sylvestersam Postat 11 juli 2013 Postat 11 juli 2013 Jag undrar om det finns något sätt att överföra ljud från flerkanals rullbandspelare till en dator på något smidigt sätt. Exempel: jag spelar in trummor på fyra kanaler och skulle vilja föra över dem spår för spår till en dator så att man kan fortsätta att bearbeta ljuden..vad behöver jag för att göra detta?
Guitar Nilsson Postat 14 juli 2013 Postat 14 juli 2013 Jag skulle ha använt min TC Finalizer, den har både analoga och spdif in o utgångar. Från bandaren via XLR till Finalizern, och sen via spdif till ett ljudkort med en sån ingång. Det finns väl andra liknade burkar med både analoga o digitala in/out.
Mellow Boy Postat 12 augusti 2013 Postat 12 augusti 2013 Ett ljudkort med lika många analoga ingångar som din rullbandspelare har kanaler (eller som du vill föra över). Alla kanaler måste läggas över samtidigt om du inte har SMPTE synk (krångligt, dyrt). Vill du använda din bandare som "färgare" och spela in direkt utan att spara, föra över, kan du använda dig av ett fattigmans CLASP. Jag har inte testat detta själv!!!!!! Fortfarande behöver du lika många analoga ingångar som du har spår du spelar in på. - 8 mickar på trummor, 8-kanaler bandare, 8-kanaler ingångar osv.. Lycka till!!
mietek Postat 12 augusti 2013 Postat 12 augusti 2013 (redigerat) Det där är inga problem, i synnerhet i Cubase/Nuendo där du kan lägga inserts på ingångarna. Lite jobbigare routing i Pro Tools, men det är allt görbart där med. Redigerat 12 augusti 2013 av mietek
sylvestersam Postat 19 augusti 2013 Trådstartare Postat 19 augusti 2013 Låt oss säga att jag spelar in med min bandare som har 8 kanaler. Räcker det om jag skaffar mig ett ljudkort med 8 kanaler då? Spelar det någon roll hur "bra" ljudkortet är? Tänkte om det duger med det billigaste bara för att få över signalerna..Kommer det låta sämre än om jag skulle införskaffa mig ett superinterface med värstingpreamps etc?
Guitar Nilsson Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Låt oss säga att jag spelar in med min bandare som har 8 kanaler. Räcker det om jag skaffar mig ett ljudkort med 8 kanaler då? Spelar det någon roll hur "bra" ljudkortet är? Tänkte om det duger med det billigaste bara för att få över signalerna..Kommer det låta sämre än om jag skulle införskaffa mig ett superinterface med värstingpreamps etc? Det borde väl funka med ett enklare korts lineingångar, antar att ljudkorten har både mick o line in på varje kanal? Line är nog ett måste, det är ju redan förstärkta signaler du tar från bandaren. Och då är det nog inte alls lika noga som när man ska förstärka en micks svaga signal.
Halkbi Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 Låt oss säga att jag spelar in med min bandare som har 8 kanaler. Räcker det om jag skaffar mig ett ljudkort med 8 kanaler då? Spelar det någon roll hur "bra" ljudkortet är? Tänkte om det duger med det billigaste bara för att få över signalerna..Kommer det låta sämre än om jag skulle införskaffa mig ett superinterface med värstingpreamps etc? Det kan definitivt vara värt att lägga lite pengar på ett vettigt ljudkort istället för att bara ta det billigaste. Billigare ljudkort har med stor sannolikhet sämre drivrutiner, sämre AD/DA-omvandlare, sämre signal-brusförhållande, klenare hörlursförstärkare osv. Med det sagt så brukar dock det mesta från 3500 kr och uppåt vara fullt tillräckligt för de flesta tillämpningar. 1
hegobald Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 Behringer har ju lite dåligt rykte men en produkt som jag tycker funkar superbra är denna http://www.thomann.de/se/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm
Mellow Boy Postat 24 augusti 2013 Postat 24 augusti 2013 Ja, det räcker med 8-ingångskanaler på ljudkortet/A/D för att föra över ljud från en 8-kanalers rullbandspelare. 16 om du har 16-kanaler på rullbandspelaren o.s.v. Ska du även lägga över saker från datorn till rullbandspelaren, behöver du även 8 separata utgångar från ditt ljudkort D/A. Jag håller med "Halkbi" att ett lite bättre ljudkort är att föredra. Ljudkedjan är inte heller starkare än sin svagaste länk! AD/DA:n behöver inte ha mikrofoningångar eftersom bandaren har linjenivåer ut. Har du idag ett ljudkort som kanske har en ADAT in/ut, behöver du bara en extern AD/DA. Typ Alesis AI3 (eller Behringer ADA8000), Jag har hittat Alesis AI3 på Blocket för så låga pengar som 500:- Här är en som är dyrare! http://www.vend.se/ad.php?183616
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.