Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag har lite funderingar på att köpa ett par mickar för att använda till att spela in trummor. Då som ett stereopar (tror det heter så) till overhead. Finns det speciella stereo mickar att köpa? Dvs två stycken tillsammans? Eller får man köpa två mickar av samma sort? Jag behöver inga värsting mickar men helst så bra som möjligt. Jag har en Studio Projects B1 annars som jag brukar använda till det mesta och den tycker jag funkar bra för mig. Men för att sätta en budget så får det bli 3000 för båda. Kan sträcka mig till 5000 också om det är riktigt bra mickar. Bör kanske tillägga att jag inte har nån vidare bra akustik där trummorna står nu, utan det är mest tänkt som lite inspelning för kul. Kanske flytta runt trummorna till diverse olika platser och spela in. Tacksam för tipps. 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Köp beg så får du mer för pengarna, du skulle kanske haft en kaggemick oxå...

De här kostar 2600 nya, du kan kanske gnälla ner priset lite till, lite drygt halva nypriset är ungf vad man kan få för beg grejer

http://vend.se/ad.php?176971

De låter riktigt bra på ak gitarr oxå.

Edit: Jag menade virvelmick, till kaggen funkar din B1 bra. En SM57 till virveln B1 till kaggen o två NT5 noggrant placerade som OH kan ge riktigt grymt bra ljud. Det man nästan mest vill kunna justera efteråt är kaggevolymen. Kaggen kanske hörs bra när man lyssnar bara på trummorna, men när de andra intrumenten kommer med i ljudbilden vill det gärna bli så att den inte hörs alls.

Det finns ljudkort med åtta ingångar ganska billigt. Sen behöver du knappast ha mer bra grejer. En SM57 är ju kanon även till elgitarr. De låter riktigt bra inne i baskaggen med.

Lycka till med inspelandet, det är så skitkul!

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.