Jump to content
Annons

Svensk dansmusik på frammarsch?


R-sob (oregistrerad)

Recommended Posts

R-sob (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan spekulera i om svensk dansmusik är på en mera kommersiell frammarsch? delvis med tanke på Prydzhysterin..

I sverige verkar tex trancegenren vara reserverad för människor med en tveksam relation till svampar och uvljus.

Vore grymt om den elektroniska musiken i sverige nådde en bredare publik på ett mera seriöst sätt.. metropolscenen i roskilde är enligt mig ett lysande exempel på elektronisk musik i sitt esse, både vad gäller artister och publik.

ha d!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I sverige verkar tex trancegenren vara reserverad för människor med en tveksam relation till svampar och uvljus.

Du har trott på för mycket skit i medierna i det fallet men jo... svensk electronica är kanske på väg nån vart.

PS: börja ingen knarkdebatt. Jag förnekar INTE att det finns i genren men mängden och omfattningen är överdriven. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige verkar tex trancegenren vara reserverad för människor med en tveksam relation till svampar och uvljus.

Den mesta musiken låter nog bra med kroppen full med svamp.

Trancemusiken är så jävla tyskland och så otroligt enformig och dålig.

hmm tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den är på komersiell frammarsch eller inte går väl knappt att spekulera i.. Men har vi några lika stora artister som Ace of Base m fl nu? Om vi ska spekulera 😉

Däremot finns det väl fler svenska dansmusikproducenter nu än någonsin, och de svenska artisterna har väl ett gott rykte världen över? Oavsett genre? Eller.. 😄

Varför frågar du? För att det

Vore grymt om den elektroniska musiken i sverige nådde en bredare publik på ett mera seriöst sätt..
eller finns det någon annan grund för din förfrågan?

Å visst vore det kul om musiken nådde en bredare publik .. Men på sätt och vis har den gjort och gör det redan.. Som du själv nämner, Erik Prydtz, men även Spånka NKPG (vann väl grammis?), Håkan Lidbo (deltar ju t ex i schlagerfestivalen, kanske inte med sitt mest representativa material, men ändå), Erik Tillander, Sophie Rimheden.. osv. För att nämna några artister som är aktiva just nu och får ett brett gehör bland folk med sin elektroniska, mer eller mindre dansanta, musik. Men för inte många år sedan var ju Antiloop enorma i radio, å på discon överallt i landet 🙂 .. Så det finns där. Men att alla skulle börja lyssna på tech house bara för att E Prydtz får en hit är föga troligt. Precis som att Iron Maiden och Linkin Park går hem hos den breda massan, men inte Meshuggah m fl. Det handlar ju om hur specialintresserad man är.

[DISCLAIMER (kallas det så? 😄 ] 😄

Och givetvis är allt ovan mina egna åsikter och mina egna funderingar och har inga egentliga faktagrunder osv osv.. Inte är mitt urval av artister vare sig representativt eller fantasifullt. Men jag är inte världsbäst på å namedroppa heller.. 😎 //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det är någon som kan spekulera i om svensk dansmusik är på en mera kommersiell frammarsch?

Det beror alldeles på hur du menar.

Svensk dansmusik har varit stor internationellt i över ett decennium - på undergroundnivå. Skillnaden är väl att det faktiskt även blir en och annan listplacering idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)
Om den är på komersiell frammarsch eller inte går väl knappt att spekulera i.. Men har vi några lika stora artister som Ace of Base m fl nu? Om vi ska spekulera 😉

Däremot finns det väl fler svenska dansmusikproducenter nu än någonsin, och de svenska artisterna har väl ett gott rykte världen över? Oavsett genre? Eller.. 😄

Varför frågar du? För att det

Vore grymt om den elektroniska musiken i sverige nådde en bredare publik på ett mera seriöst sätt..
eller finns det någon annan grund för din förfrågan?

