SadamJR Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Vilken typ av sound är du ute efter? De plattorna du nämner låter helt olika.
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 Väldigt bra proddat. Sound kvittar. Men det ska vara i klass med dem. Gärna riktiga instrument. Bra med headroom! 🙂
hegobald Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur Har pratat med herr Bruce på Facebook ett antal gånger, han är en förebild! Har du kanske nån lista över releaser gjorda på Spotify? Tack! http://www.allmusic....0639655/credits Iaf en rel lista här ska bli kul o lyssna igenom mer noggrant. Redigerat 1 juli 2013 av Martin
JohnRick Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur Inte så att han lider av "surt sa räven"-syndromet? Han säger att det dödar transienterna, men det behöver det ju inte alls göra.
Jon Rinneby Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 (redigerat) The Wall låter alltid bra, till och med på Spotify: Pink Floyd – Comfortably Numb - 2001 Digital Remaster /Jon Redigerat 1 juli 2013 av Yllet
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Nej. Inte bra. Men jag lyssnar för att lära mig hur dom proddat. 🙂 Redigerat 1 juli 2013 av Martin
Signia Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 (redigerat) Kolla en del som Quincy gjort efter det. Hans "Q's Jook Joint" är riktigt bra. Redigerat 1 juli 2013 av Signia 1
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 The Wall låter alltid bra, till och med på Spotify: Pink Floyd – Comfortably Numb - 2001 Digital Remaster /Jon Thx man, jag tänkte precis säga "Inte pink floyd" haha. Tänkte att det var lite för "vanligt" att alla borde hört det. men kul att det dykt upp på spotify nu.. beatles nästa
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Inte så att han lider av "surt sa räven"-syndromet? Han säger att det dödar transienterna, men det behöver det ju inte alls göra. nej. det är ingen humbug. kompression dödar transienterna annars är det ingen kompression. då är det snarare volume-leveling. en seg attack-tid ger dock massvis med transienter. men ett väldigt onaturligt ljud eftersom ljudet släpar efter. Redigerat 1 juli 2013 av Martin
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Den här låten har en väldigt bra klang (EQ): Ann-Louise Hanson – Jag hade en gång en båt Brusig men rätt skruvad! Redigerat 1 juli 2013 av Martin
Jon Rinneby Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Ok här får du nåt lite mindre vanligt, med fantastiskt spännande produktion: Sparklehorse – It's A Wonderful Life /Jon 1
SadamJR Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 (redigerat) Steely Dan's Aja är mitt och många andras ljudideal. Det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur plattan spelades in, och varför den låter bra i mångas öron. Vet fan inte hur man lägger upp en länk till Spotify, men du kanske hittar plattan ändå. Redigerat 1 juli 2013 av SadamJR
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Ok här får du nåt lite mindre vanligt, med fantastiskt spännande produktion: Sparklehorse – It's A Wonderful Life /Jon Deras wish you were here cover var cool. kul vad man kan skapa med lofi. berörd blev man! lite anti-snyggt ideal Steely Dan's Aja är mitt och många andras ljudideal. Det finns hur mycket som helst att läsa på internet om hur plattan spelades in, och varför den låter bra i mångas öron. ska checka den! edit: mycket trevlig bas. men i mina adam var diskanten en aning för boostad. gjorde det svårt att komma in i gunget. men så är det med gammal musik vs ny teknologi. grym prodd dock! Redigerat 1 juli 2013 av Martin
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) till er som kör windows-audio, testa http://www.windowsxlive.net/fidelizer/ kör i pro-mode om inte har normalsnabb burk och audiophile om ni har snabb. otroligt bra om man kör mycket lyssning utanför ASIO-miljö. hörde stor skillnad på mina a7x och bra dac. Redigerat 1 juli 2013 av Martin
Claes Holmerup Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Har inte Spotify, så jag kan inte länka till det, men leta upp Alan Parsons Project, exempelvis albumet Gaudi. ELO's album Time är också grymt välgjort, liksom SAGA's Worlds Apart och Silent Knight... 1
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Har inte Spotify, så jag kan inte länka till det, men leta upp Alan Parsons Project, exempelvis albumet Gaudi. ELO's album Time är också grymt välgjort, liksom SAGA's Worlds Apart och Silent Knight... Tack Adam-makaren 😉🙂 får spana in dessa Har en liten fråga till dig som du kanske kan svara på, Varför låter man inte CPU's agera DAC-klockor, och skapar moderkort med inbyggd bra DAC? Borde inte en CPU vara bättre än separat chip? Mer frågor: 2. Högtalare med högre känslighet i db, blir det högre dynamik i dessa (låt oss säga en basnot) i en woofer? Förstår att det bara är den mekaniska speccen, och att materialet woofern är gjord av spelar också roll. samt lufttäthet och watt på förstärkare... 3. Externa strömadaptrar som omvandlar 220v till 12v o.s.v. Jag har lyssnat igenom dessa med örat mot, och de spelar olika toner, med grundfrekvensen runt 60hz.... hur låter dem olika? varför låter dem olika? är det bra att de låter mycket ? fångar dem upp mycket av elen och renar den då? Redigerat 1 juli 2013 av Martin
hellfog Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Sök efter produktioner som Bruce Swedien gjort.. Han använder i princip aldrig kompressorer eller limiters då han anser att Kompressoerer är för barn http://goo.gl/ll2Ur Intressant, använder nästan aldrig den själv.
