Jump to content
Annons

Macbook Pro problem + NY DATOR?

jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har oerhörda problem med min nuvarande MacBook Pro 15" med i7 2,0GHz Quad Core processor, 16GB RAM och SSD disk.

Det liksom glitchar nÄgot oerhört mycket och stÄr att det Àr CPU overload.

Jag har kollat och jag anvÀnder inget som Àr jÀtte CPU intense och jag bouncar ut mina plugins till audio och freezar dem osv.

Oavsett vad, sĂ„ ska min dator palla mer. Jag har lĂ€st att det Ă€r MÅNGA som har detta problem.

Jag har avslutat itunes och alla andra apps och har enbart skype och Cubase igÄng samtidigt. Har Àven testat att stÀnga av min Airport (och ja, det hjÀlper, men inte tillrÀckligt mycket).

Jag var pÄ G att köpa ny dator pga. detta. SÄ viktigt Àr det för mig att fixa detta dÄ jag inte kan producera musik eftersom det bara glitchar och hackar och skit.

Jag har Àven tagit bort och rensat allt som gÄr att rensa i ONYX och reparerat min SSD disk, jag har uppdaterat firmware pÄ min SSD disk (vilket var ett helvete!! tog ca 1 mÄnad för developersen att fixa detta Ät mig).

Har Àven testat att Àndra frÄn 48KHz till 41KHz i Audio/MIDI setup i verktygsprogram, hjÀlper inte alls.

Jag har gjort en fresh install pÄ MAC OSX Mountain Lion och jag har testat ALLT.

SÅHÄR LÅTER DET:

http://www13.zippyshare.com/v/80441370/file.html

DÄ till min frÄga:

Jag vill sÀlja min Macbook Pro och eventuellt köpa en stationÀr PC eller bÀrbar PC istÀllet (rekommenderar ni detta?) Vad Àr det jag behöver för att verkligen optimera datorn för musikproduktion? (den ska endast och ENDAST anvÀndas till att producera musik pÄ, sÄ det Àr viktigt att jag har den bÀsta prestandan för just detta sÄ jag slipper nÄgot som helst problem).

Vad Àr det man ska satsa pÄ? Processor? RAM har jag aldrig haft nÄgot problem med och jag kör 16GB just nu. Det Àr processorn som inte har rÀckt till.

Ska man satsa pĂ„ dubbla processorer? Haswell? HJÄLP!

Jag Ă€lskar OSX och vill gĂ€rna fortsĂ€tta anvĂ€nda det. Är det rekommenderat att köra Hackintosh eller fĂ„r man nĂ„gra förluster pga det?

Oerhört tacksam för svar, detta problem is driving me nuts!

Min budget Àr dock 10.000kr.

Mvh

Jonatan

- - - Uppdaterad - - -

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...1-F0375FF41A03 ser detta paket bra ut? har plockat ihop det..

Skall nog Àven byta ut Xeon processorn mot en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780483 , kunde man tydligen överklocka. Vad tycker ni om detta paket?

Egentligen, sÄ vill jag ha bÀrbar dator, dÄ jag Àr pÄ resande fot, men gÄr vÀl inte att byta en bÀrbar sjÀlv

Dela pÄ andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vilken version av cubase Àr du kör? Har du provat att stÀnga av skype?

Dela pÄ andra sajter

Vilken version av cubase Àr du kör? Har du provat att stÀnga av skype?

Yes har testat att stÀnga av skype! Jag kör senaste Cubase 7 med senaste uppdateringen.

Det har med CPUn att göra, jag har testat i Ableton Live 9, Logic Pro 9, Cubase 7, Studio one 2 och Pro tools 11 och jag har KÖPT alla dessa program samt alla plugins jag anvĂ€nder till. CPU mĂ€taren drar i taket, det Ă€r helt klart ett CPU problem. Den rĂ€cker inte till! Tro mig, jag har haft detta problemet nu i 3 mĂ„nader, stĂ€llt frĂ„gan pĂ„ oĂ€ndligt mĂ„nga forum, testat onĂ€ndligt mĂ„nga lösningar, ominstallerat, stĂ€ngt av spotlight indexet, Ă€ndrat sample rates, buffer sizes, Ă€ndrat mitt workflow i programmen, testat att anvĂ€nda mindre krĂ€vande plugins, men detta hĂ€nder Ă€ndĂ„.

Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Yes har testat att stÀnga av skype! Jag kör senaste Cubase 7 med senaste uppdateringen.

Det har med CPUn att göra, jag har testat i Ableton Live 9, Logic Pro 9, Cubase 7, Studio one 2 och Pro tools 11 och jag har KÖPT alla dessa program samt alla plugins jag anvĂ€nder till. CPU mĂ€taren drar i taket, det Ă€r helt klart ett CPU problem. Den rĂ€cker inte till! Tro mig, jag har haft detta problemet nu i 3 mĂ„nader, stĂ€llt frĂ„gan pĂ„ oĂ€ndligt mĂ„nga forum, testat onĂ€ndligt mĂ„nga lösningar, ominstallerat, stĂ€ngt av spotlight indexet, Ă€ndrat sample rates, buffer sizes, Ă€ndrat mitt workflow i programmen, testat att anvĂ€nda mindre krĂ€vande plugins, men detta hĂ€nder Ă€ndĂ„.

Försök vara vÀldigt specifik. Senaste? Den som kom i torsdags? Vad har du för ljudkort och latancy?
Dela pÄ andra sajter

LÄter som om det skulle vara nÄt fel pÄ datorn, jag kör i stort sett samma dator men med 2,3 ghz processor jag har inte ens ssd, visserligen i logic men ÀndÄ, har du kollat om det inte Àr nÄt fel pÄ den? Har du garanti kvar.

Redigerat av Luskar
Dela pÄ andra sajter

Fint att du försöker sÀlja datorn som "superstabil dator att producera musik pÄ"..

Hursomhelst, har du koll pÄ aktivitetshanteraren?

Jag har en exakt likadan och har haft en del prestandaproblem med min.

Har du nÄgra problem med det nya batteriet? Jag kör ocksÄ en optibay som har totalförstört mitt batteri, och nÀr batteriet Àr kasst sÄ begrÀnsas processsorn till ca 2000 poÀng i geekbench.

AnvÀnder du safari? en del tillÀgg har skapat feta minnesproblem med min safari som ibland har varit upp och Àtit 14 gig ram.

Ha koll pÄ kerneltask i aktivitetshanteraren. Ibland har den varit uppe i 600% i processoranvÀndande. Det beror sÀkert pÄ konstiga systemtillÀgg och kan enkelt fixas.

Skriv in följande textrad i terminalen:

kextstat -kl | awk '!/com\.apple/{printf "%s %s\n", $6, $7}'

Alla tillÀgg som dyker upp bör du ta bort, och helst med tillverkarens avinstallerare.

Redigerat av iGnu
Dela pÄ andra sajter

Det liksom glitchar nÄgot oerhört mycket och stÄr att det Àr CPU overload.

Men att Cubase sÀger CPU overload sÀger inte mycket. Det kan vara andra saker.

Kör du Cubase i 64-bitarslÀge?

KrÀvande pluggar kombinerat med ljudkortet pÄ lÀgsta latency?

Hur ser ditt Cubasefönster ut egentligen med alla frysta spÄr?

Jag Àlskar OSX och vill gÀrna fortsÀtta anvÀnda det.
Egentligen, sÄ vill jag ha bÀrbar dator

DÄ Àr det enda valet MacBook Pro - och du har en grym sÄdan! Har du problem med en helt ny MacBook Pro lÀr inte en PC hjÀlpa.

Jag gör jÀttestora projekt pÄ en fyra Är gammal MacBook Pro med 8 GB RAM. Utan att frysa spÄr.

Det Àr antingen Cubase eller du som gör nÄgot fel, sÄ nu felsöker vi ditt Cubaseprojekt.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Men att Cubase sÀger CPU overload sÀger inte mycket. Det kan vara andra saker.

Kör du Cubase i 64-bitarslÀge?

KrÀvande pluggar kombinerat med ljudkortet pÄ lÀgsta latency?

Hur ser ditt Cubasefönster ut egentligen med alla frysta spÄr?

DÄ Àr det enda valet MacBook Pro - och du har en grym sÄdan! Har du problem med en helt ny MacBook Pro lÀr inte en PC hjÀlpa.

