Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Eftersom kommunen numera tvingas gå via privata företag så tappar de insyn och kontroll.

skitsnack

man tvingas inte till nånting - man väljer den lättaste vägen

och man försöker skylla ifrån sig sitt ansvar som man fortfarande har

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

nej det gör du inte

men det fattar du nog inte

Jo det gör jag men det fattar du nog inte.
k9 (oregistrerad)
Postat

vadå tvärtom?

du är inte emot att företag skattar?

men du vill inte styra vad företagen ska använda sina pengar till?

hur får du ihop det med att reglera vinsten?

Jag tror inte att de sänkta skatterna skapar så många jobb som regeringen påstår att deras skattesänkningar faktiskt gör. Detta eftersom företagaren med all rätt gör som den vill med sitt företag. Få satar ju på att anställa eftersom det är bättre för egen del att bara öka vinsten. Många företagare startar ju företag enbart i syfte att tjäna mera helt enkelt. Så det är bara naturligt att de ökar vinsten, om just vinsten är det primära syftet med företaget. Tyvärr så är det ju flertalet stora företag som också väljer att dra in på folk för att öka sin avkastning och stärka sina aktier. Trots att regeringen vill att de sänkta bolagsskatterna mm ska skapa fler jobb.
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

fundera på det när du hämtar ut ditt bidrag nästa gång 🙂

Lever inte på socialbidrag om det är vad du tror. Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

var ligger en bra balans enl dig?

hur stor andel är oseriösa?

Svårt att svara på en vettig balans då det skiljer sig på olika områden. Det viktigaste är nog att man helt enkelt ställer högre krav inom vården och omsorgen på kvalité, både förde anställda och burkarna, genom att de anställda har den kompetens och den personalstyrka som faktiskt krävs för att sköta arbetet på ett bra sätt. Att man kan starta ett företag även om man inte har kompetensen till att driva det så är det i dessa fall märkligt att man får ta del av statliga medel för att förvandla dessa medel till privat vinning.

En stor del är oseriösa. Även om det säkert är långt ifrån den största delen som fuskar så ÄR det ett problem att många gör det. Rot- och rutavdrags fusk hör ju till vardagen. Många byggare hade ju stormöten om detta när det var som värst. Man har ju givit avslag på en massa rot och rutavdrags-ansökningar då man sätt att anhöriga anlitar anhöriga så att man gemensamt kan komma överens om hur man ska fördela pengarna från fusket.

Postat

är privatisering enl dig i sig en dålig idé som princip?

Det måste en väl ändå numera kunna säga att det är? Med tanke på mängden misslyckade privatiseringar... Ändå så fortsätter dom glatt vidare och verkar tänka att det kanske blir bättre nästa gång.

Det finns säkert många exempel på lyckade privatiseringar (även om jag inte kan komma på några just nu), men det känns som om det är alldeles för lätt att hitta sådana där det inte gått så bra.

Och, ska privatiseringar diskuteras borde även förstatligande diskuteras. Banker, järnväg, skola o s v.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det är hur som helst ett slag under bältet. Inget annat att förvänta sig dock.

Jo men det är, som du redan sagt, bara så han argumenterar. Fast jag bryr mig inte om vad han kommer med för utspel för att få mig ur balans. Han lyckas inte ändå. Är för van vid att diskutera med folk som måste ta till detta knep för att försöka vinna några poäng. Dessutom så jag jag ju medvetet också sänkt mig till denna nivå, bara för att det roar mig i just denna tråd. Men om någon mer seriöst vill diskutera saken så ska jag inte vara lika muppig mot den som jag är mot Demonmuppen. 😛

Lite intressant att både Jimmy Åkesson och Fredrik Reinfeldt använder samma taktik, för att dölja sin bristande retorik, som Demonen gör. 😏

k9 (oregistrerad)
Postat

Det måste en väl ändå numera kunna säga att det är? Med tanke på mängden misslyckade privatiseringar... Ändå så fortsätter dom glatt vidare och verkar tänka att det kanske blir bättre nästa gång.

Det finns säkert många exempel på lyckade privatiseringar (även om jag inte kan komma på några just nu), men det känns som om det är alldeles för lätt att hitta sådana där det inte gått så bra.

Och, ska privatiseringar diskuteras borde även förstatligande diskuteras. Banker, järnväg, skola o s v.

