Jump to content
Annons

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag menar att statsskulden ökar kraftigt just nu om man ser på hur statsskulden rört sig under alliansens mandat så är det tydligt.

Jo sättet att räkna på ändrades 2012 men den gör utslag kring år 2005 på den graf jag länkade till. Så jag var lite slarvig där men det framgår ju i texten om man läser i min länk. Tack för rättelsen. Vart kommer den grafen du länkar till ifrån? Den går ju bara till 2011 så den stora ökningen syns inte där.

Redigerat av k9
Annons
Postat (redigerat)

Jag menar att statsskulden ökar kraftigt just nu om man ser på hur statsskulden rört sig under alliansens mandat så är det tydligt.

Jo sättet att räkna på ändrades 2012 men den gör utslag kring år 2005 på den graf jag länkade till. Så jag var lite slarvig där men det framgår ju i texten om man läser i min länk. Tack för rättelsen. Vart kommer den grafen du länkar till ifrån? Den går ju bara till 2011 så den stora ökningen syns inte där.

Detta är statistiken från riksgälden. Den officiella statistiken.den går endast till 2011, för att det inte finns senare med det sättet att räkna.

Redigerat av Zakyath
SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Detta är statistiken från riksgälden. Den officiella statistiken.den går endast till 2011, för att det inte finns senare med det sättet att räkna.

Vem bryr sig. Huvudsaken är att du backa upp mig.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Vem bryr sig. Huvudsaken är att du backa upp mig.

Var inte du avstängd för gott?

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Var inte du avstängd för gott?

Jo, och här är jag.

k9 (oregistrerad)
Postat

Jo men det är ju just nu som statsskulden skjuter i höjden igen. Därför vill ju alliansen sälja ut resten av de statliga bolagen med. De har ju inte lyckats alls med de prognoser som de byggt sina budgetar på under en lång period nu.

Förra året så fick vi ju färre aktiva företag och arbetsställen i landet.

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Snackade med socarna på torget idag. Lanserade min idé om att det inte funkar att ta in 80-100 000 invandrare om året. De höll med mig. De trodde att det kommer nya idéer efter hand. Herre jävlar.

k9 (oregistrerad)
Postat

Men den prognosen gäller ju bara under två tre år, sedan så normaliseras antalet flyktingar igen igen. Det handlat inte om att vi ska ta in så många per år så länge som vi tar emot flyktingar. Eftersom det är ett så hårt tryck under en relativt kort period så täcker de pengarna vi kan ta från bidragen, som vi annars skulle skicka utomlands men nu ges möjlighet att satsa i landet, den största delen av kostnaderna. Då det nu är vapenvila i Gaza så minskar ju prognosen en smula med. Och efter som asylsökande är den gruppen som har ökat mest bland de nyanställda så ser det ju ut som att de kommer kunna bidra till att vi får fler företag med.

Här är en graf som visar den prognos som man gjort. Antalet flyktingar är det som gör så att antalet invandrare ökar kraftigt under en kortare period.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Aktuell-befolkningsprognos/Sveriges-framtida-befolkning-20132060/91832/

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Men den prognosen gäller ju bara under två tre år, sedan så normaliseras antalet flyktingar igen igen. Det handlat inte om att vi ska ta in så många per år så länge som vi tar emot flyktingar. Eftersom det är ett så hårt tryck under en relativt kort period så täcker de pengarna vi kan ta från bidragen, som vi annars skulle skicka utomlands men nu ges möjlighet att satsa i landet, den största delen av kostnaderna. Då det nu är vapenvila i Gaza så minskar ju prognosen en smula med. Och efter som asylsökande är den gruppen som har ökat mest bland de nyanställda så ser det ju ut som att de kommer kunna bidra till att vi får fler företag med.

