Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Järnvägen måste rustas, sjukvården måste ses över, skolorna är i kris, arbetsförmedlingen är kraftlös just ju, stora företag avskedar många anställda just nu, fler blir unga arbetslösa, fler förtidspensioneras igen, fler är långtidssjukskrivna igen, fler hamnar hos kronofogden för att de mist sina jobb igen, statsskulden ökar igen (det har till och med Reinfeldt erkänt nu), fler hyresrätter måste byggas igen, svenskar är belånade som aldrig förr, man varnar nu för en bostadsbubbla. och detta löser du med 300kr per pers? du får gärna vara lite mer detaljerad också för "skolan är i kris" - vilken skola pratar du om? det finns liksom inte bara en och vad består krisen i? ekonomi eller nåt annat? hur vill du "se över sjukvården"? du kommer bara med bekväma klyschor utan att ha en tanke bakom vad det innebär eller kräver som vanligt lämnar du väl över det att krävas på någon annan? du får också gärna styrka dina siffror lite så vi har ett underlag att utgå ifrån annars blir det ju bara lösa påståenden
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Jag blir riktigt rasande när jag tänker på Björklunds vision om hur skolan ska se ut. vad är du kritisk mot och vad vill du ha för alternativ?
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Att de vill behålla välfärden är ju ett lysande exempel. på vilket sätt stämmer det inte? vad innebär begreppet välfärd? Sossarna vill ju gärna jobba över blocken med. sossarna jobbar med vem som helst som kan ge dom makten dom har ju inte ens tvärstängt dörren mot sd
D Vibe Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 vad är du kritisk mot och vad vill du ha för alternativ? Att man inte kan låtsas vara för välfärden och sänka skatterna så mycket att man i smyg måste rusta ner den.. Exempelvis sätta in betyg i fyran i skolan istället för att satsa pengar på mer (tillräckligt mycket) resurser.
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 De genomför en massa saker just nu som sossarna ville genomföra bara för att de själva insett att deras politik är misslyckad på så många sätt. har du några exempel? och isf borde du väl tycka det är bra? och varför genomförde inte sossarna detta om dom nu argumenterade för det?
D Vibe Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 dom har ju inte ens tvärstängt dörren mot sd På vilket sätt har de inte stängt dörren? De kan ju inte hjälpa om SD röstar på deras förslag..
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Det är ju en fråga om att ge de statliga företagen mera pengar bara, så de statliga företagen har redan denna administration. Tänk lite nu. oj du är verkligen en kombo av okunnig och naiv "det är bara att ge".... jisses hur samlar man in pengarna och hur fördelar man ut det? det är liksom inte en påse gott å blandat vi pratar om här... herregud
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Men exakt vad är det som regeringen gör så bra? Du kan ju inte svara på det alls, tydligen. jahajag trodde jag svarade på det när jag nämnde krishanteringen bla? men du kanske inte hajade framför allt tycker jag det är bra att alla som inte har några fysiska eller psykiska hinder ansvarar för sin egen inkomst och fortlevnad och inte slentrianmässigt förväntar sig att andra ska betala för dom år efter år det är också vettigt att den som tjänar sina pengar antingen genom förvärvsarbete eller eget företagande själv har tillgången till större del av sin inkomst - tidigare har allt för mycket gått in i den stora skattekassan som om det i sig skulle genererat något positivt per automatik det gjorde det ju inte utan skapade tvärtom en misstro mot systemet det låter ibland på er vänsterflyglar som om alliansens makt tillförskansades genom nån sorts kupp - när det bara var så enkelt som att en majoritet av folket tyckte det var vettigare politik
