Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

4: var det på nyheterna du fick lära dig om afrikanska medborgare?

1: när spårade ett passagerartåg ur senast i sverige?

"2013, 15 januari. Kraschade ett 4-vagnarståg på Saltsjöbanan genom en stoppbock och in i ett bostadshus efter plattformen vid Saltsjöbadens station. En städare ombord skadades allvarligt."

Wikipedia

Redigerat av SadamJR
Annons
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

4: var det på nyheterna du fick lära dig om afrikanska medborgare?

1: när spårade ett passagerartåg ur senast i sverige?

2: länk?

3: länk?

1: Så du tror att det bara ÄR godståg som kan spåra ur?

2 : https://www.google.s..._sm=93&ie=UTF-8

3:: https://www.google.s..._sm=93&ie=UTF-8

4:Så när man pratar om EU medborgare så pratar man om den Europeisika staten?

Idag så rapporteras det ju om att storbankerna ger höga aktievinster medans deras kunder (typ resten av samhället) inte får några fördelar trotts att det går så bra för "svensk" ekonomi. http://www.youtube.com/watch?v=5-TOxCVyysc

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Orkade bara dela en liten, liten del av alla länkarna jag skulle kunna hänvisa till. 😑

Redigerat av k9
Postat

"2013, 15 januari. Kraschade ett 4-vagnarståg på Saltsjöbanan genom en stoppbock och in i ett bostadshus efter plattformen vid Saltsjöbadens station. En städare ombord skadades allvarligt."

Wikipedia

Men alltså, det där var ju en olyckshändelse som kanske inte riktigt passar in i sammanhanget, utan väl mest berodde på slarv? Städerskan som nämnts var ju på sätt och vis den som orsakade olyckan. Hon städade på tåget när det stod på någon vagnsgård, kom åt "handbromsen" (eller vad det nu kan tänkas heta på tåg?) och tåget rullade iväg.

Både SL och SJ borde för övrigt anlita henne som expert-råd i fortsättningen, så hon kan tipsa om hur en får igång tåg på vintern 🙂

Postat

Wikipedia

och hade ju inget som helst med spåren att göra

Postat

1: Så du tror att det bara ÄR godståg som kan spåra ur?

sa jag det?

tycker du din tolkning var relevant?

du hittade inget alltså?

4:Så när man pratar om EU medborgare så pratar man om den Europeisika staten?

you tell me

det är du som står för dom klockrena samhällsanalyserna

Idag så rapporteras det ju om att storbankerna ger höga aktievinster medans deras kunder (typ resten av samhället) inte får några fördelar trotts att det går så bra för "svensk" ekonomi.

byt bank om du inte är nöjd som kund
Postat

Men alltså, det där var ju en olyckshändelse som kanske inte riktigt passar in i sammanhanget, utan väl mest berodde på slarv? Städerskan som nämnts var ju på sätt och vis den som orsakade olyckan. Hon städade på tåget när det stod på någon vagnsgård, kom åt "handbromsen" (eller vad det nu kan tänkas heta på tåg?) och tåget rullade iväg.

Både SL och SJ borde för övrigt anlita henne som expert-råd i fortsättningen, så hon kan tipsa om hur en får igång tåg på vintern 🙂

och hade ju inget som helst med spåren att göra

Frågan var när ett passagerartåg spårade ur senast i Sverige. Jag svarade på frågan. Ni fortsätter med ert vanliga dribblande.

Postat

Orkade bara dela en liten, liten del av alla länkarna jag skulle kunna hänvisa till. 😑

tog och ögnade två slumputvalda av dom

underhållet minskar av tågbanorna:

Anders Ygeman (S), ordförande trafikutskottet

undersköterskorna har minskat sen 90-talet

tro fan det då det var en stor del av det sk kunskapslyftet efter krisen på 90-talet

undersköterskor skulle uppgraderas till sjuksköterskor

Postat

Frågan var när ett passagerartåg spårade ur senast i Sverige. Jag svarade på frågan. Ni fortsätter med ert vanliga dribblande.

ok

borde förstås ha haft dig i åtanke och varit övertydlig med att urspårningen skulle orsakats av spårens beskaffenhet vilket är det diskussionen handlar om - vilket förstås passerat dig

men tack för ditt bidrag - finns kanske anledning att återkomma till det

eller kanske inte

Postat

ok

borde förstås ha haft dig i åtanke och varit övertydlig med att urspårningen skulle orsakats av spårens beskaffenhet vilket är det diskussionen handlar om - vilket förstås passerat dig

men tack för ditt bidrag - finns kanske anledning att återkomma till det

eller kanske inte

Ja, vem bryr sej. Du fortsätter med din vanliga dumdryga och överlägsna stil. Fortsätt så.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

1 Nu när det är ett akut läge med spåren så borde man ju fixa det innan personer blir skadade. Näringslivet lider ju redan stora skador av de godståg som faktiskt spårat ur. Kolla alla länkar innan du kommenterar vidare. Jag kan posta fler om du vill med.