Jag gör jÀttestora projekt pÄ en fyra Är gammal MacBook Pro med 8 GB RAM. Utan att frysa spÄr.

Det Àr antingen Cubase eller du som gör nÄgot fel, sÄ nu felsöker vi ditt Cubaseprojekt.

Det Ă€r inget fel I Cubase, har kollat ALLA instĂ€llningar och dĂ„ menar jag ALLA. Har testat I Logic, Ableton, Pro tools, Cubase och Studio one, allt. Detta hander Ă€ven nĂ€r jag haft ett projekt som jag fĂ„tt cpu overload I och sedan har fryst spar och bouncat dem till audio och avaktiverat alla plugins. Det borde ju inte vara nĂ„got som drar dĂ„? Enbart audio och Inga plugins = nĂ€stan 0 CPu usage, right? Om jag nu skulle byta upp mig till en 2013 MacBook pro, skulle denna duga fint?: 15,4" MacBook Pro frĂ„n Februari 2013, 2.6GHZ Cuad-core Intel-core i7 with 6mb L3 Cache (Turbo boost up to 3.6Ghz) 8GB of 1600 MHZ DDR 3L SD RAM. 512GB of flash storage. FrĂ„gan Ă€r om detta rĂ€cker eller om jag behöver köra en kraftfullare dator för detta? Vad tycker ni? För jag vill byta dator, star inte ut lĂ€ngre. Även fast datorn Ă€r kraftfull, sĂ„ Ă€r den inte tillrĂ€cklig för just mig tydligen.. Redigerat av jontah
Dela pÄ andra sajter

Fint att du försöker sÀlja datorn som "superstabil dator att producera musik pÄ"..

Hursomhelst, har du koll pÄ aktivitetshanteraren?

Jag har en exakt likadan och har haft en del prestandaproblem med min.

Har du nÄgra problem med det nya batteriet? Jag kör ocksÄ en optibay som har totalförstört mitt batteri, och nÀr batteriet Àr kasst sÄ begrÀnsas processsorn till ca 2000 poÀng i geekbench.

AnvÀnder du safari? en del tillÀgg har skapat feta minnesproblem med min safari som ibland har varit upp och Àtit 14 gig ram.

Ha koll pÄ kerneltask i aktivitetshanteraren. Ibland har den varit uppe i 600% i processoranvÀndande. Det beror sÀkert pÄ konstiga systemtillÀgg och kan enkelt fixas.

Alla tillÀgg som dyker upp bör du ta bort, och helst med tillverkarens avinstallerare.

Jag har kollat I aktivitetshanteraren, men jag vet inte vad allt Àr, dock sÄ har jag INGA program igÄng samtidigt alls, till och med airport och Skype har jag avslutat. Jag har anvÀnt bade safari och chrome och inget gör nÄgon skillnad. Har gÄtt tillbaka till safari nu.
Dela pÄ andra sajter

Hörni, jag sitter just nu med webblÀsaren Firefox, Thunderbird, Audition, Photoshop och Cubase-projekt med realtidseffekter utan nÄgra problem och med sÀmre maskin.

Kan du installera Teamviewer sÄ kan jag erbjuda mig att logga in och ta en titt. Hör av dig med ett PM isÄfall.

Dela pÄ andra sajter

Det jag fÄr nÀr jag gör detta Àr:

com.razer.common.razerhid (6.25)

com.Apogee.driver.DuetFWOverideDriver (1.4.4)

com.musiclab.driver.kumidi (1.0.0)

com.Cycling74.driver.Soundflower (1.6.6)

net.telestream.driver.TelestreamAudio (1.0.5)

com.paceap.kext.pacesupport.snowleopard (5.8)

Dela pÄ andra sajter

Hörni, jag sitter just nu med webblÀsaren Firefox, Thunderbird, Audition, Photoshop och Cubase-projekt med realtidseffekter utan nÄgra problem och med sÀmre maskin.

Kan du installera Teamviewer sÄ kan jag erbjuda mig att logga in och ta en titt. Hör av dig med ett PM isÄfall.

Mycket tacksam för detta. Om ni vill sÄ fÄr ni lÀgga till mig pÄ skype sÄ kan ni komma med tips och knep dÀr. Jag Àr otroligt tacksam för den hjÀlp jag fÄr hÀr! Tack ska ha ni ha!

