Jump to content
Annons

Vilka monitorer för njutningslysnade?


Bbenderman

Recommended Posts

Annons

Adam A7X har jag, hoer väl ungefär 99 fel av 100 i varje mix. Även gjord av proffs.

Skulle inte rekommendera deras X-Art tweeter, många som inte forstår hur otroligt hogupplost denna är.

Du måste nästan skruva musiken i en X-art for att det ska låta bra på en X-art.

Kolla Quested.

Har hort typ 10 låtar av 10 000 som låtit bra på adam a7x senaste 2 åren.

lyssna ta med musik och skruva hoegt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alls hålla med om det du säger om ADAM, Martin. Jag tycker det är härligt att lyssna med så bra detaljupplösning även när man inte mixar utan bara lyssnar. Visst hör man diverse fel som är gjorda i vissa fall, men det är ju bara skönt att få bekräftat att även proffsen kan klanta sig... 😉

Tack vare ADAM's HiFi-högtalare, så har jag superljud i surroundanläggningen i vardagsrummet också. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner flera som använder A7x:orna som hifi-högtalare. Tveksamt om jag själv skulle göra det (sorry Claes 🥰🙂 ). Min tid med Adam är förbi, blir dock mer Eva framöver: Hon e mjukare och ärligare i sann ylleanda.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hör man diverse fel som är gjorda i vissa fall, men det är ju bara skönt att få bekräftat att även proffsen kan klanta sig... 😉

och många vill mena att vissa saker förstärks mer än det borde

ett par jbl borde vara smaskens som nöjeslyssning+monitor - kommer inte på rätt modell på rak arm men gunnar dyker nog snart in och namedroppar några

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man nog stort rum kan jag rekommendera att njuta i ett par JBL4430 matade av recappade Godzilla förstärkare från tidigt 80-tal. Funkar både som studiomonitorer och som ren HIFI-extas ju! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par stora monitorer som låter asbra men de är som sagt va stora och jag har inte utrymme till dem.

Men ingen som kan ha en aning vad jag ska leta efter.

Kollar Blocket annonser upp å ned.

Men läsa reviews av folk som köpt monitorer för tiotusen tycker de gjort det bästa köpet och inga monitorer låter bättre intalar dom sig själva

Så det litar jag inte mycket på.

Har läst på forum runt om och fått lite uppfattning om olika märken.

KRK för modern synt musik

Mackie ja Kina skit men tidiga variater är USA tillverkade om de låter bättre vet jag inte

Adam prisvärda men enerverande diskant.

Genelec ser billiga ut men kostar som de vore av guld

Yamaha klasiker som inte sticker ut låter platt

Alesis bra skit för liten peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte tro allt man läser... 😉

Min åsikt är att om en monitor inte kan användas till all sorts musik, så är den inte bra, utan troligen överdriven eller begränsad i något register - och en monitor kan man alltid njuta av musik genom eftersom den ju i normalfallet ska återge ljudet så rent som möjligt. Det finns undantag, men då handlar det om kompletteringslyssning och inte huvudlyssning.

Billigare monitorer lider av samma sjukdom som billig hifi; lite hängmatte-effekt för att låta imponerande, medan dyrare modeller både på monitor och hifi-sidan strävar efter en neutral återgivning. Alla högtalare färgar ljudet så helt neutrala sådana existerar inte.

Nu är jag i och för sig lite partisk, men jag har inte upplevt någon "enerverande diskant" i ADAM-monitorer. Om det var så, så hade man ju inte kunnat sitta i timmar med dem, utan hade blivit uttröttad i öronen ganska omgående. Det handlar förstås om personliga uppfattningar, så du ska inte heller ta mitt ord som "lag", utan lyssna och bilda dig en egen uppfattning. Behövs det så kan man dessutom justera ner diskanten, om man behöver det för att det ska funka bättre i rummet.

Kommer du upp på runt 10000 så har du i alla fall kommit bort från budgetträsket där den överväldigande andelen av de riktiga bottennappen finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser till att lyssna från samma högtalare hela tiden, även om man kollar på TV, ser film, eller Youtube-ar. Tycker det är ett sätt som får en att känna sin lyssning väldigt bra. Man tänker inte ens på "hur dom låter" utan .. det är bara köra. Man är så invand vid dom.

