Gäst Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Finns det en sådan ? Har en i Wavelab 8 men den fattar jag ingenting av. Eller kan någon förklara hur den funkar, de skulle vara snällt ?
Piccazzo Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Sök på Google efter Audio noise reduction plugins så får du massor av olika förslag.
joachime Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Det effektivaste sättet at ta bort mickbrus är att göra fade in och ut vid varje insats. Alternativt lägga en brusreducering på sång-/rapspåret. Här är lite kort info om Sonnox De-Noiser funkar: http://youtu.be/fmlfLbae5Ls?t=1m44s
Gäst Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Det effektivaste sättet at ta bort mickbrus är att göra fade in och ut vid varje insats. Alternativt lägga en brusreducering på sång-/rapspåret. Här är lite kort info om Sonnox De-Noiser funkar: http://youtu.be/fmlfLbae5Ls?t=1m44s Jo men de är ju de jag behöver hjälp med. En bra plugg. Sök på Google efter Audio noise reduction plugins så får du massor av olika förslag. Vet du någon som är bra då ?
Claes Holmerup Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Du ska inte vänta till mastering, utan det är något som du ska göra på det enskilda audiospåret, manuellt före mix eller med någon noisegate (om du vill ta bort brus mellan sångfraserna) eller denoiser (om du vill ta bort brus generellt - och riskera att det även påverkar ljudet på spåret). Frågan är förstås också om det verkligen är nödvändigt? Även ganska enkla prylar ger ofta godkänt lågt brus om man inte gör fel någonstans.
JohnRick Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Jag 2nd Claes ovan. Reducera all sörja så tidigt som möjligt i kedjan. Om det fortfarande är kvar finns det en drös med alternativ. Själv gillar jag iZotopes RX2 i stand alone-läge. Den enda jag använder nu faktiskt.
Gäst Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Jag 2nd Claes ovan. Reducera all sörja så tidigt som möjligt i kedjan. Om det fortfarande är kvar finns det en drös med alternativ. Själv gillar jag iZotopes RX2 i stand alone-läge. Den enda jag använder nu faktiskt. Men hur gör du då ? Exporterar du ett sång spår tex och lägger in det i de programmet, sen exporterar du det igen och lägger sedan in den i ditt DAW ?
JohnRick Postat 1 juli 2013 Postat 1 juli 2013 Men hur gör du då ? Exporterar du ett sång spår tex och lägger in det i de programmet, sen exporterar du det igen och lägger sedan in den i ditt DAW ? Det är ett av sätten man kan göra ja. När jag har gjort VO's har jag fått göra på det sättet då jag tyckte det passade mitt workflow bättre än att kludda med pluggen i programmet, där den inte tycktes vara lika tillåtande. Men det finns som sagt många andra brusreduceringspluggar du kan prova.
Linus Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Ännu en röst på att brusreducera så tidigt som möjligt. Jag använder Adobe Audition, bästa brusreduceringsfunktion jag någonsin har använt. Exportera ett spår, putsa ljudet och lägg tillbaka i ditt Cubase igen.
Gäst Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Ännu en röst på att brusreducera så tidigt som möjligt. Jag använder Adobe Audition, bästa brusreduceringsfunktion jag någonsin har använt. Exportera ett spår, putsa ljudet och lägg tillbaka i ditt Cubase igen. Blir det inte sämre kvalite på ljudfilen när man exporterar fram och tillbaka ?
Linus Postat 2 juli 2013 Postat 2 juli 2013 Om du sparar i wav (24 bit) och signalen inte klipper/distar är det inga problem med kvaliteten.
Filmtoken Postat 5 augusti 2013 Postat 5 augusti 2013 Självklart blir det bättre ju tidigare man tar bort brus - allra bäst om man ser till att hålla det nere redan vid inspelning 😉 men ibland blir man av olika anledningar sittande sent i processen med brusiga filer. (Då kan det t o m bli värre av att göra fadein/fadeout om det är ordentligt med brus, eftersom brusets ständiga på/av gör det ännu tydligare än om det är konstant.) Den är inte billig, men Izotope RX2 är sjukt, sjukt, sjukt bra på att ta bort övergripande brus eller t o m kirurgiskt avlägsna alla möjliga slags bi-ljud - utan att lämna hörbara spår. Ofta räcker presetsen t o m jäkligt långt, medans förstås den som tar sig tid att lära sig verktyget ordentligt kommer att få ännu bättre resultat. Vill minnas att det är en gratis demoperiod. Testa det inte om du inte är beredd att köpa det dock - jag installerade demot fullt inställd på att bara använda det till ett specifikt problemprojekt. Två timmar senare hade jag köpt det. -.-
hegobald Postat 5 augusti 2013 Postat 5 augusti 2013 För en massa år sen ( läs 12 år sen) använde jag mig av Cool Edit Pro enbart för att den hade så bra brusrediceringsfunktion.. Numera heter Cool Edit Pro, Adobe Audition och jag tror att den perfekta algoritmen som så proaktivt analyserar brussignalen blivit flyttad dit! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.