Jump to content
Annons

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag hoppas att du har rätt men ställer mig ändå kritisk till att regeringen faktiskt gör ett bra jobb. Får se vart de justeringar som nu föreslås av regeringens partitoppar som nu i viss mån går emot Reinfeldt just nu leder till. Så vi får nog enas om att vara oense här; Zak. 🙂

Ska kanske kolla upp den boken du nämnde med. Kan nog vara intressant läsning, så tack för tipset.

Annons
Postat

Ja, det är bra att vara kritisk! Tycker det bara är viktigt att se förändringen som skett nu som en konsekvens av saker som faktiskt inte fungerat bra, och ett försök att åtgärda de brister som funnits. Att det uppkommer nya brister i den nya utvecklingen är naturligt. Men med tiden lär vi oss hitta mer och mer rätt. Man bör inte ha utgångspunkten att vissa är genuint onda eller korkade. Det, om något, tror jag leder till ytterst lite gott.

Boken är lite dyr, då den säljs som kurslitteratur, men här är den iaf:

http://www.adlibris.com/se/bok/new-public-management---om-kunkurrensutsattning-kontrakt-och-kontroll-9789147077205

Postat

Jag har inte lovat någon att jag ska skapa jobb, så det så. Men det har ju regeringen gjort. Jag vill inte låna pengar då räntorna är så höga. Jag vill heller inte ansvara för ett företagsekonomi då jag inte har intresset av det eller kompetensen alls. Dessutom så har man ju minska på antalet nystartsbidrag som delas ut. Detta för att man sett att många inte lyckats trots dessa bidrag. Källa min lilla värld som du inte lever i. Så detta var ju ett högst irrelevant förslag från Demontrollet igen.

nej det passar att ställa krav på andra men att bidra själv är du inte intresserad av

det måste väl vara essensen av egoism det

Dela med dig.

om du inte redan tagit dig tid och engagemang att faktiskt titta igenom det som redan postats så förvänta dig inte att det ska serveras igen

det är bara att gå tillbaka och titta

men för att vara ärlig - du verkar både för lat och dum för att ta till dig nåt annat än föreställningen att någon annan ska ordna saker för dig

du är helt enkelt inte intresserad

k9 (oregistrerad)
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nej det passar att ställa krav på andra men att bidra själv är du inte intresserad av

det måste väl vara essensen av egoism detom du inte redan tagit dig tid och engagemang att faktiskt titta igenom det som redan postats så förvänta dig inte att det ska serveras igen

det är bara att gå tillbaka och titta

men för att vara ärlig - du verkar både för lat och dum för att ta till dig nåt annat än föreställningen att någon annan ska ordna saker för dig

du är helt enkelt inte intresserad

OK Om du går och lagar rälsen ska jag starta ett företag. Bra idé som verkligen bevisar att du har rätt och styrker dina argument. Riktigt jävla begåvat av dig att försöka lägga skulden på mig, Pajasproducenten. .

Jag har ju lagt mer tid än du har gjort. Om du faktiskt skulle se på Rapport ibland så skulle du ju veta att en stor del av det som sägs där, faktiskt sägs av de som ansvarar för underhållet av järnvägen. De som arbetar inom de berörda företagen, politiker som ska ha ansvaret att övervaka arbetet som utförts, de anställda som utför arbetet, de resenärer som drabbats, de företag som drabbats, de forskare som studerat detta, alla ges ju plats någonstans i debatten. Men du menar alltså att alla de människor som intervjuas i de olika inslag en har fel? För det är ju DU som lagt har så mycket tid och kan allt i ämnet? Jag är lat men du orkar inte kolla de länkar jag postar, detta trots att du så flitigt efterlyst just länkar då du inte orkar söka själv. Lysande retorik, verkligen lysande!

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Så åter till ämnet; Är det verkligen lönt att betala 80% mindre för ett jobb som inte utförs ordentligt? Eller vore det kanske bättre behålla dessa pengar och använda dem för att bekosta arbetet själv?

