Jump to content
Annons

Masteringsprogram till Pc


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

Tänkte kolla lite med er vilket masteringsprogram ni rekommenderar till PC. Behöver kunna göra DDp image, lägga in ISRC-koder etc. Ju billigare desto bättre men har inget emot att betala några tusen för något i stil med Wavesburner 🙂

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sonoris, som DMM, länkar till var i sin barndom "proffsens val" men nu finns mastringsteknikerns verktyg och DDP-export i de flesta större ljudredigerare.

Om du söker mer avancerade alternativ, liknande WaveBurner, säger jag Steinberg WaveLab eller Sony CD Architect.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonoris, som DMM, länkar till var i sin barndom "proffsens val" men nu finns mastringsteknikerns verktyg och DDP-export i de flesta större ljudredigerare.

Om du söker mer avancerade alternativ, liknande WaveBurner, säger jag Steinberg WaveLab eller Sony CD Architect.

Du kan uppdatera följande länk/sida flertalet gånger, och se vilken kundbas dom har idag, d.v.s. vilka som använder deras programvara.

Jag kan inte påstå att t.ex. Universal Studios, Universal Music Group, EMI, Digital Domain (Bob Katz), Capitol Mastering, Sony Music Entertainment, Warner Music Group, är exempel på ICKE professionella kunder till Sonoris Audio Engineering. Påstår du det, Linus?

http://www.sonorissoftware.com/catalog/references.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sonoris är bra, gillar speciellt deras DDP creator som är den enklaste jag testat i alla fall, där ligger de andra programmen i lä. Sen gällande rena "mastringsprogram" med möjlighet till pluggar, fades etc tycker jag det funkar lika bra med vilket inspelningsprogram som helst.

http://www.youtube.com/watch?v=GPhaasjffRw

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte påstå att t.ex. Universal Studios, Universal Music Group, EMI, Digital Domain (Bob Katz), Capitol Mastering, Sony Music Entertainment, Warner Music Group, är exempel på ICKE professionella kunder till Sonoris Audio Engineering. Påstår du det, Linus?
Det påstår jag inte alls, var inlägget otydligt?

Förr var Sonoris "proffsens val" - precis som "proffsen" en gång skulle ha Digidesign-interface med fristående converters från Apogee.

Då fanns inga alternativ som kunde konkurrera riktigt. Numera finns det flera program som kan konkurrera, men de inbitna användarna har väl inga skäl att byta program när Sonoris gör jobbet? Och för att det finns fler alternativ 2013 betyder väl inte att Sonoris användare skulle vara icke-professionella.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstår jag inte alls, var inlägget otydligt?

Förr var Sonoris "proffsens val" - precis som "proffsen" en gång skulle ha Digidesign-interface med fristående converters från Apogee.

Nja, det kunde tolkas som att professionella idag väljer bort Sonoris. 😊

Själv vågar jag påstå att program som är avsedda för EN uppgift är ett bättre val än program som kan "tusen saker", utöver vad som krävs för uppgiften.

Du KAN t.ex. redigera ljud och lägga på effekter i ett program avsett för videoredigering (talar nu om musik), men för den uppgiften använder i alla fall jag hellre t.ex. en DAW, och lyfter sedan in den färdiga mixen i programmet för video redigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, man var ju tvungen att skapa inlogg och då kände jag att jag inte riktigt orkade men tack för infon, nu ska jag titta närmare på det. 🙂

Kul att kunna hjälpa till.

Jag är helnöjd med Sonoris!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!!! Sonoris DDP creator verkar ju vara suverän 🙂

Jo jag tänkte väll göra själva masteringen med fx/pluggar i PT.Ville bara kolla upp alternativ etc, första jobbet blir nämligen en kund som ligger på major bolag haha :S Man får ju slå på stort när man väll börjar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!!! Sonoris DDP creator verkar ju vara suverän 🙂

Jo jag tänkte väll göra själva masteringen med fx/pluggar i PT.Ville bara kolla upp alternativ etc, första jobbet blir nämligen en kund som ligger på major bolag haha :S Man får ju slå på stort när man väll börjar 🙂

Bra där! Tänk stort, och lycka till med jobbet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter mer som du söker brännings/kompileringsprogram än vad i alla fall jag kallar traditionellt masteringprogram.

Röstar oftast för Wavelab, kan spara/bränna/kompilera alla format.

Behövs separat val för DDP/DDPi, finns även välrenommerade Gear Pro.

Beror lite på vad man redan har med, kan göra en hel del utan specifika program. Reaper nämndes, Studio One är en annan vuxen lösning osv.

EDIT: Kom just på att Hofa har sitt "CD-Burn & DDP", mycket likt Sonoris ovan.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Nja, det kunde tolkas som att professionella idag väljer bort Sonoris. 😊

För skojs skull valde jag att gå in och kolla på en av deras kunder, Universal Mastring Studios.

http://www.umldigita...s/services.html

Fanns ingen uppgift om att de använder Sonoris, däremot Sonic Studios SoundBlade.

Möjligheten finns ju att de använde Sonoris för ett tag sen men bytt.

Är ganska vanligt att de sitter kvar som referenskunder trots att de lämnat skutan.

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...