Intressant att det är just Anders Borg mest som delar denna syn inom regeringen dock, som Neo redan påtalat, men alla verkar missat eller välja att blunda för just det. Redan för ett år sedan så erkände ju Borg att politiken givit ett annat utslag än vad men hoppats på.
Postat

Det är hur som helst ett slag under bältet. Inget annat att förvänta sig dock.

ja det är ju bara företagare man får häckla som man vill - dessa profitörer på proletariatet 🙂

storpotäten är en hemsk en

Postat

Det måste en väl ändå numera kunna säga att det är? Med tanke på mängden misslyckade privatiseringar...

tänker du på förhållandet aktör för aktör inom en eller flera branscher eller tänker du bransch för bransch?

lite exempel vore på sin plats

det är alltid det som går fel som uppmärksammas

det som funkar tuffar på utan att göra väsen av sig

det som inte ställer till har inget nyhetsvärde - man hör talas om alla trafikolyckor men det rapporteras inget om den bil som tar sig från a till b utan incidenter

hälsan tiger still

det är ju precis detsamma med den offentliga delen av verksamheterna - det som brister får uppmärksamhet

ett återförstatligande av skolan diskuteras redan - då som ersättning för den kommunala driften som väl får anses i det stora hela brister på många sätt

jag tror det vore klokt så länge andra alternativ finns parallellt - fokus måste ligga på användarens/brukarens/kundens behov och önskemål

att gå tillbaka till den gamla hederliga "kollektiva lösningen one size fits all" vore riktigt illa

olika människor har olika behov och önskemål - kollektivets behov blir bara en median eller ett medelvärde

det här tror jag gäller alla tjänster som berör sociala tjänster - från sjukvård till skola till äldrevård

järnvägen ligger ju under trafikverket - alltså statligt

banker - sbab är ju statligt och tror jag tillför en liten men välbehövlig ökning av mångfald på den marknanden

banksektorn påminner annars i mitt tycke en del om den offentliga sektorn såtillvida att alltför få olika alternativ erbjuds kunderna - det är ingen välfungerande marknad

ett helt förstatligat banksystem vore helt förkastligt tror jag

all verksamhet som kan tuffa på med tryggheten att skattemedel driver verksamheten oberoende av hur bra eller dåligt man levererar kommer leverera dåligt

all verksamhet behöver morot och blåslampa

konkurrens ger detta

Postat

ja det är ju bara företagare man får häckla som man vill - dessa profitörer på proletariatet 🙂

Jag har inget emot egna företagare, men ibland undrar man vad dom är för blandning mellan utpräglade filantroper och fakirer. Dom startar sina företag av enbart altruistiska skäl och finner sej i den golgatavandring som eget företagande innebär. Påminner inte var och en av dom rent av om Jesus, ännu en gång återuppstånden.

Du måste verkligen lusläsa allting här.

Postat

Jag har inget emot egna företagare, men ibland undrar man vad dom är för blandning mellan utpräglade filantroper och fakirer.

nej det gör "man" inte

men fler borde själva pröva på den glada vandringen mot obegränsade akiteutdelningar innan man innan man ställer krav på arbetstillfällen och högre skattetryck

jag hårdbevakar allt du skriver - inspirerande

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

tänker du på förhållandet aktör för aktör inom en eller flera branscher eller tänker du bransch för bransch?

lite exempel vore på sin platsdet är alltid det som går fel som uppmärksammas

det som funkar tuffar på utan att göra väsen av sig

det som inte ställer till har inget nyhetsvärde - man hör talas om alla trafikolyckor men det rapporteras inget om den bil som tar sig från a till b utan incidenter

hälsan tiger still

det är ju precis detsamma med den offentliga delen av verksamheterna - det som brister får uppmärksamhetett återförstatligande av skolan diskuteras redan - då som ersättning för den kommunala driften som väl får anses i det stora hela brister på många sätt

jag tror det vore klokt så länge andra alternativ finns parallellt - fokus måste ligga på användarens/brukarens/kundens behov och önskemål

att gå tillbaka till den gamla hederliga "kollektiva lösningen one size fits all" vore riktigt illa

olika människor har olika behov och önskemål - kollektivets behov blir bara en median eller ett medelvärde

det här tror jag gäller alla tjänster som berör sociala tjänster - från sjukvård till skola till äldrevård

