Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

jag heter Elin och spelar i bluegrassbandet Lureena:

Vi har precis börjat spela ute efter att ha repat ett halvår i ett litet kök, och jag undrar om någon har tips på hur jag ska micka fiolen på bästa sätt. Jag behöver vara fri att röra mig, så jag tänker mig någon sort som man sätter på fiolen.

Tacksam för svar!

Redigerat av Ellie who
Annons
Postat

Ang har en modell som heter c411 om jag inte minns fel. Den trycker du dit. Kräver fantommatning. Blir ju såklart inte lika bra ljud som med Mick. Men du kan röra dig lite mer.

Mvh

Anders

Postat

Ang har en modell som heter c411 om jag inte minns fel. Den trycker du dit. Kräver fantommatning. Blir ju såklart inte lika bra ljud som med Mick. Men du kan röra dig lite mer.

Mvh

Anders

Tack för ditt svar!

Jag antar att du menar Akg, inte ang? (När jag googlade hittade jag bara ett postnummer i Kanada.) Har du provat någon annan som kan jämföras?

Postat

DPA 4099 skulle jag säga. Fin mick som dessutom funkar utmärkt till andra stråkinstrument men också nylongitarr för att nämna några.

Postat (redigerat)

Det beror lite på vilka ljudnivåer som du kommer att spela med. DPA-myggorna är väldigt bra och populära, men om man spelar med andra väldigt ljudstarka instrument så finns risken att dom kommer att runda. I dessa fall så är det bättre att ha någon typ av kontaktmikrofon och då skulle jag rekommendera en Ehrlund Acoustic Pickup (http://www.ehrlund.s.../eap-pickup__16) som har ett av de bästa ljuden när det gäller den typen av mikrofoner. Ska du ha en sån så behöver du ha en preamp till mikrofonen också. Säljs som ett paket.

Nu tror jag att eftersom du spelar bluegrass så borde det fungera utan problem med en DPA mygga. Jaq har själv en gammal Ramsa-mikrofon (liknande DAP-myggorna fast äldre) som jag har använt när jag har spelat nåt liknande blugrass och det brukar fungera bra.

Redigerat av henning
Postat

Tack alla! Jag fastnade för DPA 4099, verkar vara precis vad jag behöver (eftersom medmusikanterna inte är så högljudda). Däremot är budgeten lite tajt för tillfället, vet någon om det finns något liknande i en lägre prisklass?

Postat

Alltså, Thomann har ju någon typ av eget märke med instrumentmyggor som är billiga:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ovid_system_violin_bundle.htm

Jag har ingen aning om hur de låter och hur bra de fungerar i övrigt, men det är ju heller inte jättemycket pengar att lägga ut.

Observera dock att om du ska köra den myggan så måste du ha fantommatning av ström från mixerbordet för att du ska få något ljud alls. På billigare mixerbord är det inte säkert att det finns och då så måste du skaffa någon typ av batteribox till systemet också. Jag har inte hittat någon batteribox som ingår i Ovid-systemet så då får man leta efter någon annan som är kompatibel med det systemet. Det kan vara svårt att få ihop...

Det finns också ett trådlöst set med samma mygga, och då behöver du inte ha fantommatning:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_tws_863_ovid_violin_bundle.htm

Jag skulle dock personligen avråda från att använda trådlöst tills du är helt säker på att du behöver det (om du vill studsa runt hela scenen/rummet medan du spelar tex...). Du får bara större risk för störningar i ljudet och även så blir ljudet sämre. Det blir ju också lita dyrare direkt.

Postat

DPA4099V skulle jag också säga, den är anpassad för fiolupptagning (vanliga 4099 kommer också göra dig förvånad på hur bra det kan låta).

Jag kan också stå för att ev. rundgångs-problem beror på annat än mikrofonen.

Thomann's Ovid kan jag inte uttala mig om, men kan du spara ihop mellanskillnaden så tror jag du kommer vara glad åt köpet många år fram!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.