Fast det kanske inte alltid är praktiskt för alla. Man kanske inte vill köpa 4-5 par B&W800 högtalare för flera olika ställen, t.ex. om man har studio borta från hemmet osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Adam A7(inte X) en gång i tiden. Tyckte dom var kalas för hifi men jag tycker att Genelec vinner den striden enkelt. Snärt, mys och njutning i ett. 8020 modellen räcker långt för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag är jag rätt impad av Bowers & Wilkins högtalare. Dom har inget stort namn som referensmonitorer, och anklagas av vissa för att vara "HIFI-högtalare" med misstänkt skönmålning av ljudet.

En massa år sen demade en kille på HIFI-klubben B&W DM601S3 (via NAD 3200 steg) för mig, och jag vart tämligen såld. Använde dom som referenshögtalare ett tag. Såg även att flera kända studios använder B&W högtalare som huvudmonitorer. Abbey Roads använder B&Ws modell med diamant-diskant som huvudlyssning t.ex. Man kan hamna i filosofin att "använda de högtalare som konsumenterna troligen använder", istället för att använda otroligt detaljerad lyssning. Genelecs 1029 är väl känd studiostandard med mycket hög detaljkänslighet. Ändå avskyr jag ljudet i dom.

En annan högtalare, som finns lite i skuggorna, och som används av vissa HIFI-nördar, men även av vissa studios, är svenska Ingvar Öhmans Ino Audio Pi60. Dom sägs ha ett fullständigt fenomenalt ljud som får kritiker att smälta i andakt. Dom säljs inte i butik såvitt jag vet, utan man får beställa såväl råmaterial som ritningar och bygga själv, alternativt att Ino Audio bygger som åt en. Dom sägs gå på ca 15 papp paret.

Men huruvida dom kan sägas vara HIFI- eller studio monitorer, det är nog upp till var och en.

Den största skillnaden mellan vad som kan kallas HIFI- och vad som kan kallas Referens-monitorer, är ju vad tillverkaren menar att ändamålet med högtalarna var när modellen framställdes. Men alla högtalare funkar nog till alla ändamål så länge man själv anser att dom gör det - åtminstone för en själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sälla mig i skaran som gillar B&W. Jag föll pladask för CM8 modellen på en lyssningskväll på Hifiklubben för ett tag sedan men enligt mig finns inget roligare eller trevligare märke än Elac när det gäller vanliga icke aktiva högtalare. Om vi återgår till tråden tror jag att trådskaparen är ute efter ett par aktiva högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A7 passar mig väldigt bra. Men de är mina mixverktyg, inte HiFi.

Men vilken budget pratar vi om? Och om de inte är tänkta för studiobruk, varför isåfall monitorhögtalare istället för att köpa finare HiFi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om de inte är tänkta för studiobruk, varför isåfall monitorhögtalare istället för att köpa finare HiFi?

Håller med här. Studiomonitorer är inte menade att vara till för fin-/skön-lyssning. Hifi är dock det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske får tänka om och leta efter HIFi högtalare men de tråkiga är att det finns inte så många aktiva.

Jag gör lite studio jobb spelar gitarr undrar om HIFI högtalare är lika tåliga om man tillex spelar gitarr igenom dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om hifi vs monitor-uppdelningen som ofta görs. Om monitorerna är bra, så funkar de utmärkt för finlyssning också - och om hifi-högtalarna är bra, så funkar de fint att mixa med.

Jämför man däremot ett par dyra monitorer med billiga hifi-lådor med tillhörande hängmatte-ljud, så förstår jag uppdelningen, men jämför man på ungefär samma kvalitetsnivå, så är det en annan femma. Hifi är som regel dyrare för samma kvalitet som motsvarande monitorer, eftersom hifi brukar designas för att se snygga ut i ett hem också, medan monitorernas design är funktionell snarare än estetisk.

Mina monitorer hade funkat fint till min surroundanläggning - och hifi-högtalarna där hade funkat fint i studion.

När man kommer upp lite i klass på prylarna, så är både monitorernas och hifi-högtalarnas mål att återge ett så naturtroget ljud som möjligt - och inte alls att försköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med Claes här absolut. Hade jag själv investerat i ett hemma-bio system lr bara en bra stereoanläggning så hade jag köpt studio monitorer. För som Claes är inne på så är jag helt övertygag om att du får 10x mer för pengarna än om du går å köper HiFi prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...