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Exempelvis sätta in betyg i fyran i skolan istället för att satsa pengar på mer (tillräckligt mycket) resurser. när jag gick i skolan fick vi betyg i trean - då var skolan statlig och direkt kontrollerad av den socdem regeringens beslutidag styrs den av väldigt många olika huvudmän - kommunerna är du missnöjd med skolan i just din kommun ska du nog prata resurser med dina lokala kommunpolitiker På vilket sätt har de inte stängt dörren? De kan ju inte hjälpa om SD röstar på deras förslag.. på den direkta frågan har dom inte svarat nejdet gjorde iaf reinfeldt väldigt tydligt löfvén mörkar ju som vanligt
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Haha! Tror du att de statliga företagen är utan administration nu? Tror du inte att man redan samlar in och fördelar pengarna till dem? Varför skulle det kosta mer, att gör det bara för att man lägger till mera pengar? Skatterna fördelas ju redan som det är, fattar du inte det? Vist skulle man säkert behöva anställa fler inom administrationen, men den finns ju redan där ändå. 300kr var ju vad jag ansåg mig ha råd med, vilket skulle bli en helt annan siffra, för de som tjänar mer, om man räknade den i procent och la på lika många procent för alla. Om man räknar på 300kr per arbetande i Sverige, som ju är ungefär fem 5 miljoner st:så har vi en siffra på 1,5 miljarder per månad. Vilket i sin tur ger 18 miljarder per år. Om mycket av dessa pengar används för att anställa arbetslösa så ökar ju antalet betalande i just detta räkneexempel med. Men jag har ingen höginkomst så för de som tjänar mer skulle ju notan bli högre med vilket skulle leda till att siffran blev ännu högre. När jag pratar om skolan så pratar jag ju om alla skolor. Vissa skolor är bra andra är dåliga. Men svenska skolor tappar ju enligt alla internationella mätningar. Som sagt, börja se på nyheter ibland. Fler har ju bidrag nu än när regeringen kom till makten. Alla satsningar till trots så har ju fler och fler kommit längre ifrån arbetsmarknaden nu. Vilket ju leder till att regeringen har misslyckats med sitt största mål.
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) jaha jag trodde jag svarade på det när jag nämnde krishanteringen bla? men du kanske inte hajade framför allt tycker jag det är bra att alla som inte har några fysiska eller psykiska hinder ansvarar för sin egen inkomst och fortlevnad och inte slentrianmässigt förväntar sig att andra ska betala för dom år efter år det är också vettigt att den som tjänar sina pengar antingen genom förvärvsarbete eller eget företagande själv har tillgången till större del av sin inkomst - tidigare har allt för mycket gått in i den stora skattekassan som om det i sig skulle genererat något positivt per automatik det gjorde det ju inte utan skapade tvärtom en misstro mot systemet det låter ibland på er vänsterflyglar som om alliansens makt tillförskansades genom nån sorts kupp - när det bara var så enkelt som att en majoritet av folket tyckte det var vettigare politik Ja det var som jag trodde. Du nöjer dig med att ha mera pengar och struntar i hur det faktiskt ser ut i samhället. Men exakt vad är det som regeringen gjort, som är så bra? Har du inget exempel alls? Redigerat 28 mars 2014 av k9
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Haha! Tror du att de statliga företagen är utan administration nu? Tror du inte att man redan samlar in och fördelar pengarna till dem? ok hur många kr av din inkomst är idag öronmärkta för statliga företag?