2&3 googla lite själv så ser du att jag har rätt.

4 När man pratar om EUmedborgare så pratar man ju om de som bor i en stat som ingår i EU. Min kommentar om Afrikanska medborgare (vilket en person med normal läsförståelse skulle utläsa som en medborgare av ett afrikanskt land) var ju ett svar på att du tyckte att man skulle kalla afrikanerna för Araber och negrer... för att inte såra Araberna.... Att du helt missat att neger inte är ett ord m an bör kalla någon är ju skrämmande. Eller det kanske inte är något du fortfarande står för?

Det handlar ju snarare om att regeringens satsningar på mer jobb bara leder till högre aktievinster. Bankerna är ju bara det senaste exemplet på just detta. Man har goda marginaler att ge sina kunder bättre lånevillkor och höja räntan på de olika sparkonton man erbjuder sina kunder.Göran Perssons regering föll ju på sitt sätt att styra landet. Sämsta sosse regeringen hittills. Men den Regering som sitter nu är ju mycket värre ändå. Alliansen håller ju på att spricka nu. Det började ju med att Anders Borg ställde sig något kritisk till hur vida den bedrivna skattepolitiken varit effektiv eller inte. Efter åtta år av reformer så borde ju man se lite förändringar till det bättre, men det går ju till det sämre....

Att undersköterskor vidareutbildas under sitt arbete lockar ju fler att faktiskt bli undersköterskor. Eller det borde göra det iallafall. Men färre väljer nu att bli undersköterskor eller sjuksköterskor pga den rådande arbetsmiljön och de usla lönevillkoren. På de privata sjukhusen/vårhemmen så har ju vissa upplevt att de inte vågar tala ut om hur det ser ut, för då riskerar de att mista sina jobb. Många unga sjuksköterskor blir ju dessutom förtidspensionerade just nu pga arbetsmiljön. Det var väl just det som Regeringen ville motarbeta...?

Förra året så gjordes ju den första besiktningen av järnvägen sedan regeringen tog makten. Eftersom regeringen själva klagade på att den regering som satt innan inte skött järnvägen, så borde de kanske själva besiktat den och se hur illa det faktiskt var, istället för att lägga ut arbetet på entreprenad? Dessutom så har ju underhållet gått från dåligt till uselt under regeringens styre.

Inom äldrevården så anställer man gärna vikarier då man behöver mera folk, men eftersom de måste vidareutbildas för att sedan få ett fast jobb, om de jobbat fler än ett vist antal timmar inom äldreomsorgen, så blir många arbetslösa trotts att det finns ett behov på arbetsmarknaden. Istället för att anställa redan erfarna vikarier som dessutom ofta känner vårdtagarna, så söker man vikarier som saknar erfarenhet. Vilket leder till att många som skulle kunna fastanställas, för att lösa behovet av vikarier, ändå går utan jobb. Det samma gäller många barnskötare. Behovet av personal finns, men inte ekonomin att anställa. Behöver man tillägga vilken del av befolkningen som drabbats hårdast av detta misslyckande?

Genom att sälja ut en massa statliga bolag så har man visserligen ökat inkomsten i form av försäljning. Men samtidigt så har man ju gått miste om en inkomst samtidigt. Eftersom de pengar dessa bolag tidigare genererat åt staten nu hamnar i privatpersoners fickor, ofta hos högrisks spekulanter, istället för att gå tillbaks till staten. Dessutom så får ju de privata sjukhusen och skolorna med mera ta del av skattepengar (skolpengen mm) för att sedan förvandla dem till vinst hos den privata sektorn. Att dessa försäljningar bara täkt en del av kostnaden för alla skattesänkningar på ett kortsiktigt sätt, har ju lett till att staten också sålt obligationer, vilket genererar ett snabbt tillskott men också för med sig en hög kostnad i längden, då staten tvingas betala ränta på dessa obligationer. Så kombinationen av att sälja företag och obligationer blir ju att man minskat inkomsterna samtidigt som man ökat utgifterna. Därför stiger ju räntekostnaden snabbare än intäkterna för staten. För varje år vi har ett budgetunderskott som vi måste låna eller sälja något för att täcka, så ökar räntan som vi måste betala. Vilket leder till att vi får en högre ränta och/eller minskad avkastning nästa år med.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
k9 (oregistrerad)
Postat

