinga och de ser oftast låten i ett helt annat perspektiv. Man blir förvånad över hur ruskigt bra det kan bli då.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

får en ide, tar fram guran och jobbar med iden. När jag har de flesta delar jag behöver i låten sätter jag mig och spelar in 2 gitarrspår lite halvslarvigt för att se hur det blir. Sen så lägger jag lite andra grejer och sista slänger jag slaskgurorna och lägger nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika. Dom gånger jag har en låt klar i huvudet så brukar jag försöka luska ut vad det viktigaste i den är, sen spelar jag in den som slask för att inte glömma den. När jag väl spelat in den så har jag glömt alla andra delar av låten och oftast klinkat iväg på nåt helt annat som jag sen gör klart :-) Men de få gånger jag faktiskt fortsätter på den låt jag har i skallen så blir det oftast att lägga trummor > basgång > syntar > sång. Om jag har nån del väldigt klar i skallen så blir det den delen först, men oftast på det sättet.

Men vanligtvis så gör jag låtar helt spontant för att testa nån idé jag fått, och då blir det lite som det blir. Men oftast återkommer jag till att fixa till saker i ordningen jag har skrivit härovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

intressant tråd.

Jag brukar typ trycka på rec, börja spela vad som helst, efter ett tag hittar man nått man kan snöa in på, typ en melodi, ackordföljd eller rytm När man lärt sig spela denna med känsla, kommer man på idén att man vill spela in den... vilket man lyckligtvis redan gjort.

Jag loopar en bit hookar upp lite trummor och komp och sen beroende på vad målet är har man en låt.

/ze

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter mig aldrig vid datorn förrän jag vet vad jag ska göra.

Ofta vet jag i huvudet ungefär vad jag ska göra sen sätter jag mig vid rhodset, pianot, gitarren, trummorna eller synthen å skriver ner lite anteckningar på papper å sen sätter jag mig vid datorn. Förr satte jag mig ofta vid datorn å visste inte vad jag skulle göra, det resulterade i tusen 40 sekunder låtar om dagen typ.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,

Oftast sitter jag och klinkar på pianot, kommer på något fint, och plitar dit dem i FL 4, typ till 3OSC, den spelar jue typ allt. Sedan bygger jag därifrån, bas, kick, layers, sist percaussions - de kan verkligen ställa till det ibland, men det fungerar.

Annars så sitter jag och leker ihop ett beat, lägger på en bas och sen får man se vart man hamnar 🙁

-wec

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ren Bulemi. I alla fall när det gäller de låtar jag verkligen tycker blir bra, elkler tro kommer bli bra.

Jag är i en situation som helt plötsligt, på ett eller annat sätt, berör mig, och därmed ger mig en inspiration. Då är det viktigt att ha papper och penna, för då kommer texten, som sagt, som bullemi. Oftast är texten färdig erfter mellan tre till tio minuter.

därefter tar jag fram min gitarr och försöker få den att genom toner förklara vad jag vill säga med min text. Slutligen har jag en slinga (ibland, dock sällan) en bestämd ackorduppstätning).

Jag har aldrig gjort en låt som på nåt sätt är färdig när jag sätter mig ner för inspelning. Bara jag har grunden kvar, så gör jag allt bäst i improvisationens hetta. Jag lägger ett spår, förslagsvis en grundgura, sen eventuellt ett preliminärt gitarrkomp. Efter det bara ser jag eftersom vad som behövs, när och hur, och slutligen, när jag lagt på vad jag anser behövligt, känner jag helt plötsligt att nu, nu jävlar, är det klart.

Så funkar det för mig..

Ett tips, som jag började använda när jag var ute och reste, hade min gura och inte mkt annat, är att köpa en diktafon. Så fort en rad av text kom upp i huvet, eller ett grymt gitarrriff, så spelade jag in skiten, förklarade hur jag menade, vad jag ville framkalla för känslor.. Diktafon helt enkelt, mkt bra investering om du frågar mig.

Lycka till, mate! Kör så det ryker!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag börjar med att välja ut en lämplig kick, en skön clap, nårra hihats, closet rep open. Sen lyssnar man på massa musik och får inspiration och ideér därifrån, sen börjar man kladda till det som man vill ha det och gör nåt riff och sen lägger man en bas slinga på det och sen bygger man låten (<'')

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

först slår jag igång en kick..låter det loopa... slår på en schysst clap... reverb,delay,filter på den clapen... sen en hat .. drar samma fx som på clapen.. sen slår jag på mer och mer trams ..sen har jag en fullsmackad pattern..sen är det till att placera ut dem få en schysst uppbyggnad.. sen blundar och vridar upp bpm tills det låter bra... sen mixtrar jag fram en schysst basslinga.. sen kör jag alltid svagt med 303s i bakgrunden..bara för att fylla ut basen.. de funkar...

sen kommer en schysst synth in lite lätt... =)

Redigerat av Lunatik
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Precis som många andra börjar ajg med att programmera trummor. Sen utvecklas alltid låtarna i olika riktningar, men steg 1 är alltid detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som många andra börjar ajg med att programmera trummor. Sen utvecklas alltid låtarna i olika riktningar, men steg 1 är alltid detsamma.

Så börjar jag också. Innan dess skriver jag dock musiken "i huvudet" och spelar uppslag jag fått med keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag börjar med att öppna en öl... 😲

Ska testa den någon gång 😄 Funkar vilken typ av alkohol som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar med att öppna en öl... 😄

Ska testa den någon gång 🙂 Funkar vilken typ av alkohol som helst?

Hehe. Jag dricker aldrig alkohol, tycker mer om cola. 😆

Men efter cola och musik kan jag inte sova... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag börjar med att öppna en öl... 😄

Ska testa den någon gång 🙂 Funkar vilken typ av alkohol som helst?

Hehe. Jag dricker aldrig alkohol, tycker mer om cola. 😆

Men efter cola och musik kan jag inte sova... 😉

Då ska du testa med vodka istället för cola. Efter rätt mängd vodka och musik KAN du sova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en idé till en vers eller refräng som jag spelar in lite snabbt och bygger upp runt om. Och jag tror att inspiration inte är någonting man kan gå och vänta på uan att det kommer när man väl börjar jobba, hur segt det än må kännas att sätta igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag börjar alltid med att sätta igång fl.

Undrar bara hur resten gör musik??

Njäe skämtåsido.

jag börjarför det mesta med att göra en sjysst melodi antingen på en synth eller direkt i fl.

Om man börjar på trummorna tar det för det mesta bara stopp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...