Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Nu kan jag inte se videon i min iphone. Men misstänker det är absorbenter du är ute efter. Finns en hel drös olika lösningar på thomann. Eller så kan du bygga själv väldigt enkelt.

Mvh

Anders

Postat (redigerat)

Ingen länk men som sagt Thomann.se har , Likaså Jam, 4Sound om du vill handla i butik istället.

Eller så kan du enkelt bygga egna absorbenter.

Dessa kanske är av intresse :

https://www.studio.se/index.php/page/nyhetsartiklar.html/_/allm-nt/portabel-ljudisolering-fran-auralex-r107

Redigerat av Piccazzo
Postat

Ja, tack precis vad jag var ute efter, var inne och kikade på Thomann!

Hur ska man annars tänka när det gäller val av material? Jag vill inte att absorbenterna ska "stjäla" för mycket av diskanten i sången. Har hört att tyg t.ex. tar mycket av diskanten. Jag vill inte att det ska bli för torrt, utan ha lite klang.

Bör jag satsa på att ha det som en båge med absorbenter framför mig eller bakom mig? Satsar man på reflextionfilter har man ju det framför sig.. Men samtidigt kommer jag ju att ha mikrofonen inställd på "njure", så hur bra är det egentligen? Är det bästa att ha en rak vägg bakom sig eller att stå i ett hörn med absorbent framför eller bakom?

Postat

Sånghörn brukar vara det som rekommenderas starkt. Du har absorbenter i hörnet och sjunger ut i rummet. Absorbenterna alltså bakom dig.

Postat

Kan du välja mellan cardioid, 8 o omni på micken är det nog inte säkert att cardiod låter bäst, testa olika.

8 o omni kan ge lite större ljud, och omni ger mindre aproximity bashöjning om du sjunger riktigt nära micken...

Kanske inte hundra rätt i det här, men då kan nog de andra rätta mig...

Postat

Kan du välja mellan cardioid, 8 o omni på micken är det nog inte säkert att cardiod låter bäst, testa olika.

8 o omni kan ge lite större ljud, och omni ger mindre aproximity bashöjning om du sjunger riktigt nära micken...

Kanske inte hundra rätt i det här, men då kan nog de andra rätta mig...

Håller med om att 8 ofta ger en snygg klang eftersom man får med mer av rummet - men bara under förutsättning att rummet låter bra - annars är kardioid alltid att föredra. Omni ger ingen proximityeffekt, men jag tycker att den brukar ta upp lite för mycket av rummet om man spelar in sång. Det är en smaksak naturligtvis, men ändå... 😉

Postat

Ja, tack precis vad jag var ute efter, var inne och kikade på Thomann!

Hur ska man annars tänka när det gäller val av material? Jag vill inte att absorbenterna ska "stjäla" för mycket av diskanten i sången. Har hört att tyg t.ex. tar mycket av diskanten. Jag vill inte att det ska bli för torrt, utan ha lite klang.

Bör jag satsa på att ha det som en båge med absorbenter framför mig eller bakom mig? Satsar man på reflextionfilter har man ju det framför sig.. Men samtidigt kommer jag ju att ha mikrofonen inställd på "njure", så hur bra är det egentligen? Är det bästa att ha en rak vägg bakom sig eller att stå i ett hörn med absorbent framför eller bakom?

Med enbart tunna absorbenter som draperier och gardiner, så försvinner ingenting annat än den högsta diskanten, så det är något man bör undvika. Skumabsorbenterna är mest effektiva ner till runt 300Hz (tunnare än 50mm är i princip meningslöst - och ju tjockare desto bättre), men faller ganska snabbt sedan i effektivitet. De brukar dock räcka till för sånginspelning. Det är värre om du ska behandla kontrollrummet - för då är det risk att du har problem med stående vågor också - och det kräver andra åtgärder.

Läs gärna min lilla Wiki-artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.