Postat

OK Om du går och lagar rälsen ska jag starta ett företag.

du kan ju åtminstone starta ett företag och försörja dig själv - så kan du liksom vi andra betala rälsen

Så åter till ämnet; Är det verkligen lönt att betala 80% mindre för ett jobb som inte utförs ordentligt?

är det verkligen lönt att betala försörjningsstöd utan att nåt jobb utförs alls?
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

du kan ju åtminstone starta ett företag och försörja dig själv - så kan du liksom vi andra betala rälsen

är det verkligen lönt att betala försörjningsstöd utan att nåt jobb utförs alls?

Du är ju bara så sjukt trög. Jag betalar skatt jag med. Och alla som inte klarar att arbeta ska få gå och självdö, eller vadå?

Svara på frågan om du kan, men det kan du inte så du försöker komma lägga skulden på någon som inte alls förtjänar den. Detta är återigen ett exempel på att du både är empatilös, fantasilös, och saknar förmågan att argumentera på ett vettigt sätt. Tor att de flesta som kan tänka har ett större utbyte av att diskutera med en burk surströmming än med dig, då fisken i den är både intelligentare än dig, och stinker mindre än ditt skitsnack.

Redigerat av k9
  • Gilla 1
Postat

Svara på frågan om du kan, men det kan du inte så du försöker komma lägga skulden på någon som inte alls förtjänar den.

vilken skuld menar du?

men ja du har rätt - jag har ingen som helst empati med dom som sitter och gapar efter att andra ska ordna och betala saker åt dom medans dom själva inte kan tänka sig göra samma sak vare sig för sig själva eller allra minst andra

sjuka och handikappade undantaget givetvis

Postat

Men denna graf tar ju inte heller upp alla de försäljningar som staten har gjort av sjukhus, skolor,

kanske för att staten inte driver vare sig skolor eller sjukhus?

k9 (oregistrerad)
Postat

vilken skuld menar du?

men ja du har rätt - jag har ingen som helst empati med dom som sitter och gapar efter att andra ska ordna och betala saker åt dom medans dom själva inte kan tänka sig göra samma sak vare sig för sig själva eller allra minst andra

sjuka och handikappade undantaget givetvis

😲 Så därför det verkligen lönt att betala 80% mindre för ett jobb som inte utförs ordentligt? Eller vore det kanske bättre behålla dessa pengar och använda dem för att bekosta arbetet själv? 😏
k9 (oregistrerad)
Postat

kanske för att staten inte driver vare sig skolor eller sjukhus?

Äntligen en bra poäng. Men den tar ju inte upp de obligationer och företag man sålde. Man sålde ju Nordea med.
Postat

😲 Så därför det verkligen lönt att betala 80% mindre för ett jobb som inte utförs ordentligt?

ja du upprepar detta som ett mantra hela tiden men du har ju inte kunnat påvisa att det är så

k9 (oregistrerad)
Postat

Haha! Har ju länkat till en massa folk som vet att det är så och säger att det är så Så antingen är DU för lat för att kolla eller för dum för att förstå.... Hoppas att du bar är lat... 😏

Postat (redigerat)

Haha! Har ju länkat till en massa folk som vet att det är så och säger att det är så

att en del journalister och intervjuade är missnöjda är inte detsamma som att ditt påstående är rätt

jag har länkat till utredningar och statistik som säger tvärtom - det har du ju sett eller hur?

med ditt sätt att resonera måste man ju konstatera att det är bättre att betala 80% som inte sköts än att betala 100% som inte sköts - eller skulle det vara bättre att betala mer för nåt som inte funkar?

Redigerat av Demonproducenten
k9 (oregistrerad)
Postat

Kolla länkarna! Tror du att du kan mer än de som intervjuas där så är det något fel på dig på riktigt.

Ja det är vad en obligation är. Man säljer obligationer för att få låna pengar, sedan så betalar man ränta på lånet, man får ingen ränta man betalar till den som besitter obligationen.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett x2000 tåg kränger till, föraren larmar. Man ska i detta läge stänga av all trafik tills man kunnat besikta rälsen/växeln. Det gör man inte. Ett posttåg spårar ur. Efter denna olycka så är förtroendet för trafikverkets generaldirektör så lågt att man vill att han ska avgå. Enligt ordförande i SEKO:

http://www.svt.se/wd...autostart=false

"Han berättar att besiktningsmän på vissa områden slutat rapportera fel, det känns meningslöst när det inte syns några åtgärder.

