Jump to content
Annons

Thomann akustikmaterial "t.akustik".


Septem

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som har koll på märket "t.akustik" hos Thomann.de? Det är extremt bra priser på deras absorbenter, speciellt om man jämför med exempelvis Auralex. Jag misstänker att det är Thomanns egna märke, tillverkade deras tyska fabrik.

Jag har ingen aning om de är tillverkade i rätt typ av material, vissa ser ju bra ut men gör inte jobbet och då spelar det ingen roll om de till och med vore gratis. Jag har googlat efter t.akustik men hittar i princip ingenting om hur bra de är eller inte.

Eftersom de är överlägset billigare än alla andra märken jag sett så blir jag lite misstänksam.

Exempelvis: http://www.thomann.d...midenschaum.htm

Tack så mycket för svar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag täckte sångbåset med deras skum. Jag kan inte säga hur bra eller hur rakt de dämpar över frekvensspektrat, men det lilla rummet fluttrade reflektioner innan och blev avhjälpt.

Ska du dämpa upp ett större rum skulle jag kika på mer "välkända" absorbenter och paneler.

PS. Välkommen till forumet. Skriv gärna en medlemspresentation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De där skumgrejjorna dämpar endast den värsta diskanten och efterklangen i ditt rum - Inte mer än så. Basen, som ofta uteslutande är problemet i studior/inspelningsrum, får du avhjälpa med helt andra medel (tjockare material såsom stenull, glasull etc.). Läs på om basfällor.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha egentligen så är Thomanns "hyffsat bra pris" och auralex overpriced like hell. Auralex tar liksom tusen spänn för lite skumplast som max kostar 2 kr kubikmetern.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Deras basotect är riktigt bra grejer. Det är samma illsonic och många andra. Den egentliga tillverkaren är BASF. Sedan är det någon som skär ut olika mönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tycker jag skummabsorbent är rätt fult på väggar/tak. men det går att använda som alternativ till tyg(snyggare och billigare), man måste ändå ha tjock mineralull bakom(+luftspalt) om det ska va nån vits att akustikbehandla.

hofa produkterna är väl det vättigaste som finns hos thomann, om man inte kan bygga själv.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=hofa&x=0&y=0&gk=&bn=

Vad är det för rum du ska akustikbehandla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus.

Tack för era svar!

Jag ska akustikbehandla ett rum som egentligen kanske är något för stort och därför blir det svårt och kostsamt. Men akustiken är inte katastrof just nu, det blir helt ok inspelningar men det kan bli mycket bättre. Akustik är ju en hel vetenskap och det är rätt kostsamt om man ska köra "äkta" grejer. Jag har typ sådär koll efter en hel del musikforum och youtube-research.

Jag håller med dig, Hwasser. De lär ha sjukt höga vinster på att sälja akustikmaterial, tror inte heller det handlar om en tillverkningskostnad på max några tior per 1000kr man tar av slutkund. Det mesta förmodligen producerade i U-länder för nästan inga pengar alls. Lite synd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...