järnvägen ligger ju under trafikverket - alltså statligt

banker - sbab är ju statligt och tror jag tillför en liten men välbehövlig ökning av mångfald på den marknanden

banksektorn påminner annars i mitt tycke en del om den offentliga sektorn såtillvida att alltför få olika alternativ erbjuds kunderna - det är ingen välfungerande marknad

ett helt förstatligat banksystem vore helt förkastligt tror jag

all verksamhet som kan tuffa på med tryggheten att skattemedel driver verksamheten oberoende av hur bra eller dåligt man levererar kommer leverera dåligt

all verksamhet behöver morot och blåslampa

konkurrens ger detta

Moroten har ju varit sänkta skatter i trettio år nu, så blåslampan är det kanske dags för nu. Lustigt att sossarna fälldes av den politik som bedrevs för att ersättas med en regering som gick all in på denna misslyckade politik. Skillnaden var ju egentligen bara att Reinfeldt & CO satsar mera på BNP än på balans eller överskott i statskassan.

Alla dessa exempel du nämner är ju bevis för att politiken misslyckats. Skulle det inte vara så mycket brister så skulle det inte finnas så mycket klagomål. Så du skjuter ju bara dig själv i foten igen nu. 😑

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

du får leva i din bubbla

ha det gött

] Tack det samma, vännen! 🥰 Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Detta tyder ju på att du kanske är en oseriös företagare, då du tar åt dig så mycket. Vad är det i så fall du fuskar med? Eller är det så att du bara ser det negativa i det som skrivs och missar att kritiken egentligen är riktad mot regeringens reformer och just de oseriösa företagarna som faktiskt tjänar på den bedrivna politiken, genom att fuska och/eller spekulera kortsiktigt för egen vinning. Varför tar du på dig offerkoftan här?

Kärnpunkten i frågan är ju om privatiseringen,de sänkta bolagsskatterna, de jobbskapande förändringarna och alla sysselsättnings satsningar, osv faktiskt leder till flera jobb och en starkare köpkraft hos svenska folket.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

dubbelpost igen...

Redigerat av k9
Postat

Detta tyder ju på att du kanske är en oseriös företagare

jag förstår att med din världsbild blir det så

omvänt blir det givetvis så att alla fall som kommit fram med bidragsfusk av olika slag måste leda till att vi tar bort alla bidrag - eller hur?

Postat

Alla dessa exempel du nämner är ju bevis för att politiken misslyckats

ditt svar är bevis för att du inte riktigt förstår det jag skriver

det är säkert mitt fel men inlägget var skrivet till jj

k9 (oregistrerad)
Postat

jag förstår att med din världsbild blir det så

omvänt blir det givetvis så att alla fall som kommit fram med bidragsfusk av olika slag måste leda till att vi tar bort alla bidrag - eller hur?

Tvärt om! de som faktisk behöver bidrag ska få dem. Därför så måste man kontrollera att även företagen som får bidrag faktiskt behöver dem.
Postat

Tvärt om! de som faktisk behöver bidrag ska få dem. Därför så måste man kontrollera att även företagen som får bidrag faktiskt behöver dem.

nej

man måste se det som att bidragssystemen misslyckats då det helt tydligt finns dom som fuskat till sig bidrag - både sjukbidrag och sjukpension och soc bidrag

eftersom enskilda exempel på fusk och missbrukande otvivelaktigt måste tolkas som ett systemfel måste alla bidrag dras in

att nån fuskar till sig pengar betyder att idén är dålig

k9 (oregistrerad)
Postat

För många aktörer inom alla branscher har ju visat sig vara mera intresserade av högrisks spekulationer och så korta ägarperioder som möjligt än av att skapa jobb, så därför är privatiseringen misslyckad.

Det är klart att det blir mera fokus på regeringens politik nu när den visat sig så missriktad om man nu ville skapa flera jobb.

Järnvägen är statlig men den underhålls av en privataktör som har entreprenaden. Så man har tappat nästan hela den statliga kontrollen här. Regeringen har fått larm men inte gjort något åt det som rapporterats till dem. Dessutom så tar man ut en högre vinst från SJ genom att avskeda folk, istället för att se till att trygga jobben. (dessutom så för vi ju alla en minskad service på stationerna nu med) Så då undrar man ju hur det är en jobbskapande politik?

