Daniel100 Postat 1 juli 2013 Dela Postat 1 juli 2013 (redigerat) Jag har nyligen byggt en liten hemmastudio och allting har gått bra förutom senaste dagarna då jag har arbetat med ett projekt där jag använder många pluggar och audiospår så nu har det börjat knastra. Jag har försökt med att höja latencyn men det knastrar fortfarande när jag spolar fram och tillbaka när jag jobbar. Jag har kollat latencyn med DPC Latency Checker och den visar att min dator ska hålla bra. Datorn är ungefär 5 år gammal och har följande system: Processor: AMD Sempron™ Processor LE-1250 2.20 GHz Ram-minne: 3.00 GB (2.87 går att använda) 32 bitars operativsystem Datorn är en PC, Windows 7 Ultimate Så vad är felet? Varför knastrar det? Är det för att jag har en usel dator egentligen? Redigerat 3 juli 2013 av Daniel100 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 1 juli 2013 Dela Postat 1 juli 2013 Tja.. Vad är det för pluggar du använder och på hur många spår samtidigt? Vissa pluggar är mer processorhungriga än andra.. Vet inte om det går att frysa enskilda spår i FL och mixa ner som audiofiler men det kan i så fall vara en lösning! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 1 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 1 juli 2013 Nexus, sylenth och massive brukar jag använda. Ibland kan det vara många spår samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 2 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 2 juli 2013 Ingen som kan hjälpa mig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PandaMindset Postat 2 juli 2013 Dela Postat 2 juli 2013 Använd ASIO4ALL drivrutiner istället för säg 'Primary Sound Driver'. Du ska kunna byta till den bland audio-alternativen. Finns i drop-down-listan. Den följer med vid installation av FL Studio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 2 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 2 juli 2013 Det är just dem jag använder. Fortfarande knaster. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 juli 2013 Dela Postat 2 juli 2013 Processor: AMD Sempron™ Processor LE-1250 2.20 GHzDen där orkar nog inte speciellt mycket Nexus och Sylenth. http://cpubenchmark.... LE-1250&id=428 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 2 juli 2013 Dela Postat 2 juli 2013 Den där orkar nog inte speciellt mycket Nexus och Sylenth. http://cpubenchmark.... LE-1250&id=428 Oops there You have it.. Kände inte till den processorn.. Något liknande Intels Celeron-processor tydligen! 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 2 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 2 juli 2013 Misstänkte att det var processorn. Får väl köpa nytt. Tips på bra och billiga processorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 2 juli 2013 Dela Postat 2 juli 2013 Misstänkte att det var processorn. Får väl köpa nytt. Tips på bra och billiga processorer? Du får väl ta och kolla i diagrammet ovan vad du tror du behöver för prestanda sen googla priser på den processorn.. Men det är inte säkert att det bara är att byta processor.. Du måste ha ett moderkort som har stöd för den också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Jag har försökt kolla upp vad mitt moderkort heter men det står bara "okänd"? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Eller är det kanske mer värt att köpa en helt ny dator istället? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 Med ett fem år gammalt moderkort kan du inte bara köpa ny processor. Köp ett uppgraderingspaket (moderkort+CPU inkl.fläkt+RAM) alt. en helt ny dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Tror nog att jag köper en ny dator istället. Hur mycket måste jag lägga ut räcker 4000-5000? Tipsa gärna om bra och billiga musikdatorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Vilket ljudkort har du idag? Eller med andra ord, har du ett externt ljudkort? Eller behöver du köpa ett internt ljudkort? (Interna ljudchip med ASIO4All håller inte i längden) Redigerat 3 juli 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Jag har ett externt ljudkort, m-audio fast track. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Du kan bygga en maskin för 4-5000:- men den blir såklart inte av den senaste tekniken. Men en budget-CPU som Core i3 springer ändå åttor runt din nuvarande. Kan du lägga ut mer kan du bygga en dator med komponenter som ger "mer prestanda för pengarna"? Redigerat 3 juli 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Har tittat runt på olika datorer i den prisklassen men eftersom jag inte är så kunnig inom processorer osv så har jag några frågor som jag hoppas kan besvaras. Ju högre GHz desto bättre processor? Ju mer kärnor desto bättre processor? 8 RAM-minne tillräckligt? Vilka processorer och annat innehåll ska jag undvika? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Du kan bygga en maskin för 4-5000:- men den blir såklart inte av den senaste tekniken. Men en budget-CPU som Core i3 springer ändå åttor runt din nuvarande. Kan du lägga ut mer kan du bygga en dator med komponenter som ger "mer prestanda för pengarna"? Tycker du inte att det är bättre att köpa en ny dator? Redigerat 3 juli 2013 av Daniel100 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Ska iväg och köpa en ny dator imorn så skulle uppskatta om jag fick några tips och svar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 Ju högre GHz desto bättre processor?Njae, inom samma processorfamilj, ja. Generellt, absolut inte.En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge. Ju mer kärnor desto bättre processor?Ju fler kärnor desto bättre anpassad för att köra fler uppgifter samtidigt. Olika musikprogram är mer eller mindre anpassade för att dra nytta av kraften. 