Här är en graf som visar den prognos som man gjort. Antalet flyktingar är det som gör så att antalet invandrare ökar kraftigt under en kortare period.

http://www.scb.se/sv...20132060/91832/

Är vi alltså äverens om att vi inte kan ta emot 80 000 flyktingar år efter år?

k9 (oregistrerad)
Postat

Den ökningen är ju inte baserat på år efter år. Den baseras på en begränsad period. Men jag tror inte att vi skulle kunna ta emot så många om det var frågan om att det skulle ske på en period på 20-30 år men nu är det ju inte så man räknar med att det kommer bli. Bara den vapenvila som råder på Gaza gör ju att prognosen redan skrivits ner en aning. Att Nato, FN och EU nu visar intresse för att mera aktivt bekämpa IS, både diplomatiskt, biståndsmässigt och med militära insatser, gör ju så att prognosen också kan sänkas ytterligare en aning.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det vår statsminister talade om var ju den ökade kostnaden som denna plötsliga våg skulle medföra för svensk ekonomi. Men de har ju "bara" uppskattat denna kostnad till 11 miljarder om året de närmaste åren. Han menade ju att man därför inte kunde sänka mer skatter. Så nu diskuterar alla denna flykting ström istället för att se på hur regeringens åtta år vid makten faktiskt landat nu. Vi har ju ett underskott på betydligt mycket mer pengar än så. I April så räknade man med att vi skulle landa med ett underskott på 87 miljarder kronor. Sedan så har man ju räknat med att underskottet blir högre ändå. En gång höjde de beloppet i början av sommaren, nu höjde de beloppet ännu mera för någon vecka sedan.

Det är ju därför som man valde att spela SD lite i händerna så att fokus flyttas från de frågor som många tycker att Alliansen bemästrar. Men statistiken talar ju emot alliansen så mycket att de måste byta spår nu.

Postat

Svårt att säga. Jag vet inte hur det har gått för dem som kommit på senare år. Just nu tyx prognosen vara att det kommer 80 000 om året som kommer att få det svårt att hitta ett arbete under lång tid. Det funkar inte.

Vilka siffror baserar du den uppfattningen på?

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Vilka siffror baserar du den uppfattningen på?

På att många har haft svårt att hitta ett arbete hittills. Om invandringssiffrorna kommer att fortsätta att ligga på den nivå de legat på den sista tiden kommer det att bli svårt för dem som kommer att hitta ett arbete. Det blir också svårt, eller snarare omöjligt, att hitta vettiga boenden.

k9 (oregistrerad)
Postat

Fast arbetslösheten minskade förra månade, just för att det var många med asyl som faktiskt fick jobb.

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Fast arbetslösheten minskade förra månade, just för att det var många med asyl som faktiskt fick jobb.

Jo, men nu pratar man ju om att det kan komma 80 000 i år och att det sedan kan fortsätta så med nuvarande regler. Jag begriper inte hur det primära mottagandet av så många människor ska gå till. Ännu mindre hur de ska kunna få fungerade boenden och arbeten. Jag tycker kort sagt att den nuvarande politiken är snurrig.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det rör sig om en period på 4 år som denna ökning sker. Sedan så minskar asylbehoven igen. Men redan nu så skrivs denna prognos ner en aning. De som fått asyl och har kommit in i samhället kan ju hjälpa till att få de som kommer nu på många sätt. Eftersom vi nu får en ökning på så många flyktingar så kan vi ta pengar ifrån bistånds delen av vår budget för att kunna lägga dessa resurser på de som vi hjälper i landet istället.

På många avfolkningsorter så skulle de kunna ha stor nytta av fler invånare som det ser ut just nu. Samtidigt som vi är oroliga för att vi har för stor del gamla i vår befolkning så har vi en grupp som är i behov av att kunna försörja sig själva som kommer hit just nu.

SadamJRII (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det rör sig om en period på 4 år som denna ökning sker. Sedan så minskar asylbehoven igen. Men redan nu så skrivs denna prognos ner en aning. De som fått asyl och har kommit in i samhället kan ju hjälpa till att få de som kommer nu på många sätt. Eftersom vi nu får en ökning på så många flyktingar så kan vi ta pengar ifrån bistånds delen av vår budget för att kunna lägga dessa resurser på de som vi hjälper i landet istället.

På många avfolkningsorter så skulle de kunna ha stor nytta av fler invånare som det ser ut just nu. Samtidigt som vi är oroliga för att vi har för stor del gamla i vår befolkning så har vi en grupp som är i behov av att kunna försörja sig själva som kommer hit just nu.

Hur vet du vad som händer om 4 år? Migrationsverkets progoser har visat fel hela tiden.