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Men jag har ingen höginkomst så för de som tjänar mer skulle ju notan bli högre med vilket skulle leda till att siffran blev ännu högre. När jag pratar om skolan så pratar jag ju om alla skolor. Vissa skolor är bra andra är dåliga. Men svenska skolor tappar ju enligt alla internationella mätningar. Fler har ju bidrag nu än när regeringen kom till makten. Alla satsningar till trots så har ju fler och fler kommit längre ifrån arbetsmarknaden nu. Vilket ju leder till att regeringen har misslyckats med sitt största mål. så vilken procentsats är det du tänker dig höja skatten med? vilken typ av mätningar menar du? (för du pratar ju bara ekonomi hittills) vad är din lösning? vad är din metod? har du lite siffror och statistik på det du menar så är det som sagt lättare att diskutera
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Ja det var som jag trodde. Du nöjer dig med att ha mera pengar och struntar i hur det faktiskt ser ut i samhället. måste nog modifiera ditt påståendejag vill gärna behålla en större del av mina egna pengar ja men jag har inga problem att se till att vara med och betala för sjukvård och övriga offentliga behov tror utan att förhäva mig att jag betalar betydligt mer än du tex kanske är det tom så att jag är med och finansierar del av din inkomst? och det kan vara ok ett tag men inte i längden Men exakt vad är det som regeringen gjort, som är så bra? Har du inget exempel alls? jobbskatteavdraget är kanonbra - största nettolöneökningen som dom som förvärvsarbetar varit med om på säkert 30 år
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Vad har regeringen gjort som är så bra? kan du inte vänta två minuter bör du nog kolla över din medicinering lite
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Du har ju ingen koll på vad regeringen faktiskt har gjort. Det är ju DU som bara kommer med en massa moderat klyschor. Men med tanke på hur ointresserad du är av att hänga med i samhället så är det ju inte konstigt. Här är ett tydligt bevis på din okunskap; har du nånting emot negrer? eller är du bara okunnig om vad ordet betyder? eller du köper bara billiga poäng i brist på att kunna diskutera sakligt om det du påstår i denna tråden? vad kallar du dom?
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) Enligt PISA så tappar svenska skolar mycket just nu. Här behövs det bla pengar för att rätta till problemen. Färre arbetar ju nu trots att det var just arbetslösheten som jobbskatteavdrage skulle råda bot på. Man har ju satsat flera miljarder på banker och storföretag för att de ska kunna anställa fler, men utvecklingen här har ju varit helt tvärt om. Sett till BNP så var det lyckat, men sätt ur antalet anställningar så var det inte det. Vilket ju leder till att fler faktiskt får bidrag på ett eller annat sätt. Även du kan råka ut för en olycka som gör att du får svårt att arbeta, men du kanske har lagt undan så att du klarar lån sjukvård mm själv ändå, eller? De som råkar ut för obotliga sjukdomar eller skadas så svår att de inte kan jobba, ska de bara lägga sig ner och dö tycker du? Eller ska de bli kriminella, kanske? Eftersom du tycker att man bara får ha bidrag ett tag. Redigerat 28 mars 2014 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Vad tycker du om NUON-affären då? Var det ansvarsfullt av regeringen?
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Du har ju ingen koll på vad regeringen faktiskt har gjort. Det är ju DU som bara kommer med en massa moderat klyschor. Men med tanke på hur ointresserad du är av att hänga med i samhället så är det ju inte konstigt. Här är ett tydligt bevis på din okunskap; vill du diskutera ditt klavertramp om afrikanska medborgare är du välkommen att öppna den tråden igen det blir ganska töntigt att du blandar ihop en helt annan tråds diskussion med denna då det inte går att följa diskussionen vettigt försök argumentera frågorna som dryftas här istället på ett seriöst sätt lite komiskt också att du pådyvlar mig moderatklyschor då jag inte röstar på dom
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Enligt PISA så tappar svenska skolar mycket just nu. Här behövs det bla pengar för att rätta till problemen. vilka är problemen enl dig?länk? fördjupning? exakt vad menar du? Färre arbetar ju nu trots att det var just arbetslösheten som jobbskatteavdrage skulle råda bot på. Man har ju satsat flera miljarder på banker och storföretag för att de ska kunna anställa fler, men utvecklingen här har ju varit helt tvärt om. Sett till BNP så var det lyckat, men sätt ur antalet anställningar så var det inte det. Vilket ju leder till att fler faktiskt får bidrag på ett eller annat sätt. länk?källa? konkreta siffror? (hur många ggr ska man behöva upprepa samma sak?) Även du kan råka ut för en olycka som gör att du får svårt att arbeta, men du kanske har lagt undan så att du klarar lån sjukvård mm själv ändå, eller? De som råkar ut för obotliga sjukdomar eller skadas så svår att de inte kan jobba, ska de bara lägga sig ner och dö tycker du? Eller ska de bli kriminella, kanske? Eftersom du tycker att man bara får ha bidrag ett tag. läser du medvetet slarvigt eller förstår du bara inte?
