Jump to content
Annons

Någon professionell åsikt om Mic Shield Pro?

RobinCarlsson

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Jag har använt Reflexion filter till en inspelning med gott resultat, men inte använt varken Thomanns (T.bone) eller 4Sounds (Supreme) kinakopior.

SE Electronics har gjort en video där man visar sin övertygelse att Reflexion filter fungerar men det gör inte kopiorna. "A piece of foam that is just wrapped a bit."

Partiskt? Javisst. Men samtidigt minns jag att Guitar Nilsson visat missnöje i forumet över Thomanns T.bone mic screen, att vissa frekvenser studsade tillbaka och "färgningen" gjorde att miken lät sämre.

PS. Jag flyttade din tråd åt dig.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Jag har använt Reflexion filter till en inspelning med gott resultat

Hur skulle du beskriva effekten? Handlar det om ett torrare/mer dämpat sångljud eller mindre läckage från andra ljudkällor?

Dela på andra sajter

Det gör större nytta om du fixar ihop ett sånghörn: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet 🙂

Sådana där mickskärmar angriper problemet från fel håll. Baksidan av en kardioidmick är ju redan dämpad, så det ljud som studsar tillbaks dit, har inte samma behov av dämpning, som ljudet som studsar tillbaks från väggen du har bakom ryggen, som ju kommer till "rätt" sida av micken...

Dela på andra sajter

Jag har använt Reflexion filter till en inspelning med gott resultat, men inte använt varken Thomanns (T.bone) eller 4Sounds (Supreme) kinakopior.

SE Electronics har gjort en video där man visar sin övertygelse att Reflexion filter fungerar men det gör inte kopiorna. "A piece of foam that is just wrapped a bit."

Partiskt? Javisst. Men samtidigt minns jag att Guitar Nilsson visat missnöje i forumet över Thomanns T.bone mic screen, att vissa frekvenser studsade tillbaka och "färgningen" gjorde att miken lät sämre.

PS. Jag flyttade din tråd åt dig.

Tack för din åsikt..

Hur skulle du gått tillväga som bäst för att få bäst resultat för sång?

Jag kör nu med en Röde k2 mick.

Och tack för att du fixade tråden 😉

Dela på andra sajter

Det gör större nytta om du fixar ihop ett sånghörn: http://wiki.kontroll...ling#Liverummet 🙂

Sådana där mickskärmar angriper problemet från fel håll. Baksidan av en kardioidmick är ju redan dämpad, så det ljud som studsar tillbaks dit, har inte samma behov av dämpning, som ljudet som studsar tillbaks från väggen du har bakom ryggen, som ju kommer till "rätt" sida av micken...

Så gjorde jag. Jag köpte dämpmaterial som jag använde i ett hörn. Ryggen mot hörnet och vips, mycket torrare ljud.

Dela på andra sajter

Hur skulle du beskriva effekten? Handlar det om ett torrare/mer dämpat sångljud eller mindre läckage från andra ljudkällor?

Både och. Mitt främsta behov var det andra. Sång inspelat intill en flygel, men det dämpade upp ganska bra också.
Dela på andra sajter

Det gör större nytta om du fixar ihop ett sånghörn: http://wiki.kontroll...ling#Liverummet 🙂

Jag har en röde k2 mick.. Hur skall man göra med den då? Bör man dämpa ryggen mest då?

Har ett "hörns" i garderoben som jag tänkt spela in.. Men om jag vänder på det och har dert dämpande från ryggen.. Skulle detta bli bättre då?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svar. Jag kan se poängen med en absorberande lösning bakom sångmikrofonen när den är placerad nära en reflekterande yta som en flygel.

Äntligen ett tillämpningsområde that makes sense. 🙂 Tack Linus!

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Det borde väl bli lite mindre ljud som studsar till väggen bakom och tillbaka, vilket i sin tur borde kunna minska effekten av rumsakustiken något? Ett skäl kan vara att man inte vill/kan ljudisolera rummet (ex inspelning på annan plats).

Den vanligast lösningen i hem-miljö är väl annars ett duntäcke hängt över dörren bakom ljudkällan :-)

Kan det ge viss nytta i en miljö med flera ljudkällor (ex ett liveband i studio)?

Som du säger så dämpar den ju ifrån fel håll om man kör njure. Någon som vet om det finns ljudexempel med/utan eller med olika modeller? De verkar ju sälja hyfsat bra trots allt.

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror du missat hur de fungerar. Meningen är att de ska absorbera ljudet som inte går in i micken direkt innan de börjar studsa runt i rummet. Men visst, en hörna är nog oftast bättre.
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.