Ska du säga som saxar som du vill... och inte förstår att risken att passagerartåg spårar ur är lika stor som att godstågen gör det. De tåg som redan har spårat ur har ju som tur var varit just godståg. Men för eller senare så kommer även ett passagerartåg spåra ur om inte problemet fixas. Att du inte ser det som en risk är ju mycket, mycket märkligt. Att sarkasmen med "tomma" länkar till google gick dig förbi kan jag förstå, men att du inte ser de urspårade godstågen som en indikation på att det snart kan vara ett passagerartåg som spårar ur, är högst märkligt.
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

4 400 tjänster ska bort från Volvo nu med. Detta eftersom man gjorde en så dålig vinst förra året. Det fjärde kvartalet (på fyra månader alltså) var vinsten bara 237 miljoner kronor. Och Volvoaktien steg med nära 5% efter detta besked...... http://www.youtube.com/watch?v=5-TOxCVyysc

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I Skåne så får de vårdcentraler som ställer flest diagnoser också mest betalt. Vilket har lätt till att de privata (vinstdrivna) vårdcentralerna i länet överdiagnostiserar.... http://www.youtube.com/watch?v=5-TOxCVyysc

Redigerat av k9
Postat

Jag håller helt och hållet med dig om att tågtrafiken i Sverige är ett skämt. Höga priser och opålitligt. Mängden av märkliga incidenter är många. Men just exemplet med Saltsjöbanan är väldigt märkligt att ta upp i det sammanhanget.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hoppa till 5,10 i denna video. Fem minuter och tio sekunder in i videon (och ungefär en minut framåt efter det) så nämner hon något intressant. ☺️

Redigerat av k9
Postat

1 Nu när det är ett akut läge med spåren så borde man ju fixa det innan personer blir skadade. Näringslivet lider ju redan stora skador av de godståg som faktiskt spårat ur.

fast det var inte min fråga

min fråga var när det senast spårade ur ett passagerartåg i sverige - (och underförstått hur kunde det ske och vem bar då ansvaret)

2&3 googla lite själv så ser du att jag har rätt.

nej

har du rätt så kan du visa det

4 Min kommentar om Afrikanska medborgare

visade på vilken nivå du har grepp om din omvärld

så jag har lite svårt att ta dina utfall på fullt allvar även om du skriver långa långa haranger

väldigt mycket av det du beskriver är förhållanden som på intet sätt är något nytt utan företeelser som förekommit i alla år eller som öht inte har nån koppling till vilken regering som sitter

det har varit en dålig vinter - det beror på regeringens politik

Postat

Hoppa till 5,10 i denna video. Fem minuter och tio sekunder in i videon (och ungefär en minut framåt efter det) så nämner hon något intressant. ☺️

jaha?

och med vad hon säger om bnp's historia och tillkomst vill Du alltså säga..?

Postat

4 400 tjänster ska bort från Volvo nu med. Detta eftersom man gjorde en så dålig vinst förra året. Det fjärde kvartalet (på fyra månader alltså) var vinsten bara 237 miljoner kronor. Och Volvoaktien steg med nära 5% efter detta besked......

och med detta reciterande av faktum vill du alltså säga?

att det kan kännas galet att värdet på en aktie kan stiga när man sparkar folk?

vad tror du detta är en avspegling av - själva kicken av 4400?

du som är en stor ifrågasättare av bnp och frågar efter mer korrekta måttstockar borde väl vara på det klara med att vinst är ett dåligt mått på hur bra ett företag går

Postat

Glömde lite länkar som styrker det jag skriver. Blandar och ger lite länkar om att BNP faktiskt ifrågasätts som måttstock för en stats välmående.

vilken måttstock vill du att vi ska använda istället?

Postat
Men för eller senare så kommer även ett passagerartåg spåra ur om inte problemet fixas. Att du inte ser det som en risk är ju mycket, mycket märkligt.

du hänger inte med på vad som är min poäng

jag ska vara tydlig och bypassa din tankeprocess - min poäng är att eftersatt underhåll på vägar och järnvägar pågått under mycket längre tid än vad denna regering suttit

min poäng är att under 80-talet spårade minst ett passagerartåg ur - detta utan vare sig entreprenader eller privatisering

Postat

I Skåne så får de vårdcentraler som ställer flest diagnoser också mest betalt. Vilket har lätt till att de privata (vinstdrivna) vårdcentralerna i länet överdiagnostiserar....

