Jump to content
Annons

Knaster och kanalbortfall i mixer


Signia

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fått problem med liten mixer jag har här. Är kass på ren el. Måste fråga:

På en av kanalerna, en stereo-kanal på mixern, så hörs allt ljud i vänstra kanalen men typ 10% av högra kanalen, och höger låter illa med, skrapar och har sig. (Pan-ratten är centrerad).

Men om jag ökar utvolymen från ljud-källan, och skruvar upp mixerkanalens regel till max, så ljudet blir jäkligt starkt, då tar det bara nån sekund så knastrar det till och vips så är ljudet lika starkt i båda kanalerna igen, full stereo liksom.

Behöver bara dra på i nån sekund, och sen skruva ner igen, sen håller det sig så, ett bra tag, flera timmar, nån dag typ. Sen kommer det där problemet igen.

Kan tillägga att regeln på den här kanalen är en volymratt, knastrar lite när man vrider också. Men det går inte lösa problemet genom att härja med ratten, har försökt.

Är kass på elektronik. Vad är det här? Är det oxidation eller nåt? Hur får man bukt med det?

Tack på förhand

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Oxidering eller slitna banor i poten.

En tillfällig hjälp kan vara kontaktspray (OBS! UTAN OLJA!!!), men ofta behöver man byta ut poten för att få en säker och permanent lösning.

EDIT:

Länk till bästa kontaktsprayen för elektronik: http://www.polteknik.se/index.html?&&prod=8582&prodkate=776&exp=527&lev=539

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes.

Vaf .. 380 spänn för sprayen? Måste vara värsta Jedi-sprayen då. Typ hälften av vad en sånhär mixer skulle kosta.

Tror jag skiter i det och kör på andra kanaler istället, kör den tills den är slut.

Tack i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...