De som har fått asyl på senare år har inte kommit in i samhället i någon stor utsträckning. De bor i förortsområden med väldigt få svenskar, där skolorna i många fall fungerar väldigt dåligt. För mig är det hela inte en ekonomisk fråga , utan en ren praktisk. Hur många kan vi ta emot innan det blir helt ovärdigt?

När det gäller avfolkningsorter så ser jag heller inga tecken på att de som kommer som flyktingar vill bo där. I stället hamnar de i de områden där redan många av deras lansmän bor.

Redigerat av SadamJRII
SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Det är ju samma prognos som statsministern utgår ifrån. Men den har mycket riktigt visat sig vara felaktig då det inte blir så stor ökning av flyktingar som man först trott.

http://www.scb.se/sv...20132060/91832/

Det ser ut där som om invandringen ska vara 80 000 om året i årtionden framåt? Om det huvudsakligen är flyktinginvandring är det ju enorma siffror, och något som kommer att förändra Sverige i grunden.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo men invandringen är ju inte samma sak som flyktingvågen. Bara 25% av invandrarna var ju flyktingar som kom hit 2013. Sedan så beviljades ju vissa av de anhöriga till dem som fått asyl här också att flytta hit som anhöriginvandrare med, så 35% var asylrelaterad invandring. Men det var ju ett rekord år då. Vi kommer ju ha några tre till sådana år enligt prognosen. Men den största delen av invandringen är ju Svenskar som flyttar hem igen. Eftersom dessa ofta har gift sig och skaffar barn utomlands och tar med sig sina nya familjer hem så har vi dessutom en stor anhöriginvandring där familjerna ofta har en god ekonomi och vet att de kommer ha jobb innan de vågar flytta hit. Så även om vi har en hög anhöriginvandring så är den största delen, även här, individer som med största sannolikhet inte kommer hit för att bidragssnylta. Många flyr ju från annat än krig med. Vissa har god ekonomi men vågar inte stanna i sitt land för att de har en sexualitet, politisk- eller religiös övertygelse som inte gillas av de som styr i landet.

Om du kollar på grafen igen så ser du ju att utvandringen också har ökat och kommer att öka i samma takt som invandringen gör. Det är den kraftiga och plötsliga våg av flyktingar som kan tänkas ställa till det för oss på kort sikt just nu. Se bara på hur det såg ut med invandringen när det forna Jugoslaven splittrades. Såhär med facit i hand så var det bra för oss, trots att argumenten mot denna flykting boom var ganska exakt de samma som man nu använder för att skrämma folk med "massinvandringen"

Redigerat av k9
SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Om du kollar på grafen igen så ser du ju att utvandringen också har ökat och kommer att öka i samma takt som invandringen gör. Det är den kraftiga och plötsliga våg av flyktingar som kan tänkas ställa till det för oss på kort sikt just nu. Se bara på hur det såg ut med invandringen när det forna Jugoslaven splittrades. Såhär med facit i hand så var det bra för oss, trots att argumenten mot denna flykting boom var ganska exakt de samma som man nu använder för att skrämma folk med "massinvandringen"

Jo, jag vet att folk rör sig mer över gränserna numera. När det gäller flyktingvågen från Jugoslavien lär det ha varit 20 000 som mest. Siffror som man då ansåg att vi inte klarade av, varför man ändrade lagen så att inte lika många skulle få stanna. Sedan är det ju detta med hur människor som kommer från olika områden klarar att anpassa sig. Jugoslaverna som är kvar har väl anpassat sig bra, men många flyttade väl oxå tillbaka när kriget var över.

Pratade fö med en socialdemokratisk politiker på torget. Jag sade att jag inte hade någon lust att rösta och förklarade varför, och hon talade om att hon trodde att det skulle bli förändringar "uppifrån" efter valet. Jag tycker inte om hur det har blivit när folk inte vågar säga vad de tycker för att de är rädda för att det inte är socialt acceptabelt.

k9 (oregistrerad)
Postat

Kommunalpolitiker är ofta för upptagna med just det kommunala för att hinna sätta sig in i vad som händer på nationell plan. Men S vill ju att man ska lägga större del av ekonomin på att få dem med asyl att komma in i samhället och ut på arbetsmarknaden. Vissa kommuner har varit bra på just detta. Har för mig att Borlänge är den kommun som lyckats bäst. Där har både frivilliga och företaga haft ett bra samarbete med migrationsverket och andra berörda myndigheter. Smedjebacken är ju en annan kommun som gynnats av de nyinflyttade. Det var ju en avfolkningsort som nu har ett rikt idrottsliv tack vare ett bra mottagande av flyktingar.

