Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Gör beats i FL Studio och sedan inporterar jag filerna till Elements 7 i 32-bit och 96Khz.

Väljer split mixer tracks i FL så jag får separata spår av alla instrument. Men just basen blir skit konstig i Cubase efter jag inporterat den. Varför blir det så ?

Annons
Postat

Okej Jo det är bara basen som låter konstigt allt annat är som det sjka. Vad skulle jag ha aktiverat då ? Om jag bara lyssnar på bas spåret innan jag importerar den i Cubase då låter den som den ska. Men så fort den kommer in i Cubase då låter den konstigt. Jag har 96 i både FL och Cubase. Nå mer förslag ?

Postat

Men när man bouncar alla spår separata påverkas master kanalen då ? Det borde de ju inte göra.

Postat

Som sagt, så vet jag inte hur FL funkar, men om du exporterar de enskilda spåren och inte hela mixen, så är det antagligen så, att eventuella effekter på mastern inte följer med, eftersom de ju inte finns på de enskilda spåren...? Då innehåller ditt exporterade spår bara det som fanns före mastern på varje spår.

Postat

Eller tvärtom. I Cubase (i a f i SX3 som jag fortfarande använder) så följer väl effekter som ligger på master-regeln med även om man exporterar enskilda spår?

Har svurit mer än en gång åt att jag suttit och exporterat något för att sen komma på att jag glömt ta bort en eq och/eller kompressor på masterregeln.

Är det så skulle det ju kunna vara så att t ex en kompressor på masterregeln påverkar ett spår annorlunda när det kommer för sig själv jämfört med om där ligger andra instrument.

Å andra sidan, du säger ju att den exporterade bas-filen låter bra. Och att det är först när man importerar den till Cubase som det låter konstigt. På vilket sätt låter den konstig? Stämmer den "i tid"? Du kanske skulle kunna lägga upp ljudspår här med en före import till Cubase och en efter?

I övrigt så kan du spara mycket datorkraft på att dra ner från 96 kHz samplingsfrekvens till 44.1 kHz. Tror inte du kommer märka något skillnad i ljudkvalitet.

Det finns ju för övrigt en inställning till som har med ljudkvalitéen att göra. Upplösningen. 16, 24 och 32 bitar. Är det samma i både ditt FL-och ditt Cubase-projekt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.