Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

vad trodde du?

Inte att skolpengen växer på träd i alla fall. Det var något nytt. Redigerat av k9
Postat

Att privatisera och sälja så måna skolor och vårdcentraler så fort som möjligt var inge bra idé.

och exakt hur påverkar det volvo lastvagnars aktieutdelning resp antal anställda?

tell me

pudelns kärna är nära!

Jo men DU ville ha något mera djupgående. Och nej! Det duger inte med att bara se en sändning alls. Man måste se flera sändningar för att få en större helhetsbild som jag redan påpekat.

så du får med dom rättelser dom tvingas göra när dom fällts menar du?

går du runt och rättar alla uttalanden du då hittills hunnit med baserade på vad du tidigare trodde var korrekt?

k9 (oregistrerad)
Postat

ja båda om du nu vill

Då kan du ju inte skriva "vem säger det?" ....
Postat

Inte att skolpengen växer på träd i alla fall. Det var något nytt.

kanske blir en kovändning för mycket för dig men det gör den faktiskt inte

Postat

Då kan du ju inte skriva "vem säger det?" ....

kan jag väl om det är samma person

vem eller vilka spelar väl ingen roll om du ändå inte har nåt svar på det

k9 (oregistrerad)
Postat

och exakt hur påverkar det volvo lastvagnars aktieutdelning resp antal anställda?

tell me

pudelns kärna är nära! <

Återigen Volvo och bankerna med var bara exempel på att regeringens hårdast bedrivna linje inte behöver skapa jobb. Vilket är märkligt då det var just jobb som regeringen skulle skapa med denna linje. Kolla på Lönesänkarna så förstår du.

Dessutom så har vi ju redan gemensamt etablerat att genom att avskeda folk så kan man stärka sina aktier, efter som man då visar handlingskraft. Alltså kan man välja att satsa sin vinst på att anställa eller bygga ut sin verksamhet, eller använda vinsten för att stärka sina aktier, genom att besitta ett högt sparkapital i själva företaget. Trots att regeringen sänkt bolagsskatter med mera så avskeds många från vissa företag för att just hålla aktien hög.

kanske blir en kovändning för mycket för dig men det gör den faktiskt inte

Bra trodde du tappat förståndet helt nu.
k9 (oregistrerad)
Postat

kan jag väl om det är samma person

vem eller vilka spelar väl ingen roll om du ändå inte har nåt svar på det

Nej men jag får väl trolla lika mycket som du? Så vilka exakt grundar du detta antagande på. Och om du inte kan länka till en källa jag godkänner så har du fel.
k9 (oregistrerad)
Postat

så du får med dom rättelser dom tvingas göra när dom fällts menar du?

går du runt och rättar alla uttalanden du då hittills hunnit med baserade på vad du tidigare trodde var korrekt?

Ja delvis därför. Men oftast så är det ju bättre bakgrundskoll än på andra ställen (som tex kvällspressen) så det blir inte så mycket rättelser som behövs. Men mest för att nyheter som har ett högt nyhetsvärde ofta följs upp på ett bra sätt.
Postat

Återigen Volvo och bankerna med var bara exempel på att regeringens hårdast bedrivna linje inte behöver skapa jobb. Vilket är märkligt då det var just jobb som regeringen skulle skapa med denna linje. Kolla på Lönesänkarna så förstår du.

men vad?

vad är det exempel på?

vilket politiskt beslut eller reform som regeringen stått för är detta ett exempel på?

vad är nytt?

repris:

k9, den 2014-02-07 - 14:17, sa:

Volvo var åter igen bara ett exempel på hur regeringens politik oftast gynnar aktiesparare snarare än att de skapar jobb.

vad i regeringens politik är det som får denna effekten menar du?

vad skulle alternativet vara och vad skulle det enl dig ge för resultat?

Bra trodde du tappat förståndet helt nu.

tror du skolpengen är nåt som växer på träd?

Postat

Nej men jag får väl trolla lika mycket som du? Så vilka exakt grundar du detta antagande på. Och om du inte kan länka till en källa jag godkänner så har du fel.