– Vi har haft den här frågan så många gånger på jobbet när vi snackar inbördes, det är skrattretande, säger han.

Bilden av att folk som arbetar på och längs järnvägen har slutat rapportera fel bekräftas också i Trafikverkets olycksrapport från olyckan i Smedjebacken 2011:"

 

”Vid samtal med förare av godstransporter på sträckan Smedjebacken – Fagersta uppgav de att de inte längre fann det meningsfullt att rapportera dåliga spårlägen. Några åtgärder kopplade till rapporterna har aldrig kunnat konstateras. Trots försök med punktinsatser med exakt beskrivning av feltyp och plats har inga märkbara åtgärder vidtagits.”

http://www.svt.se/ny...n-blir-liggande

Per Johansson har hittat sina egna knep för att klara av att bemästra tåget på den trasiga banan.

– Det går inte att sitta ned, då ramlar man av stolen. Man får stå och fjädra med knäna, det har varit så illa att till och med brandsläckaren har lossnat när man åkt, säger han.

Trots att en mätning som gjordes i slutet av april, över en månad före olyckan påvisade ett 60-tal fel som överskred gränsvärdena tilläts trafiken fortgå.

– När det är farligt gods i lasten måste man ha marginaler, men här finns det inga marginaler, det är en olustig situation, säger Per Johansson.

 

http://www.svt.se/ny...-pa-utdomt-spar

 

SVT Östnytts granskning visar att antalet allvarliga fel har flerdubblats de senaste åren - från i genomsnitt 100 till 450 hittills i år.

 

http://www.svt.se/ny...agssparen-lagas

 

"Den svenska järnvägen står inför stora problem, och snart händer en allvarlig olycka om inte spåren rustas upp. Det säger en trafikforskare Rebecca Forsberg efter SVT Östnytts granskning av alla tågurspårningar de senaste fem åren."

 

http://www.svtplay.s...-kravs-atgarder

– Solen lyste på spåret. Då upptäcker jag att det fattas en bit av vänstra rälen (spåret, reds. anm.). Jag reser mig upp och skriker till min elev, vi spårar ur! säger lokföraren i den olycksutredning som sen skrevs.

------------. Tre månader tidigare hade en mätning visat att det fanns sprickor i spåret på olycksplatsen. Sprickorna markerades med gul färg eftersom de var tvungna att åtgärdas.

 

http://www.svt.se/ny...e-ur-i-100-km-h

Trots brotten mot säkerhetsreglerna utkräver Trafikverket inget ansvar från entreprenören - som också tidigare slarvat med säkerheten vid en annan olycka med dödlig utgång.

– Det finns inga sådana planer just nu, att avbryta kontrakten med Strukton, såvitt jag vet, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

Men i avtalet måste det väl finnas att de måste följa säkerhetsreglerna?

– Absolut, det är ett ovillkorligt krav.

Och om de då inte gör det, vad blir följden?

– Man får ju titta in i det här, och vad som står specifikt i avtalet med Strukton.

Men det är en passagerare som dog helt i onödan?

– Helt i onödan, det håller vi med om, säger Gunnar Malm

http://www.svt.se/ug...de-ha-undvikits

Redigerat av k9
Postat

Ja det är vad en obligation är. Man säljer obligationer för att få låna pengar, sedan så betalar man ränta på lånet, man får ingen ränta man betalar till den som besitter obligationen.

och på vilket sätt hade det varit en tillgång att låta bli att "sälja" obligationer?
Postat (redigerat)

SVT Östnytts granskning visar att antalet allvarliga fel har flerdubblats de senaste åren - från i genomsnitt 100 till 450 hittills i år.

 

http://www.svt.se/ny...agssparen-lagas

 

"Den svenska järnvägen står inför stora problem, och snart händer en allvarlig olycka om inte spåren rustas upp. Det säger en trafikforskare Rebecca Forsberg efter SVT Östnytts granskning av alla tågurspårningar de senaste fem åren."