8 RAM-minne tillräckligt?8 GB kan räcka, 12-16 GB är bättre prismässigt och håller längre i längden. Vilka processorer och annat innehåll ska jag undvika?Jag skulle undvika AMD. En Core i5 (Ivy Bridge) vore bra, Core i7 (Ivy Bridge) vore bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Tycker du inte att det är bättre att köpa en ny dator?Ett uppgraderingspaket är ju i princip en ny dator så länge du har ett bra chassi och ett nätaggregat som orkar med lite mer. Bildskärm, tangentbord och mus antar jag att du inte behöver. Är din gamla burk en färdigbyggd märkesdator kan den inte byggas om, då är det helt klart ny dator som gäller. Ska iväg och köpa en ny dator imorn så skulle uppskatta om jag fick några tips och svar..Så hastigt? Se upp nu så du inte springer till Elgiganten m.fl. och köper grisen i säcken och väljer en dator som strular.Om du köper en färdigbyggd dator, fråga i affären om du får provköra DPC Latency Checker på plats och se att allt är grönt där. Redigerat 3 juli 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Njae, inom samma processorfamilj, ja. Generellt, absolut inte. En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge. Ju fler kärnor desto bättre anpassad för att köra fler uppgifter samtidigt. Olika musikprogram är mer eller mindre anpassade för att dra nytta av kraften. 8 GB kan räcka, 12-16 GB är bättre prismässigt och håller längre i längden. Jag skulle undvika AMD. En Core i5 (Ivy Bridge) vore bra, Core i7 (Ivy Bridge) vore bättre. Vad tycker du om dessa datorer? http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=772727&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7#extra http://www.billigteknik.se/sv/hemdator-for-familjen/9272-hp-p6-2350eo-intel-i3-stationar-887111715968.html http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=773210&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76#extra http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/hp-pavilionp6-2481eo/186857.3012/ Skulle du rekommendera någon av dem? Kan du rekommendera några andra datorer i prisklassen 4000-5000? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Jag vill även påpeka att jag proddar house musik. Så jag spelar inte in via mikrofon och pluggar inte in gitarr osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Jag skulle nog inte välja någon av dina fyra. Kan du rekommendera några andra datorer i prisklassen 4000-5000? Be någon datorkunnig kompis bygga ihop dessa delar? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dator-i-delar/intel-datoridelar-i5-4670k2tb/189549.7144/ Chassi och nätagg är nog inte direkt tyst men du får en i5:a av den helt nya Haswell-generationen och bra hårddisk. Det finns en ännu enklare som kostar under 5000, men då är det 4 GB RAM. Redigerat 3 juli 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) Eftersom jag själv inte har någon bättre erfarenhet av AMD processorer (men jag kan ha fel) så är det bara den första som gäller för dom pengarna.. Jag personligen då.. litat bara på Intelprocessorer. Men kan du inte sommarjobba lite och spara 5 000:- till och skaffa en ordentlig dator? EDIT: Linus han klämma in ett svar mellan mitt.. Tips Lyd Linus råd och bygg enligt hans råd.. 🙂 Redigerat 3 juli 2013 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Jag skulle nog inte välja någon av dina fyra. Be någon datorkunnig kompis bygga ihop dessa delar? http://www.netonnet....tb/189549.7144/ Chassi och nätagg är nog inte direkt tyst men du får en i5:a av den helt nya Haswell-generationen och bra hårddisk. Det finns en ännu enklare som kostar under 5000, men då är det 4 GB RAM. Känner att jag vill hellre köpa en helt ny färdigbyggt dator istället. Finns det någon dator då som du skulle rekommendera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel100 Postat 3 juli 2013 Trådstartare Dela Postat 3 juli 2013 Eftersom jag själv inte har någon bättre erfarenhet av AMD processorer (men jag kan ha fel) så är det bara den första som gäller för dom pengarna.. Jag personligen då.. litat bara på Intelprocessorer. Men kan du inte sommarjobba lite och spara 5 000:- till och skaffa en ordentlig dator? EDIT: Linus han klämma in ett svar mellan mitt.. Tips Lyd Linus råd och bygg enligt hans råd.. 🙂 Hmm.. vill hellre köpa en färdigbyggt dator istället som sagt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 Att köpa en "märkesdator" är som att slänga 2000:- i sjön.. Följ Linus råd.. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dator-i-delar/intel-datoridelar-i5-4670k2tb/189549.7144/ är en fina grejer för pengarna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 3 juli 2013 Dela Postat 3 juli 2013 (redigerat) En 3.5 GHz Core i7 Ivy Bridge är snabbare än en 4.5 GHz Core i7 Sandy Bridge. Det där har jag väldigt svårt att tro på då flera jämförelser mellan Ivy Bridge och Sandy Bridge pekar på 8-10% prestandavinst till nyare arkitektur vid samma klockfrekvens. Hur i hela friden skulle då en 3.5Ghz cpu kunna spöa en som tickar i 4.5Ghz? Känns som om det gissas hejvilt här. Vad det gäller frågeställarens ev. datorinköp så skulle jag satsat slantarna på en Intel i5 med 4 kärnor. Redigerat 3 juli 2013 av Bullerbyn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.