Om nu privatiseringsreformen varit så lyckad, varför håller man på att göra om den så mycket just nu?

det är du som antar
Postat
Men oftast så är det ju bättre bakgrundskoll än på andra ställen (som tex kvällspressen) så det blir inte så mycket rättelser som behövs. Men mest för att nyheter som har ett högt nyhetsvärde ofta följs upp på ett bra sätt.

tycker du inslaget om region skåne var ett exempel på det?

tycker du hela nyheten kom fram där?

tycker du svd:s visserligen korta artikel gav mer info som har betydelse för nyhetens vinkel?

tycker du nåt i svt:s rapportering saknades?

k9 (oregistrerad)
Postat

Regeringens största ambitioner med sänkta moms och skatter har ju varit att skapa just jobb. Har de verkligen lyckats med det genom dessa åtgärder. Eller blir det bara, som det har varit sedan Olof Palme gjorde misstaget att gå gå denna linje, så att företagen värnar sina aktier istället för att faktiskt anställa och skapa fler jobb.

det är du som antar

Vad grundar du att jag bara antar det på nu då? Länk?
Postat

Regeringens största ambitioner med sänkta moms och skatter har ju varit att skapa just jobb.

har volvo lastvagnars resultat påverkats av sänkt moms tror du?

och om dom nu har fått sänkta skattekostnader - hur skulle ev högre skattetryck på volvo lastvagnar gynnat dom 4400 (runt om i världen) som nu riskerar sina (tills törsta delen inhyrda konsulter) jobb?

k9 (oregistrerad)
Postat

tycker du inslaget om region skåne var ett exempel på det?

tycker du hela nyheten kom fram där?

tycker du svd:s visserligen korta artikel gav mer info som har betydelse för nyhetens vinkel?

tycker du nåt i svt:s rapportering saknades?

Återigen sidospår. Vi får se vad urredningen kommer fram till. Kanske har SvD rätt kanske har SVT rätt. Kanske har båda rätt. Kanske visar utredningen att de båda har fel. Kanske blir det en rättelse i rapport, kanske det inte behövs. .
Postat

så att företagen värnar sina aktier istället för att faktiskt anställa och skapa fler jobb.

att dom som äger aktierna och därigenom satsat kapital i företaget värnar om sin insats är ganska naturligt tycker jag

men det är ju faktiskt fritt fram för Dig att satsa och anställa - hur mycket av det planerar du för i år?

k9 (oregistrerad)
Postat

har volvo lastvagnars resultat påverkats av sänkt moms tror du?

och om dom nu har fått sänkta skattekostnader - hur skulle ev högre skattetryck på volvo lastvagnar gynnat dom 4400 (runt om i världen) som nu riskerar sina (tills törsta delen inhyrda konsulter) jobb?

Haha! Du är ju helt otrolig. Det är ju bara ett exempel i mängden som det rapporteras om nästan dagligen. Kolla på Lönesänkarna innan du kommenterar vidare. De förklarar där varför regeringens politik funkar så dåligt för att skapa jobb.
Postat

Återigen sidospår. Vi får se vad urredningen kommer fram till. Kanske har SvD rätt kanske har SVT rätt. Kanske har båda rätt. Kanske visar utredningen att de båda har fel. Kanske blir det en rättelse i rapport, kanske det inte behövs. .

fast nu undrar jag om du öht läste vad som stod i artikeln

inget av det som skrevs motsa det som svt rapporterade - däremot fylldes en del viktig information på som förtydligade en hel del som inte svt valde att lägga fram i sitt inslag

man kan säga en hel del genom att också välja vad man inte säger

det blir ju inte särskilt seriöst från din sida att lägga fram exempel som när det skärskådas som tvivelaktigt avfärdas som sidospår av dig själv

om det var ett sidospår - varför ta upp det öht?

Postat

Haha! Du är ju helt otrolig. Det är ju bara ett exempel i mängden som det rapporteras om nästan dagligen.

fast inte ett exempel på det du tror och påstår

det brister nog i din analysförmåga av information som kommer till dig

istället för att gång på gång hänvisa till ett teveprogram så borde du kunna förklara varför Du gör den koppling du gör

detta misslyckas du med gång på gång

du tycker nåt pga att du fått nåt till dig som du tror du förstått men du kan inte återge vad det är i en kontext

k9 (oregistrerad)
Postat

att dom som äger aktierna och därigenom satsat kapital i företaget värnar om sin insats är ganska naturligt tycker jag

men det är ju faktiskt fritt fram för Dig att satsa och anställa - hur mycket av det planerar du för i år?

Jag har inget större kapital att satsa, jag har inget företag som kan anställa folk, jag besitter ingen politisk makt som gör att jag kan förvalta statliga eller kommunala medel alls, jag är inte heller med i någon stiftelse eller förening eller liknande som gör att jag kan förvärva folk eller investera ideellt eller kommersiellt på något sätt.

Idiotisk fråga på så många plan.