Antalet urspårningar vid tågrörelse var i stort sett oförändrat under de studerade perioderna, 46 urspårningar 2008–2012 jämfört med 45 under föregående femårsperiod. Antalet allvarliga olyckshändelser i samband med samman-stötningar vid tågrörelse mer än halverades under den senaste femårsperioden jämfört med föregående, till 14 sammanstötningar på fem år. Antalet allvarliga olyckor minskade även totalt sett. Antalet var 276, vilket var 11 procent lägre under 2008–2012 jämfört med föregående femårsperiod.

http://trafa.se/sv/S...antrafikskador/ jag får inte dom här två uppgifterna att gå ihop vad fan är det med forumet just nu?

Redigerat av Demonproducenten
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Läs vad du länkar till!!!!

Undersökningens omfattning

Undersökningen omfattar all kommersiell bantrafik, bland undantagen är till exempel museitrafik och trafik inne på industriområden. Av sekretesskäl redovisas i princip inga uppgifter per företag eller per sträcka, utan summeras för hela landet.

 

Haha! Gör om gör rätt.... om du kan.... Detta rör ju inte bara tågen utan tunnelbanor, spårvagnar osv med... duktigt igen.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

och på vilket sätt hade det varit en tillgång att låta bli att "sälja" obligationer?

På vilket sätt är det en tillgång att dra på sig skulder? Skulle man inte sälja obligationer skulle man inte behöva betala räntan på dem... Hur kan du missa det? Redigerat av k9
Postat

Läs vad du länkar till!!!!

Undersökningens omfattning

Undersökningen omfattar all kommersiell bantrafik, bland undantagen är till exempel museitrafik och trafik inne på industriområden. Av sekretesskäl redovisas i princip inga uppgifter per företag eller per sträcka, utan summeras för hela landet.

om vi ska prata om regeringens politik så är det väl det enda intressanta att titta på landet som helhet - inte hur enstaka operatörer förvaltar sina medel
k9 (oregistrerad)
Postat

om vi ska prata om regeringens politik så är det väl det enda intressanta att titta på landet som helhet - inte hur enstaka operatörer förvaltar sina medel

HAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHHAAHHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAH!

Bra att du fördjupat dig och inte ens klarat av att spräcka ytspänningen.... MAGPLASK!

Postat

HAHAHAHAHAAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHHAAHHAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHHAHAHAHAH!

Bra att du fördjupat dig och inte ens klarat av att spräcka ytspänningen.... MAGPLASK!

är det där ett argument?
Postat

På vilket sätt är det en tillgång att dra på sig skulder? Skulle man inte sälja obligationer skulle man inte behöva betala räntan på dem... Hur kan du missa det?

jag påstår inte att det är en tillgång vad skulle ditt alternativ vara menar du?
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

är det där ett argument?

OK när tog du senat tunnelbanan till Malmö? Eller spårvagnen till Umeå? Eller oj det kanske är lokaltrafik som inte går på samma räls som tex X2000 eller posttågen... Redigerat av k9
Postat (redigerat)

OK när tog du senat tunnelbanan till Malmö? Eller spårvagnen till Umeå? eller oj det kanske är lokal trafik som inte går på samma räls som tex X2000 eller posttågen...

och din poäng är?
Antalet urspårningar vid tågrörelse var i stort sett oförändrat under de studerade perioderna, 46 urspårningar 2008–2012 jämfört med 45 under föregående femårsperiod. Antalet allvarliga olyckshändelser i samband med samman-stötningar vid tågrörelse mer än halverades under den senaste femårsperioden jämfört med föregående, till 14 sammanstötningar på fem år. Antalet allvarliga olyckor minskade även totalt sett. Antalet var 276, vilket var 11 procent lägre under 2008–2012 jämfört med föregående femårsperiod.
Redigerat av Demonproducenten
k9 (oregistrerad)
Postat

jag påstår inte att det är en tillgång vad skulle ditt alternativ vara menar du?

Haha! Svårt va? Om man inte säljer så vad gör man då? Jo man struntar i att sälja.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.