Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och funderar på hur man ska kunna rendera ett spar I Cubase.Går det? I så fall hur?

Annons
Postat

Rendera? Köra ner ett spår med ev, effekter och allt till ett audiospår menar du?

Ja precis. Kanke bara att rauta till annat t spår och spela in igen?

Postat

Nä, jag brukar aldrig göra det själv, men du ska kunna exportera ett spår åt gången, precis som man gör när man ska köra ner hela mixen till et stereospår, fast bara t.ex. ett monospår om det är så och välja att du vill importera det spåret igen i projektet. Prova att gå in under File och sen Export och kika där.

Postat

Använd frysfunktionen i Cubase. Då låser du spåret för editering och Cubase använder en ljudfil med effekter osv. inbränt i ljudspåret. Sedan inaktiveras de effekter du hade på kanalen för att spara datorkraft.

Postat (redigerat)

Använd frysfunktionen i Cubase. Då låser du spåret för editering och Cubase använder en ljudfil med effekter osv. inbränt i ljudspåret. Sedan inaktiveras de effekter du hade på kanalen för att spara datorkraft.

Aha men då blir det ju som en rendering. Eller hur? Har inte möjlighet just nu att testa.

Redigerat av rammega
Postat

Det var nåt helt annat, men är det bara för att spara kraft så är frysfunktionen bra. Trodde att du verkligen ville ha ner ett spår som ren audio. Frysfunktionen Ser ut som en iskristall och om du avaktiverar den igen blir spåret precis som innan, om du behöver ändra något.

Postat

Det var nåt helt annat, men är det bara för att spara kraft så är frysfunktionen bra. Trodde att du verkligen ville ha ner ett spår som ren audio. Frysfunktionen Ser ut som en iskristall och om du avaktiverar den igen blir spåret precis som innan, om du behöver ändra något.

jag vet att jag såg iskristallen I CB5 men I 6.5 tycks den intevara med.
Postat

Jovisst finns den med, jag kör själv med 6.5. 🙂

Och jag tror inte att du måste ändra någonstans för att den ska synas. Hos mej syns den på varje spår, aktiverad eller ej.

Postat

post-27486-0-60859700-1372962586_thumb.jpg

Ohh den djävel har flyttat dit. tack

men som sagt det var ju inte det jag var ute efter.

Postat

Okej, först förklarade jag, sen började Linus prata om "freeze" och du sa inget, så då tänkte jag att det är för att spara resurser och då är ju det här bäst. Annars får du gå via "file" och välja "export" och där hittar du lite olika varianter på hur du kan köra en "bounce" med allt du har på ett spår ner på ett nytt spår och återinportera det i ditt projekt eller vad du vill göra med filen.

Postat

När du ska bounca kan du välja channel batch export. Då bouncar du ut valda spår precis så som de är i ditt projekt med inserteffekter och volyminställningar. Vet dock inte om masterregel och mastereffekter påverkar, men det är ju enkelt att testa. Passa dig bara för mute- och soloknapparna bara innan du gör detta. Är lätt hänt att man bouncar ut 30 spårs tystnad om man inte är vaksam.

Postat

OK. Bouncha borde ju ligga på prodjekt fönster också.

Postat

OK. Bouncha borde ju ligga på prodjekt fönster också.

ja det där funkar ju bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.