Postat

Jag har inget större kapital att satsa, jag har inget företag som kan anställa folk,

Idiotisk fråga på så många plan.

låna pengar och starta ett företag - så som dom allra flesta som har anställda har börjat

varför skulle inte du när du ställer krav på andra att göra det?

k9 (oregistrerad)
Postat

fast inte ett exempel på det du tror och påstår

det brister nog i din analysförmåga av information som kommer till dig

istället för att gång på gång hänvisa till ett teveprogram så borde du kunna förklara varför Du gör den koppling du gör

detta misslyckas du med gång på gång

du tycker nåt pga att du fått nåt till dig som du tror du förstått men du kan inte återge vad det är i en kontext

Men det är ju du som vill ha länkarna och jag menar bestämt att du måste följa med i media om du ska förstå vad som händer i samhället. Vi alla lever inte i din skalle, så bara för att du inte vill ta till dig av den information som finns tillgänglig så betyder det inte att DU har rätt. Jag har inte gjort den kopplingen jag gjort utan att få information som leder mig åt det hållet. Du har bestämt dig för att jag inte har koll, därför behöver du inte överväga om det kan finnas någon sanning i det jag säger alls. Men eftersom du tydligen inte förstår så enkla regler som att man inte kallar folk för neger så ger jag upp och förstår att du är totalt obildbar i ämnet.
Postat

Men det är ju du som vill ha länkarna och jag menar bestämt att du måste följa med i media om du ska förstå vad som händer i samhället. Vi alla lever inte i din skalle, så bara för att du inte vill ta till dig av den information som finns tillgänglig så betyder det inte att DU har rätt. Jag har inte gjort den kopplingen jag gjort utan att få information som leder mig åt det hållet. Du har bestämt dig för att jag inte har koll, därför behöver du inte överväga om det kan finnas någon sanning i det jag säger alls.

det är en lustig slutsats när det är jag och inte du som grävt lite djupare i både rälsfrågan och region skåne

ville du ta till dig nåt av det?

k9 (oregistrerad)
Postat

låna pengar och starta ett företag - så som dom allra flesta som har anställda har börjat

varför skulle inte du när du ställer krav på andra att göra det?

Jag har inte lovat någon att jag ska skapa jobb, så det så. Men det har ju regeringen gjort. Jag vill inte låna pengar då räntorna är så höga. Jag vill heller inte ansvara för ett företagsekonomi då jag inte har intresset av det eller kompetensen alls. Dessutom så har man ju minska på antalet nystartsbidrag som delas ut. Detta för att man sett att många inte lyckats trots dessa bidrag. Källa min lilla värld som du inte lever i. Så detta var ju ett högst irrelevant förslag från Demontrollet igen.

det är en lustig slutsats när det är jag och inte du som grävt lite djupare i både rälsfrågan och region skåne

Dela med dig.
k9 (oregistrerad)
Postat

Väntar med spänning på resultatet.
Postat (redigerat)

oj, har missat en del. ska följa upp de frågor som ställts till mig.

Men regeringen har ju snålat in på en massa utgifter för att bekosta sina skattesänkningar. Vilket gör att skatteintäkterna i procent är ungefär de samma medans de trotts allt får in mindre pengar i skatt nu.

De procentsatser jag angav var alltså dagens skatteintäkter mätt i procent av skatteintäkterna när sossarna satt vid makten. Inte procent av kostnader, BNP eller något annat. Därför är inte skatteintäkterna i procent ungefär samma på grund av att regeringen snålat.

Vad grundar du det på?

Siffrorna i excelarket jag upprepade gånger bad dig kika i. Filen fanns alltså i din egna länk till riksgälden. För att inte göra det svårare än det är så satte jag dock in siffrorna i en graf. Notera att pengarna även är värda mindre nu (1 kr 2006 var mer skuld än 1 kr 2014) och att vi är fler skattebetalare (1 kr på en person är mindre än 1 kr på 2 personer). Denna graf tar inte hänsyn till det, utan anger bara i pengar rakt upp och ner. Men det är bra att vara medveten om när man tolkar siffrorna.

Även värt att ta till hänsyn är att den värsta globala finanskrisen sen den stora depressionen på 20-talet har skett under moderaternas mandatperiod. Det verkar ofta glömmas bort i debatten; möjligtvis pga att moderaterna handskades så bra med den att gemene man inte ens märkte av den.

Som du ser i grafen har stadsskulden sjunkit, trots tillfälliga överskott eller underskott. När stadsskulden sjunker betyder det att vi betalar av mer än vi lånar och att räntan vi behöver betala sjunker.