Just inom vården/omsorgen så har man ju faktiskt tappat förmågan att tillgodose individernas olika behov. Mycket tack vare den oseriösa privata aktörerna, men också för att man inte har hunnit med det växande trycket som har varit på vård och omsorg. Man måste bland annat se till så att vi får fler läkare med fasta tjänster istället för stafettläkare som kostar en massa nu. Som det ser ut nu så vill ju vissa läkare inte ha fler läkare då deras egna löner skulle hotas om det blir fler läkare. Vilket ju ofta leder till att de inte tar emot läkarstudenter som behöver AT timmar för att sedan få bli läkare själva. Det är ju en av privatiseringens största baksidor. Här måste man satsa mera på landstingets vård för att sätta mera press på den privata vården.

Skolreformen som alliansen har genomfört har ju tydligen inte slagit så väl ut den heller. Den utredningen som lägger så stor del av skulden på kommunerna har ju ifrågasatts kraftigt. Men i ärlighetens namn så ÄR det många lärare som vill att skolan ska återförstatligas bland annat genom att minska det antal privata skolor som drivs mera för privat vinst än av ett intresse för att öka utbildningskvalitén för alla.

Allt fiblande med betygen har ju lett till att vissa som har betyg inte har nytta av dem då det är svårt att jämföra de olika betygssystemens betyg mot varandra.

Vore det inte bättre att se till att staten och kommunerna har många anställda med en skälig lön så att dessa anställda kan köpa flera tjänster/varor hos de privata företagen? Istället för att aktivt jobba för en lönedumpning och ökad vinst för bolagen utan att bolagen måste leverera bättre för att sälja mera varor och tjänster?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nej

man måste se det som att bidragssystemen misslyckats då det helt tydligt finns dom som fuskat till sig bidrag - både sjukbidrag och sjukpension och soc bidrag

eftersom enskilda exempel på fusk och missbrukande otvivelaktigt måste tolkas som ett systemfel måste alla bidrag dras in

att nån fuskar till sig pengar betyder att idén är dålig

På det sättet man sett till att de som mest behöver bidrag drabbas bara för att vissa som inte behöver det inte ska kunna fuska, är ju sjukt. Att man istället flyttat fusket till företagen är ju lika sjukt det. Den som råkat illa ut borde få hjälp till ett drägligt liv. Men istället så ser man till att de som är friska och kan driva företag ges möjligheter att fuska till sig ännu mera pengar.

Sedan att du ser dig själv som hjälte för att du är företagare och ser ner på bidragstagare som en belastning för samhället är ju upp till dig. Men det säger ju en massa om din syn på medmänniskor också. Att mista arbetsförmågan gör ju att man mister så mycket mer än sin inkomst. Hela ens värld rasar då man inte längre är självförsörjande och hela ens yrkesidentitet försvinner med. Med detta så mister man naturligtvis tilltron både på sig själv och på samhället. Det är ju därför som allt fler långtidssjukskrivs eller förtidspensioneras nu igen. Värt att notera här är att det är just de unga som drabbas hårdast just nu. Detta trots att de flesta arbetsmarknadspolitiska insatserna varit riktad mot just dessa grupper. FIASKO!

Redigerat av k9
Postat

Vore det inte bättre att se till att staten och kommunerna har många anställda med en skälig lön så att dessa anställda kan köpa flera tjänster/varor hos de privata företagen?

det allra bästa vore givetvis att anställa alla inom stat landsting å kommun

Postat

FIASKO!

att nån fuskar är ett tecken på misslyckad politik och en dålig idé och därför måste man ta bort det som nån kan fuska inom - tex bidrag

gå å lägg dig å sov nu - man blir inte helt klar i tanken om man är uppe dygnet runt

Alla fuskar tydligen hela tiden. Människan är ett virus som infekterat jorden.

dagens sanning
k9 (oregistrerad)
Postat

att nån fuskar är ett tecken på misslyckad politik och en dålig idé och därför måste man ta bort det som nån kan fuska inom - tex bidrag

gå å lägg dig å sov nu - man blir inte helt klar i tanken om man är uppe dygnet runt

dagens sanning

Vissa individer faller mellan stolarna och måste få bidrag eller bara lämnas att bli kriminella. Ingen regering kommer lyckas med att få alla medborgare i sysselsättning eller arbete. De snäva reglerna som satts för försäkringskassan gör ju att många fler lever på socialbidrag nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.