Jump to content
Annons

Produktioner i klass med Thriller / Off the wall, på Spotify?


Martin

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur

Har pratat med herr Bruce på Facebook ett antal gånger, han är en förebild!

Har du kanske nån lista över releaser gjorda på Spotify? Tack!

http://www.allmusic....0639655/credits

Iaf en rel lista här

ska bli kul o lyssna igenom mer noggrant.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur

Inte så att han lider av "surt sa räven"-syndromet? Han säger att det dödar transienterna, men det behöver det ju inte alls göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inte så att han lider av "surt sa räven"-syndromet? Han säger att det dödar transienterna, men det behöver det ju inte alls göra.

nej. det är ingen humbug.

kompression dödar transienterna annars är det ingen kompression.

då är det snarare volume-leveling.

en seg attack-tid ger dock massvis med transienter. men ett väldigt onaturligt ljud eftersom ljudet släpar efter.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Steely Dan's Aja är mitt och många andras ljudideal. Det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur plattan spelades in, och varför den låter bra i mångas öron. Vet fan inte hur man lägger upp en länk till Spotify, men du kanske hittar plattan ändå.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok här får du nåt lite mindre vanligt, med fantastiskt spännande produktion:

Sparklehorse – It's A Wonderful Life

/Jon

Deras wish you were here cover var cool.

kul vad man kan skapa med lofi.

berörd blev man!

lite anti-snyggt ideal

Steely Dan's Aja är mitt och många andras ljudideal. Det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur plattan spelades in, och varför den låter bra i mångas öron.

ska checka den!

edit: mycket trevlig bas. men i mina adam var diskanten en aning för boostad. gjorde det svårt att komma in i gunget. men så är det med gammal musik vs ny teknologi.

grym prodd dock!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Spotify, så jag kan inte länka till det, men leta upp Alan Parsons Project, exempelvis albumet Gaudi.

ELO's album Time är också grymt välgjort, liksom SAGA's Worlds Apart och Silent Knight...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte Spotify, så jag kan inte länka till det, men leta upp Alan Parsons Project, exempelvis albumet Gaudi.

ELO's album Time är också grymt välgjort, liksom SAGA's Worlds Apart och Silent Knight...

Tack Adam-makaren 😉🙂 får spana in dessa

Har en liten fråga till dig som du kanske kan svara på,

Varför låter man inte CPU's agera DAC-klockor, och skapar moderkort med inbyggd bra DAC?

Borde inte en CPU vara bättre än separat chip?

Mer frågor:

2. Högtalare med högre känslighet i db, blir det högre dynamik i dessa (låt oss säga en basnot) i en woofer?

Förstår att det bara är den mekaniska speccen, och att materialet woofern är gjord av spelar också roll. samt lufttäthet och watt på förstärkare...

3.

Externa strömadaptrar som omvandlar 220v till 12v o.s.v. Jag har lyssnat igenom dessa med örat mot, och de spelar olika toner, med grundfrekvensen runt 60hz.... hur låter dem olika? varför låter dem olika? är det bra att de låter mycket ? fångar dem upp mycket av elen och renar den då?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Fleetwood Macs "Rumours" är min favoritplatta både musikliskt och för dess underbara sound.

Är du på jakt efter välproddat så bör du även kolla in John Fogerty, Sting, Tom Petty, Phil Collins, Steely Dan, Pink Floyd, Jeff Lynne/ELO, Mark Knopfler/Dire Straits, The Eagles etc. Den klassiska gubbmaffian med andra ord... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Öht är andra halvan av 70- och första av 80-talet en guldålder i sammanhanget. Tekniken som det görs pluggar av idag var fulländad, och plattorna spelades in av människor som visste precis hur man använde den. Dessutom hade man en budget att spela in plattor för som man bara kan drömma om i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Några väldigt olika och ändå väldigt snuskigt välproducerade skivor inom den populära kategorin "pop/rock" som alltid är värt att rekommendera för folk som vill analysera ljudproduktioner. Urvalskravet har alltså inte bara varit bra låtar som är bra framförda, utan också att produktionen i sig har jobbats lite extra hårt på. Har begränsat mig till typ en genre och tre skivor/decennium.

60-tal

Beach Boys - Pet sounds

The Beatles - Abbey road / Revolver (delad plats)

The Doors - Waiting for the sun

70-tal

Queen - A night at the opera

The Who - Who's next

Supertramp - Breakfast in America

80-tal

Rush - Moving pictures

Roxette - Look sharp

Toto - IV

90-tal

Red Hot Chili Peppers - Blood sugar sex magik

Lenny Kravitz - Mama said

Nirvana - Nevermind

00-tal

Cardigans - Long gone before daylight

Wilco - Wilco

Audioslave - Audioslave

Några hårdare (nåja) bonusar med väldigt genomarbetad ljudbild:

Opeth - Watershed

Porcupine Tree - Fear of a blank planet

Metallica - Black album

Guns'n'Roses - Use your illusion

Europe - Out of this world

Kan alltid lyssnas på:

Pink Floyd - Dark side of the moon

Redigerat av Top Floor Studios
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

d-b (oregistrerad)

En snyggt producerad 80-talare, om man gillar tydliga och rena mixar tycker jag Simple Minds "New Gold Dream" är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar nåt nytt då förutom alla lite äldre exempel.

Queens of the stone age nya skiva, like a clockwerk. Helt perfekt skulle jag säga. Mattias Alkberg, Anarkist, låter mycket bra, men där är det lite skitigare. Två av mina favoriter. De är inte i klass med thriller, men sjukt bra mixat och producerat i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...