Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle vara intressant och se vad ni tycker?

Som inhyrd tekniker, spelat in de här tre låtarna under ca: 40-50 timmar.

Man har mixat och mastrat.

Hur mycket skulle ni säga att de var värda, hur mycket ska man ha i betalt.

Säg om inspelningen går på timme, och mixning/mastring fast pris

Vore kul att höra var priserna ligger? Behöver just inte vara de här tre låtarna men

bara ett exempel.

Tycker själv att branschstandarden blir ju billigare och billigare. En anledning pga att man kan köpa sin

utrustning själv. Men det finns säkert många fler anledningar.

Och vad ska man kunna göra för att kanske höja branschstandarden idag?

https://soundcloud.com/joel-eliason/no-one-to-trust-ma

https://soundcloud.com/joel-eliason/leave-it-be-master

https://soundcloud.com/joel-eliason/in-blanco-master

Annons
Postat (redigerat)

För det första går det inte att svara på en sån fråga. För det andra: Har du företag?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Att lyssna på det du gjort för att sedan uppskatta ett värde är omöjligt, då konst är högst subjektivt. Vidare är det väldigt svårt att i efterhand försöka värdera det man skapat, då det är oerhört många faktorer som spelar roll.

Som du märker, talar jag ogärna om pengar 🙂 Men du kan kika på min hemsida om du vill för att få en uppfattning om var mina priser ligger.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Var inne och lyssna på någon annat ämne, och tyckte att du var för billig. Jag tycker med de resultaten så är det värt mer. 🙂

Eller så kanske man blir girig med åren hehe

Redigerat av Lewisownpeople
Postat

Nej men det är så att jag har hållt på i 4 år nu efter utbildningen. Tycker väl att man har utvecklas. Gjorde de här låtarna för att vara schysst till några vänner, har även spelat in en fullängdare med ett annat band i stort sett gratis. Och en hel del annat.

Men ska väl ge mig på det här nu och ta betalt och det är inte lätt att bestämma priser.

Postat (redigerat)

Var inne och lyssna på någon annat ämne, och tyckte att du var för billig. Jag tycker med det resultaten så är det värt mer. 🙂

Eller så kanske man blir girig med åren hehe

Jo jag får ofta höra att jag är billig, vilket säkert också stämmer. Men för min del handlar det fortfarande om att bygga upp ett förtroende och en stark återkommande kundbas och då lägger jag mig hellre lite lägre, än att bara tacka ja till enstaka storjobb. Hittils har det fungerat ypperligt. Men det är självklart att jag inte kommer ta samma priser om 5-10 år.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det är ju ett bra resonemang. Det är svårt att ta betalt när man egentligen inte vet, är jag bra på det här, eller låter det kattskit. Kanske har för dålig dialog med andra ljudtekniker och tjatar hål i huvudet på mina vänner istället, haha.

Postat

Det är svårt att ta betalt när man egentligen inte vet, är jag bra på det här, eller låter det kattskit.

Hur låter det om du jämför med annan musik då? Är dina kunder nöjda? Om svaret är "bra" resp. "ja" på båda frågorna så kan du ta betalt utan att skämmas.

mvh Jon

Postat

Jag har fått bra respons och de har varit mycket nöjda. Det är väl bara en själv som är lite för kritisk över sitt eget och vet alla steg i kedjan som man kunnat gjort bättre osv. Får ta mig i kragen helt enkelt!

Mvh Joel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.