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 några frågor som fortfarande väntar på svar från k9 hur många kr av din inkomst är idag öronmärkta för statliga företag? så vilken procentsats är det du tänker dig höja skatten med? vilken typ av mätningar menar du? (för du pratar ju bara ekonomi hittills) vad är din lösning? vad är din metod? har du lite siffror och statistik på det du menar så är det som sagt lättare att diskutera
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Vad tycker du om NUON-affären då? Var det ansvarsfullt av regeringen? nejjag tycker det är ett väldigt tydligt exempel på hur olämplig staten är på att driva affärsverksamhet - nåt du propagerar för ska öka
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) Du rabblar moderaternas klyschor ändå. Det är ju DU som har citerat mig i sin signatur, det är ju lite löjligt det med. Det är ju du som hela tiden ifrågasätter min person här. Det är du som sätter en bild av dig själv som mera värd, som företagare, än de sjuka och svaga i samhället. Som bara ska få hjälp ett tag. Jag använde ordet Afrikansk medborgare (i den andra tråden) och åsyftade de individer som är medborgare i någon av de afrikanska staterna. På samma sätt som man säger EU-medborgare om oss som är med i EU. jag syftade aldrig på den "afrikanska staten" så som du ville utläsa det. Nu länkade jag till den för att styrka ditt egentliga ointresse för annat än din egna ekonomi hos regeringens politik. Jag hänvisar till PISA-rapporten ifråga om skolorna. De flesta med ett politiskt eller samhällsintresse vet vad det är, och hur den ser ut nu. Vet du inte vad PISA är så tycker jag att du googlar det. Det var ju Maud Olofsson som gjorde bort sig där. Så det är ju en medlem (före detta nu mera) ur regeringen som tabbade sig. Hon vägrar ju svara på de frågor som K.U vill ha svar på. En av dessa frågor är ju om Reinfeldt faktiskt är inblandad eller inte. Är det inte märkligt att politikerna är så dåliga på det de ska göra? Det handlar om en dålig affär som Olofsson drev igenom, trotts alla varningar. Ett politiskt beslut som kostade oss alla en massa pengar. Det enda det bevisar är ju regeringens misstag i detta fall. Vad har regeringen gjort mer än att införa jobbskatteavdragen? Har jobbsaktteavdragen haft den effekt som de faktiskt trodde/påstod att den skulle ha, eller blev effekten en helt annan? Redigerat 28 mars 2014 av k9
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) Jag hänvisar till PISA-rapporten ifråga om skolorna. De flesta med ett politiskt eller samhällsintresse vet vad det är, och hur den ser ut nu. Vet du inte vad PISA är så tycker jag att du googlar det. Det var ju Maud Olofsson som gjorde bort sig där. Så det är ju en medlem (före detta nu mera) ur regeringen som tabbade sig. Hon vägrar ju svara på de frågor som K.U vill ha svar på. En av dessa frågor är ju om Reinfeldt faktiskt är inblandad eller inte. Är det inte märkligt att politikerna är så dåliga på det de ska göra? Det handlar om en dålig affär som Olofsson drev igenom, trotts alla varningar. Ett politiskt beslut som kostade oss alla en massa pengar. Det enda det bevisar är ju regeringens misstag i detta fall. Vad har regeringen gjort mer än att införa jobbskatteavdragen? Har jobbsaktteavdragen haft den effekt som de faktiskt trodde/påstod att den skulle ha, eller blev effekten en helt annan? som sagt - ta afrikadiskussionen i den tråden om du vill fortsätta den ja du hänvisar till en rapport du får nog visa lite tydligare på exakt vad det är i rapporten som du reagerar på just nu dravlar du bara om andra saker för att undvika att redovisa vad du exakt egentligen menar och vad du exakt använder som grund för dina åsikter så hur många kr av din inkomst är idag öronmärkta för statliga företag? så vilken procentsats är det du tänker dig höja skatten med? vilken typ av mätningar menar du? (för du pratar ju bara ekonomi hittills) vad är din lösning? vad är din metod? har du lite siffror och statistik på det du menar så är det som sagt lättare att diskutera Redigerat 28 mars 2014 av Demonproducenten