införandet av möjligheten för privata aktörer att agera på nästan samma villkor som offentliga har lett till att jag och min familj känner ett betydligt bättre och personligare mottagande dom ggr vi behöver använda vården

jag tror många delar den upplevelsen

ang region skåne hittade jag bara en direkt artikel och där pekades inte just privatdrivna vårdcentraler ut som dom som överdiagnosticerat

det nämns heller inget om ifall man sett samma tendens i övriga sverige

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skanskt-halsoval-ger-tyngre-diagnos/

du kanske har en bättre källa man kan läsa?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dina motargument har ju varit att jag bara hittar på, medans det bevisligen är många som redan sagt vad jag säger. Att de som själva forskat fram BNP som motstock säger att: "BNP är endast ett mått på ekonomisk aktivitet och får aldrig någonsin förväxlas med ett lands välstånd eller välfärd" spelar tydligen ingen roll, eller?. Du sa att det bara vad JAG som ifråga satte BNP som måttstock. Du bad om länkar som bekräftade att fler gjort det innan mig. Kan vi inte enas om att många andra redan ifrågasatt BNP innan mig? Vilket mått man ska ha istället vet inte jag, visste jag det så skulle jag nog varit känd och lite rikare vid det här laget. En liten avstickare är ju att det tydligen bara är Moderaterna och SD i svenskriksdag som vill behålla BNP som mått. .

Att jämföra ett företag med en stat går ju inte. Men det vore intressant om det faktiskt fans ett sätt att beräkna de anställdas arbetsmiljö, lönenivå och anställningstrygghet och så vidare inom företagen, för att sedan låta dessa faktorer avspeglas på företagets aktier. Kommer nog aldrig att bli så, men tanken är intressant.

Jag tog upp järnvägen som ett exempel där man lagt ut ett arbete på entreprenad för att spara pengar, fast med facit i hand så har det kostat samhället mer än de 20% man besparat på järnvägens underhåll. Jag ville också påvisa att risken för personskador är hög om inte spåren fixas snart. Du fick länkar på det med. Det ju ju bara ren tur att det inte är ett passagerartåg som spårat ur nu. Att du inte förstår den poängen är ju märkligt. Bara för att det var dåligt på 80talet så gör det inget att det är sämre hu? Märkligt sätt att tänka på.

Tycker du att det är OK att kalla folk neger fortfarande? Det visar ju på ett bra förstånd av din omvärld.

Att Volvo avskedar folk påverkar deras aktier då företagets vinst kommer att öka. Detta är bara ett exempel på att det faktiskt ser ut så i de flesta fallen. Aktien står i relation till företagets vinst. Genom att avskeda folk så kan man alltså få aktien att stiga. Det var ju en punkt där du menade att jag hade dålig koll. Lönesänkarna som jag tidigare länka till förklarar ju hur och varför det är så. Kolla på rapport från igår och återkom efter det.

Och att det är just de privata vårdcentralerna som fuskar med överdiagnostisering är ju ett märkligt sammanträffande. Se Rapport från igår.

Läs din egen länk ;

Region Skåne misstänker att vårdcentraler rapporterar in överdrivet tunga diagnoser på patienters sjukdomar. Det kan vara en effekt av hälsovalsreformen i Skåne som innebär att vårdgivarna får bättre betalt ju sjukare patienterna är, enligt regionen. 😆 :lol: 😆 :lol: 😆

Redigerat av k9
Postat

Läs din egen länk ;

Region Skåne misstänker att vårdcentraler rapporterar in överdrivet tunga diagnoser på patienters sjukdomar. Det kan vara en effekt av hälsovalsreformen i Skåne som innebär att vårdgivarna får bättre betalt ju sjukare patienterna är, enligt regionen. 😆 :lol: 😆 :lol: 😆

jag ser fortfarande inte ordet privat nånstans i texten

gör du?

Postat

Att Volvo avskedar folk påverkar deras aktier då företagets vinst kommer att öka. Detta är bara ett exempel på att det faktiskt ser ut så i de flesta fallen. Aktien står i relation till företagets vinst. Genom att avskeda folk så kan man alltså få aktien att stiga. Det var ju en punkt där du menade att jag hade dålig koll.

nej

det är att företaget visar "handlingskraft" som får aktien att bli mer åtråvärd på börsen och att den därmed stiger i värde att köpa och sälja

vinsten har inget som helst direkt kopplingsvärde till aktievärdet

tycker du vinst (resultat) är ett bra mått på hur framgångsrikt ett företag är?

Postat

Bara för att det var dåligt på 80talet så gör det inget att det är sämre hu? Märkligt sätt att tänka på.

vad menar du styrker att det är sämre nu?

knappast exemplet med urspårning iaf

du får hitta bättre argument isf

k9 (oregistrerad)
Postat

jag ser fortfarande inte ordet privat nånstans i texten

gör du?

Nej... men undersökningen har ju nu kommit fram till att det är just privata vårdcentraler som fuskat... Se rapport från igår.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.