Ny%20bitmappsbild%20%289%29.jpg

Redigerat av Zakyath
k9 (oregistrerad)
Postat

oj, har missat en del. ska följa upp de frågor som ställts till mig.

De procentsatser jag angav var alltså dagens skatteintäkter mätt i procent av skatteintäkterna när sossarna satt vid makten. Inte procent av kostnader, BNP eller något annat. Därför är inte skatteintäkterna i procent ungefär samma på grund av att regeringen snålat.

Siffrorna i excelarket jag upprepade gånger bad dig kika i. Filen fanns alltså i din egna länk till riksgälden. För att inte göra det svårare än det är så satte jag dock in siffrorna i en graf. Notera att pengarna även är värda mindre nu (1 kr 2006 var mer skuld än 1 kr 2014) och att vi är fler skattebetalare (1 kr på en person är mindre än 1 kr på 2 personer). Denna graf tar inte hänsyn till det, utan anger bara i pengar rakt upp och ner. Men det är bra att vara medveten om när man tolkar siffrorna.

Även värt att ta till hänsyn är att den värsta globala finanskrisen sen den stora depressionen på 20-talet har skett under moderaternas mandatperiod. Det verkar ofta glömmas bort i debatten; möjligtvis pga att moderaterna handskades så bra med den att gemene man inte ens märkte av den.

Som du ser i grafen har stadsskulden sjunkit, trots tillfälliga överskott eller underskott. När stadsskulden sjunker betyder det att vi betalar av mer än vi lånar och att räntan vi behöver betala sjunker.

Ny%20bitmappsbild%20%289%29.jpg

Men denna graf tar ju inte heller upp alla de försäljningar som staten har gjort av sjukhus, skolor, apoteket med mera. Med dessa intäkter borde ju överskottet vara jättestort om de gjort så bra affärer. Eller tänker jag fel nu? Några av dessa har ju gått med ett litet plus för staten men, nu genererar de pengar åt den privata ägarna istället.
Postat

Du tänker ganska rätt, skulle jag säga. Jag ville mest korrigera dig när du sa att stadsskuldens utveckling inte varit till det bättre, vilket den har varit. Men du har rätt i att det till viss del beror på utförsäljningen - jag vill minnas att det uttryckligen varit ett av målen med utförsäljningen, att sänka stadsskulden. Tanken var väl till viss del (hoppas jag) att istället för att svenska folket ska betala skatter för ränta+välfärd, ska vi kunna bygga ett system där skatter bara finansierar välfärd. Men vi får se hur det blir.

k9 (oregistrerad)
Postat

Du tänker ganska rätt, skulle jag säga. Jag ville mest korrigera dig när du sa att stadsskuldens utveckling inte varit till det bättre, vilket den har varit. Men du har rätt i att det till viss del beror på utförsäljningen - jag vill minnas att det uttryckligen varit ett av målen med utförsäljningen, att sänka stadsskulden. Tanken var väl till viss del (hoppas jag) att istället för att svenska folket ska betala skatter för ränta+välfärd, ska vi kunna bygga ett system där skatter bara finansierar välfärd. Men vi får se hur det blir.

Jo, men de som kritiserar regeringen menar ju på att dessa intäkter faktiskt redan ÄR förbrukade och därför sker den ökande statsskulden en mycket högre fart än regeringen gör sken av. Detta i kombination att vi nu mera betalar olika företag för att utföra jobb, som kommuner och staten tidigare utförde, leder till en liten ovisshet om vart notan kommer att landa i slutändan. Men man får ju hoppas att det är politiskt spel och inte en sanning.
Postat (redigerat)

det finns mycket bevis för att privatisering i den offentliga sektorn leder till högre effektivitet (bang for the buck). jag har läst en bok som heter New Public Management som handlar mycket om privatiseringen i Stockholm under 90-talen, och där visar de att produktiviteten blir lägre men att det blir, inte bara billigare, utan även mer konstnadseffektivt. att produktiviteten sjönk förklaras också främst av dålig kommunikation av vad som förväntas samt oerfarenhet, så det förmodades bli bättre med tiden och bättre organisationella strukturer, vilket i sig är en naturlig lärandekonsekvens av erfarenhet. med andra ord borde "outsourcing" på detta sättet inte leda till högre konstnader för staten. sen att staten slutar finansiera en del grejer helt och hållet innebär ju också lägre kostnader, så att stadsskulden skulle öka pga moderaternas politik ställer jag mig skeptisk till utan vidare bevisföring.

Redigerat av Zakyath

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.