Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har nyligen byggt en liten hemmastudio och allting har gått bra förutom senaste dagarna då jag har arbetat med ett projekt där jag använder många pluggar och audiospår så nu har det börjat knastra.

Jag har försökt med att höja latencyn men det knastrar fortfarande när jag spolar fram och tillbaka när jag jobbar.

Jag har kollat latencyn med DPC Latency Checker och den visar att min dator ska hålla bra.

Datorn är ungefär 5 år gammal och har följande system:

Processor: AMD Sempron™ Processor LE-1250 2.20 GHz

Ram-minne: 3.00 GB (2.87 går att använda)

32 bitars operativsystem

Datorn är en PC, Windows 7 Ultimate

Så vad är felet? Varför knastrar det?

Är det för att jag har en usel dator egentligen?

Redigerat av Daniel100
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. Vad är det för pluggar du använder och på hur många spår samtidigt? Vissa pluggar är mer processorhungriga än andra.. Vet inte om det går att frysa enskilda spår i FL och mixa ner som audiofiler men det kan i så fall vara en lösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänkte att det var processorn. Får väl köpa nytt. Tips på bra och billiga processorer?

Du får väl ta och kolla i diagrammet ovan vad du tror du behöver för prestanda sen googla priser på den processorn.. Men det är inte säkert att det bara är att byta processor.. Du måste ha ett moderkort som har stöd för den också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett fem år gammalt moderkort kan du inte bara köpa ny processor.

Köp ett uppgraderingspaket (moderkort+CPU inkl.fläkt+RAM) alt. en helt ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilket ljudkort har du idag?

Eller med andra ord, har du ett externt ljudkort? Eller behöver du köpa ett internt ljudkort? (Interna ljudchip med ASIO4All håller inte i längden)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kan bygga en maskin för 4-5000:- men den blir såklart inte av den senaste tekniken.

Men en budget-CPU som Core i3 springer ändå åttor runt din nuvarande.

Kan du lägga ut mer kan du bygga en dator med komponenter som ger "mer prestanda för pengarna"?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat runt på olika datorer i den prisklassen men eftersom jag inte är så kunnig inom processorer osv så har jag några frågor som jag hoppas kan besvaras.

Ju högre GHz desto bättre processor?

Ju mer kärnor desto bättre processor?

8 RAM-minne tillräckligt?

Vilka processorer och annat innehåll ska jag undvika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kan bygga en maskin för 4-5000:- men den blir såklart inte av den senaste tekniken.

Men en budget-CPU som Core i3 springer ändå åttor runt din nuvarande.

Kan du lägga ut mer kan du bygga en dator med komponenter som ger "mer prestanda för pengarna"?

Tycker du inte att det är bättre att köpa en ny dator?

Redigerat av Daniel100
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju högre GHz desto bättre processor?
Njae, inom samma processorfamilj, ja. Generellt, absolut inte.

En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge.

Ju mer kärnor desto bättre processor?
Ju fler kärnor desto bättre anpassad för att köra fler uppgifter samtidigt. Olika musikprogram är mer eller mindre anpassade för att dra nytta av kraften.
8 RAM-minne tillräckligt?
8 GB kan räcka, 12-16 GB är bättre prismässigt och håller längre i längden.
Vilka processorer och annat innehåll ska jag undvika?
Jag skulle undvika AMD. En Core i5 (Ivy Bridge) vore bra, Core i7 (Ivy Bridge) vore bättre.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tycker du inte att det är bättre att köpa en ny dator?
Ett uppgraderingspaket är ju i princip en ny dator så länge du har ett bra chassi och ett nätaggregat som orkar med lite mer. Bildskärm, tangentbord och mus antar jag att du inte behöver.

Är din gamla burk en färdigbyggd märkesdator kan den inte byggas om, då är det helt klart ny dator som gäller.

Ska iväg och köpa en ny dator imorn så skulle uppskatta om jag fick några tips och svar..
Så hastigt? Se upp nu så du inte springer till Elgiganten m.fl. och köper grisen i säcken och väljer en dator som strular.

Om du köper en färdigbyggd dator, fråga i affären om du får provköra DPC Latency Checker på plats och se att allt är grönt där.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, inom samma processorfamilj, ja. Generellt, absolut inte.

En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge.

Ju fler kärnor desto bättre anpassad för att köra fler uppgifter samtidigt. Olika musikprogram är mer eller mindre anpassade för att dra nytta av kraften.

8 GB kan räcka, 12-16 GB är bättre prismässigt och håller längre i längden.

Jag skulle undvika AMD. En Core i5 (Ivy Bridge) vore bra, Core i7 (Ivy Bridge) vore bättre.

Vad tycker du om dessa datorer?

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=772727&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7#extra

http://www.billigteknik.se/sv/hemdator-for-familjen/9272-hp-p6-2350eo-intel-i3-stationar-887111715968.html

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773210&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#extra

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/hp-pavilionp6-2481eo/186857.3012/

Skulle du rekommendera någon av dem?

Kan du rekommendera några andra datorer i prisklassen 4000-5000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skulle nog inte välja någon av dina fyra.

Kan du rekommendera några andra datorer i prisklassen 4000-5000?

Be någon datorkunnig kompis bygga ihop dessa delar?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dator-i-delar/intel-datoridelar-i5-4670k2tb/189549.7144/

Chassi och nätagg är nog inte direkt tyst men du får en i5:a av den helt nya Haswell-generationen och bra hårddisk.

Det finns en ännu enklare som kostar under 5000, men då är det 4 GB RAM.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Eftersom jag själv inte har någon bättre erfarenhet av AMD processorer (men jag kan ha fel) så är det bara den första som gäller för dom pengarna.. Jag personligen då.. litat bara på Intelprocessorer. Men kan du inte sommarjobba lite och spara 5 000:- till och skaffa en ordentlig dator?

EDIT: Linus han klämma in ett svar mellan mitt.. Tips Lyd Linus råd och bygg enligt hans råd.. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte välja någon av dina fyra.

Be någon datorkunnig kompis bygga ihop dessa delar?

http://www.netonnet....tb/189549.7144/

Chassi och nätagg är nog inte direkt tyst men du får en i5:a av den helt nya Haswell-generationen och bra hårddisk.

Det finns en ännu enklare som kostar under 5000, men då är det 4 GB RAM.

Känner att jag vill hellre köpa en helt ny färdigbyggt dator istället.

Finns det någon dator då som du skulle rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag själv inte har någon bättre erfarenhet av AMD processorer (men jag kan ha fel) så är det bara den första som gäller för dom pengarna.. Jag personligen då.. litat bara på Intelprocessorer. Men kan du inte sommarjobba lite och spara 5 000:- till och skaffa en ordentlig dator?

EDIT: Linus han klämma in ett svar mellan mitt.. Tips Lyd Linus råd och bygg enligt hans råd.. 🙂

Hmm.. vill hellre köpa en färdigbyggt dator istället som sagt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge.

Det där har jag väldigt svårt att tro på då flera jämförelser mellan Ivy Bridge och Sandy Bridge pekar på 8-10% prestandavinst till nyare arkitektur vid samma klockfrekvens. Hur i hela friden skulle då en 3.5Ghz cpu kunna spöa en som tickar i 4.5Ghz? Känns som om det gissas hejvilt här. Vad det gäller frågeställarens ev. datorinköp så skulle jag satsat slantarna på en Intel i5 med 4 kärnor.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...