Jump to content
Annons

Bästa filmsoundtracket någonsin?


Måsart

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag blev inspirerad av slejnards Tv-serie-tråd så här kommer en systertråd som kommer att avhandla bästa filmsoundtracken.

Det finns ju så kopiöst mycket bra filmmusik!

Kom igen nu, dela med er av guldkornen!

Jag börjar med ett par personliga favoriter:

Out of Africa (1985).

Grym film! John Barrys musik är helt jävla otrolig, kolla bara in det här klippet;

http://www.youtube.com/watch?v=j38t2lDi4GU

Chariots of Fire (1981).

Jag älskar att soundtracket till en film som utspelar sig på 20-talet är synthbaserad! Stenhårt!

http://www.youtube.com/watch?v=PWle59ZHPIM

Highlander (1986).

KULTRULLE! Queen + en odödlig skotte = klassiker!

http://www.youtube.com/watch?v=ZEZYm7s-54Q

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag tänker filmmusik tänker jag primärt på instrumentala epos som skrivits med filmen i åtanke och inte låtar/verk som anammats av filmen i efterhand. Pratar vi om båda företeelserna här? John Williams är förstås med. Nino Rota, Basil Poledouris och Danny Elfman likaså.

Superman-trilogin, Braveheart, Robocop, Terminator, Lawrence of Arabia, Conan Barbaren, Gudfadern..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När jag tänker filmmusik tänker jag primärt på instrumentala epos som skrivits med filmen i åtanke och inte låtar/verk som anammats av filmen i efterhand. Pratar vi om båda företeelserna här? John Williams är förstås med. Nino Rota, Basil Poledouris och Danny Elfman likaså.

Superman-trilogin, Braveheart, Robocop, Terminator, Lawrence of Arabia, Conan Barbaren, Gudfadern..

Så länge musiken är skriven för filmen så är det grönt ljus!

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Star Wars alla olika teman är grymt bra!

I Escape from New York är det filmtemat som är det bästa med hela filmen - men den låten är riktigt suverän!

Jurassic Park tillhör också de absolut bästa filmteman.

1492 Conquest of paradise har också ett grymt soundtrack.

Sedan går det ju inte att glömma Axel F från Snuten i Hollywood, som också är kanonbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

pianot (michael nyman) Koyaanisqatsi från qatsitrilogin (philip glass), timmarna (också philip glass)

gillar musiken i there will be blood - särskilt fratres for cello and piano av arvo pärt. nog ett av mina favoritstycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

I klassisk musik film stil så är Lotr ruggigt bra.

Star Wars alla olika teman är grymt bra!

I Escape from New York är det filmtemat som är det bästa med hela filmen - men den låten är riktigt suverän!

Jurassic Park tillhör också de absolut bästa filmteman.

1492 Conquest of paradise har också ett grymt soundtrack.

Sedan går det ju inte att glömma Axel F från Snuten i Hollywood, som också är kanonbra!

Älskar ju musiken i Escape from NY. John Carpenter och Alan Howarth gjorde ett bra jobb där. Asballt med alla synthar och det torra ljudet, fångade det dåvarande futuristiska soundet.

Star wars och LotR är ju grymt vassa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag kommer tänka på så där på rak arm är Bladerunner och Terminator.

Amelie mont martre har mysig musik också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den nörd av animerad film jag är så måste jag bidra med ett par aningen modernare bidrag i samlingen än tidigare postat! Vet inte om detta går under soundtrack, men hela denna film innehåller fantastisk musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blade Runner har nämnts. Därutöver lägger jag till soundtracket till filmen Heat och Brian Eno's Apollo: Atmospheres and soundtrack där vissa låtar använts i ett flertal filmer (bl a 28 dagar senare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Braveheart är riktigt bra... Men James Brown-Living in America (Rocky IV) är nog skönast just nu, älskar det soundet....kicken är enormt tung, å James har en sjukt cool röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dead man med Johnny depp där Neil young har gjort soundtracket. När han gjorde musiken till filmen bad han om ett rum med stora skärm monitorer på alla väggar, en gitarr och en stärkare. så att han kunde "befinna" sig i scenerna samtidigt som han improviserade fram musiken för absolut rätt känsla. Han gjorde ett bra jobb tycker jag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...