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) Haha! Läs rapporten så ser du alla brister själv. Ser ingen menig med att sitta och redovisa den här alls, när den är så lätt att hitta. Jag tänker heller inte tala om för dig hur hög min inkomst är, så därför tänker jag inte svara på hur många procent som 300 kr skulle motsvara. Det har heller inte någon egentlig betydelse i frågan om regeringens politik. Att jag tycker det ska satsas mera på landsting och skolor har jag ju skrivit flera gånger. Att järnvägen inte sköts har jag ju också tagit upp. Här är det till stor del fler anställda som behövs vilket gör att man måste satsa pengar på att anställa fler och framförallt rätt folk. Jag har ju svarat på frågan flera gånger redan innan du ställer den. För att finansiera delar avskattesänkingarna så har ju regeringen sålt ut eller gjort nedskärningar inom statens företag. Vad har regeringen gjort som är så bra förutom jobbaskatte avdragen? Och hur har egentligen jobbskatteavdragen påverkat samhället i det stora hela? Redigerat 28 mars 2014 av k9
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 (redigerat) Vad har regeringen gjort som är så bra förutom jobbaskatte avdragen? Och hur har egentligen jobbskatteavdragen påverkat samhället i det stora hela? det har givit folk mer pengar i plånboken vilket hade stor betydelse då svångremmen drogs åt betydligt hårdare i andra länder i kristid - vi fortsatte handla varor och tjänster - vilket gav möjlighet till fortsatt verksamhet och mindre arbetslöshet än vad som annars vore falletjämför med andra länder i eu tex motsatsen gjordes när man drog åt alla bromsar på 90 talet vilket verkligen sänkte oss i många år Redigerat 28 mars 2014 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Haha! Läs rapporten så ser du alla brister själv. Ser ingen menig med att sitta och redovisa den här alls, när den är så lätt att hitta. men vad tycker du är intressant i den och vad är din syn på hur man ska komma tillrätta med problemen? Jag tänker heller inte tala om för dig hur hög min inkomst är, så därför tänker jag inte svara på hur många procent som 300 kr skulle motsvara. då kan du ju svara på övriga frågor Att jag tycker det ska satsas mera på landsting och skolor har jag ju skrivit flera gånger. men det är inte statliga verksamheterskattesatser och hur man använder sin budget är nåt som regleras i resp landsting och kommun vilket landsting tillhör du?
k9 (oregistrerad) Postat 28 mars 2014 Postat 28 mars 2014 Fler är arbetslösa, många har lite mera pengar i plånboken men inte alla. Många röstade på alliansen för att få jobb, men nu blev det inte så. Tvärtom så har det lönat sig mera för företagen att satsa på aktiernas värde än att satsa på nyanställningar. Vi som bor i mindre städer ser ju hur fel regeringens politik ofta har slagit. Många stadskärnor har ju tomma butikslokaler eftersom de stor företagen har konkurrerat ut de mindre. Många som inte får jobb här tvingas ta studielån utan att ha någon utsikt att få jobb när de studerat klart, eftersom studierna inte är yrkesinriktade för alla. Men det är kanske bättre att de studerar och lev er på studiemedel än att de tvingas leva på socialbidrag iofs. Landsting och skolor är inte statliga, men jag tycker inte att det har med saken att göra. För mina 300kr kan lika väl användas av kommunerna, om staten väljer att det är där de vill skjuta till pengarna de fick av mig. Men det är ju regeringen som ställer krav på de olika kommunerna och som ansvarar för olika satsningar och politiska åtgärder. Utbildningministern är ju inte en kommunalpolitiker trotts att det är skolorna som är hans främsta område inom politiken. Hela PISA rapporten är intressant. Läs den. Den är ett tydligt bevis på ett politiskt misslyckande. Regeringen har ju haft åtta år på sig att fixa den svenska skolan, men det har ju blivit värre och värre.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.