Martin Postat 1 juli 2013 Trådstartare Postat 1 juli 2013 (redigerat) Compressor is for kids ! I'm a kid bit I'm happy so I don't need one 😄 Redigerat 1 juli 2013 av Martin
slejnard Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Gamla Stevie wonder typ I wish. Graham central station- alla låtar. Earth wind & fire- september. Vet inte om de finns på spotify men goda produktioner!
FreudianSlip Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 (redigerat) såhär på rak arm rumors - fleetwood mac gold- ryan adams brothers in arms -dire straits ja och så graceland med paul simon. grym platta Redigerat 2 juli 2013 av FreudianSlip 1
Martin Postat 2 juli 2013 Trådstartare Postat 2 juli 2013 tack för alla tipsen, precis vad jag behöver ha just nu, ny musik! generöst ! <3
Måsart Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Fleetwood Macs "Rumours" är min favoritplatta både musikliskt och för dess underbara sound. Är du på jakt efter välproddat så bör du även kolla in John Fogerty, Sting, Tom Petty, Phil Collins, Steely Dan, Pink Floyd, Jeff Lynne/ELO, Mark Knopfler/Dire Straits, The Eagles etc. Den klassiska gubbmaffian med andra ord... ☺️
vmbr Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Tycker Blackwater Park av Opeth är en ruskigt bra produktion.
SadamJR Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Öht är andra halvan av 70- och första av 80-talet en guldålder i sammanhanget. Tekniken som det görs pluggar av idag var fulländad, och plattorna spelades in av människor som visste precis hur man använde den. Dessutom hade man en budget att spela in plattor för som man bara kan drömma om i dag.
Top Floor Studios Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 (redigerat) Några väldigt olika och ändå väldigt snuskigt välproducerade skivor inom den populära kategorin "pop/rock" som alltid är värt att rekommendera för folk som vill analysera ljudproduktioner. Urvalskravet har alltså inte bara varit bra låtar som är bra framförda, utan också att produktionen i sig har jobbats lite extra hårt på. Har begränsat mig till typ en genre och tre skivor/decennium. 60-tal Beach Boys - Pet sounds The Beatles - Abbey road / Revolver (delad plats) The Doors - Waiting for the sun 70-tal Queen - A night at the opera The Who - Who's next Supertramp - Breakfast in America 80-tal Rush - Moving pictures Roxette - Look sharp Toto - IV 90-tal Red Hot Chili Peppers - Blood sugar sex magik Lenny Kravitz - Mama said Nirvana - Nevermind 00-tal Cardigans - Long gone before daylight Wilco - Wilco Audioslave - Audioslave Några hårdare (nåja) bonusar med väldigt genomarbetad ljudbild: Opeth - Watershed Porcupine Tree - Fear of a blank planet Metallica - Black album Guns'n'Roses - Use your illusion Europe - Out of this world Kan alltid lyssnas på: Pink Floyd - Dark side of the moon Redigerat 2 juli 2013 av Top Floor Studios 1
d-b (oregistrerad) Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 En snyggt producerad 80-talare, om man gillar tydliga och rena mixar tycker jag Simple Minds "New Gold Dream" är.
Lewisownpeople Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Tar nåt nytt då förutom alla lite äldre exempel. Queens of the stone age nya skiva, like a clockwerk. Helt perfekt skulle jag säga. Mattias Alkberg, Anarkist, låter mycket bra, men där är det lite skitigare. Två av mina favoriter. De är inte i klass med thriller, men sjukt bra mixat och producerat i mina öron.
Anders F Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 (redigerat) Lyssna på skivan Ray Charles – Genius Loves Company Finns även att köpa i högupplöst filformat på HDTracks. MVH Anders Redigerat 2 juli 2013 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.