Å visst vore det kul om musiken nådde en bredare publik .. Men på sätt och vis har den gjort och gör det redan.. Som du själv nämner, Erik Prydtz, men även Spånka NKPG (vann väl grammis?), Håkan Lidbo (deltar ju t ex i schlagerfestivalen, kanske inte med sitt mest representativa material, men ändå), Erik Tillander, Sophie Rimheden.. osv. För att nämna några artister som är aktiva just nu och får ett brett gehör bland folk med sin elektroniska, mer eller mindre dansanta, musik. Men för inte många år sedan var ju Antiloop enorma i radio, å på discon överallt i landet 🙂 .. Så det finns där. Men att alla skulle börja lyssna på tech house bara för att E Prydtz får en hit är föga troligt. Precis som att Iron Maiden och Linkin Park går hem hos den breda massan, men inte Meshuggah m fl. Det handlar ju om hur specialintresserad man är.

[DISCLAIMER (kallas det så? 😄 ] 😄

Och givetvis är allt ovan mina egna åsikter och mina egna funderingar och har inga egentliga faktagrunder osv osv.. Inte är mitt urval av artister vare sig representativt eller fantasifullt. Men jag är inte världsbäst på å namedroppa heller.. 😎 //smulan

Tack för inlägget smulan

Därför att om jag ska kategorisera mig själv som artist så är det inom någon av de mer dansanta genre:na som jag hamnar, kan vara intressant att se hur delen av musikvärlden ligger till liksom.

Och LC; jag vill inte starta någon sådan debatt, tycker bara att det är mer tacksamt med en publik som kan anses någorlunda sofistikerad, vilket i mina ögon uv-utspökade snubbar inte gör. En personlig uppfattning med andra ord, det är säkert schysst på sitt sätt men passar inte mig.

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)
Jag undrar om det är någon som kan spekulera i om svensk dansmusik är på en mera kommersiell frammarsch?

Det beror alldeles på hur du menar.

Svensk dansmusik har varit stor internationellt i över ett decennium - på undergroundnivå. Skillnaden är väl att det faktiskt även blir en och annan listplacering idag.

ok, tack.. intressant att höra! 😄

Jag tänker delvis på att Sverige är ett relativt priviligierat land med avseende på it-teknologi, vilket i sin tur kanske kan bidra till en utökad - mera privat - musikproduktion med tanke på alla mjukvaruprylar som dyker upp.. Även med svenskt fotfäste. Vi kanske står inför en musikrevolution 😄?

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob.. vill du tjäna pengar på dansmusik? Då ska du nog kika på Dj-branschen.. Annars känns det som att det är svårt, om du inte kör disco som funkar i radio.. Fast här har jag ingen erfarenhet. Dessutom är det väl så de flesta musiker skapar sig ett namn, och sedan pengar? Spelningar?

Musikrevolution eller inte.. Sverige är ett MYCKET priviligerat land. I många, många avseenden. 😄 Och visst, p g a all teknik som blivit var mans egendom ökar ju också antalet artister och skivsläpp.. 🙂 Logiskt? 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)
R-sob.. vill du tjäna pengar på dansmusik? Då ska du nog kika på Dj-branschen.. Annars känns det som att det är svårt, om du inte kör disco som funkar i radio.. Fast här har jag ingen erfarenhet. Dessutom är det väl så de flesta musiker skapar sig ett namn, och sedan pengar? Spelningar?

Musikrevolution eller inte.. Sverige är ett MYCKET priviligerat land. I många, många avseenden. 😕 Och visst, p g a all teknik som blivit var mans egendom ökar ju också antalet artister och skivsläpp.. 🙂 Logiskt? 😳

//smulan

yes, logiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till elektronisk musik så finns det inte ett land på denna planet som tar israel på det... vad är anledningen till det? jo, Israel spelar underground musik på vanliga radiostationer så att människor kan redan från sina unga dar hitta sitt speciella favoritsound. I sverige är dom flesta redan i tonåren innan dom hittar det dom verkligen älskar om ens då... Dessutom är det mindre accepterat att tycka om nån "konstig" musik här som inte spelas kommersiellt. På TV och radio säger man alltid "våga vara dig själv vad det än gäller" men i själva verket är det knappt nån som verkligen menar det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...