Enligt den prognos som jag hänvisat till så kommer ju många av dem som flyr hit vilja flytta hem igen när det är ordning i deras länder.

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Enligt den prognos som jag hänvisat till så kommer ju många av dem som flyr hit vilja flytta hem igen när det är ordning i deras länder.

När ska det bli ordning i Syrien? Landet är helt demolerat och tyx på väg att bli ett nytt Somalia. Fullständigt fredlöst. Man beräknar att det finns 3 miljoner som flytt landet, och betydligt fler som har flytt sina hem men som är kvar i Syrien än så länge. Ganska många befarar dessutom ett storkrig i arabvärlden.

Detta kan dra ut på tiden.

k9 (oregistrerad)
Postat

Jo vist kan det bli så. Frågan är ju bara hur det skulle sluta. Blir det ett långt gerillakrig, kommer Nato att lägga sig i, hur kommer de massförstörelsevapen som finns där att användas, kan det bli någon form av gemensamt försvar mot terroristerna? Ett långt och utdraget krig kan ju ände bidra till att stora delar av de drabbade länderna trots allt blir säkrare än de är nu. Ett stort krig skulle ju tunna ut på jihadisternas samlade styrkor med.

Många av dem som lever i fattiga länder har ju inte samma syn på sitt land som vi har på vårt. Detta då det är en massa olika klaner och krigsherrar som är de som styr olika samhällen på ett eller annat sätt. Skulle man få bort dessa klaner och stridsherrar så skulle de kunna forma nya stater lättare. Just nu så vädjar ju stora grupper att USA ska skicka soldater för att nedkämpa terrorgrupperna i de olika länderna.

De som redan hunnit få sin utbildning här är ju de som kommer kunna tillföra mest till sina hem länder med.

k9 (oregistrerad)
Postat

Vi kanske inte ens kommer kunna ta emot häften av dem om inte vår ekonomi vänder snart.

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Jaja. Vi får väl se hur det blir.

Postat

På att många har haft svårt att hitta ett arbete hittills. Om invandringssiffrorna kommer att fortsätta att ligga på den nivå de legat på den sista tiden kommer det att bli svårt för dem som kommer att hitta ett arbete. Det blir också svårt, eller snarare omöjligt, att hitta vettiga boenden.

Senaste statistiken från SCB visar att lite mer än 50% av alla flyktingar (just flyktingar, inte invandrare) har jobb efter 7 år. Det tycker jag låter rimligt, för att inte säga snabbt. Tycker du att det borde gå ännu fortare?

SadamJRII (oregistrerad)
Postat

Senaste statistiken från SCB visar att lite mer än 50% av alla flyktingar (just flyktingar, inte invandrare) har jobb efter 7 år. Det tycker jag låter rimligt, för att inte säga snabbt. Tycker du att det borde gå ännu fortare?

Jag tycker att det vore önskvärt att det gick fortare. Sedan är det den där frågan som inte får ställas och som jag antar att det inte finns statistik för. Hur går det för olika grupper?

Postat

Jag tycker att det vore önskvärt att det gick fortare.

Hur fort tycker du att det borde gå? Motivera gärna.

Sedan är det den där frågan som inte får ställas och som jag antar att det inte finns statistik för. Hur går det för olika grupper?

Prova googla. Själv fick jag t ex följande på första träffen: http://www.migrationsinfo.se/migration/varlden/asylsokande/flyktingar Som synes är ca hälften av alla asylsökande från Afganistan. Ungefär lika många kommer från Somalia, Irak, Syrien, Sudan och Kongo. Så där har du majoriten av svenska flyktingar.

Men tycker du verkligen att det är viktigt? Att man skulle ge asyl åt folk baserat på hur fort deras tidigare landsmän kommer i arbete i landet dom flytt till?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.