Dela pÄ andra sajter

De dÀr tillÀggen bör du behÄlla enl. mig.

Drivrutin för Razer-mus, Apogee Duet, MusicLab, Soundflower loopback för ljud, Telestream till ScreenFlow, PACE till iLok... Inget onödigt.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

De dÀr tillÀggen bör du behÄlla enl. mig.

Drivrutin för Razer-mus, Apogee Duet, MusicLab, Soundflower loopback för ljud, Telestream till ScreenFlow, PACE till iLok... Inget onödigt.

Skickade dig ett pm!

Ja jag har ju kikat igenom det mesta, sÄ vet inte vad felet kan vara alls. Trolgitvis nÄgot hÄrdvaru fel isf :/ men det tvivlar jag pÄ. Jag tror att processorn helt enkelt inte rÀcker till.

Redigerat av jontah
Dela pÄ andra sajter

Jag hade absolut testat ta bort dem en efter en och sett om det gett resultat. Pace-drivern var nog den som spökade pÄ min maskin och flera pÄ nÀtet har haft samma problem verkar det som. avinstallera grundligt och installera senaste version frÄn tillverkaren.

Dela pÄ andra sajter

En kompis har nu köpt min dator. Jag informerade honom om vad felet var och han Àr mycket vÀl medveten om det.

SÄ.. jag behöver NY dator nu. Vad bör jag satsa pÄ? PC eller MAC? Jag Àr lite rÀdd att det ska hÀnda samma sak igen pÄ en ny Macbook Pro. dvs. att CPUn inte pallar. Jag vill ha en sÄpass STARK och BRA CPU som möjligt. Jag fÄr ju bÀttre CPU i en PC. Vad Àr det bÀsta som finns inom Mac idag nÀr det gÀller CPU?

Struntar helt och hÄllet i grafikkort osv.

Tacksam för svar!

Dela pÄ andra sajter

Men ska du ha en Laptop finns inget starkare Àn en MacBook Pro med OS X!

Om vi bortser frÄn laptop dÄ? vill bara ha den absolut starkaste CPUmÀssiga datorn som möjligt. Vill aldrig fÄ problem med CPUn ever again.

Har funderat pÄ detta paket lite:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1247572&su=65861251-4796-402F-80A1-F0375FF41A03

ser det bra ut? Àr processorn tillrÀckligt bra?

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du ha det absolut fetaste att göra musik pĂ„ i dag sĂ„ fĂ„r du tjĂ„ dig till hösten http://www.apple.com/mac-pro/ Fast allvarligt fattar jag inte varför din numera sĂ„lda MacBook Pro inte orkade med??? MĂ„ste vara nĂ„gon slags bug! GĂ„r knappt fĂ„ tag i fetare burk med det operativsystemet.. Fast varför du tjatar pĂ„ med Cubase Ă€r dock en fundering? Logic vore mer logiskt! 😉 Mina egna nya favovorite som verkligen orkar det mesta utan fel Ă€r Reason 7 http://www.propeller...cts/reason/new/ Men det handlar vĂ€l om mer nostalgi frĂ„n min sida.. KĂ€nner igen mig frĂ„n 80-talet.. Kör den utan brĂ„k alls pĂ„ min simpla MacBook Pro 2011 13" med simpel 5200 RPM hĂ„rddisk synkad mot en TimeMachine med 2 TB hĂ„rddisk 😉

Redigerat av hegobald
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du ha det absolut fetaste att göra musik pĂ„ i dag sĂ„ fĂ„r du tjĂ„ dig till hösten http://www.apple.com/mac-pro/ Fast allvarligt fattar jag inte varför din numera sĂ„lda MacBook Pro inte orkade med??? MĂ„ste vara nĂ„gon slags bug! GĂ„r knappt fĂ„ tag i fetare burk med det operativsystemet.. Fast varför du tjatar pĂ„ med Cubase Ă€r dock en fundering? Logic vore mer logiskt! 😉 Mina egna nya favovorite som verkligen orkar det mesta utan fel Ă€r Reason 7 http://www.propeller...cts/reason/new/ Men det handlar vĂ€l om mer nostalgi frĂ„n min sida.. KĂ€nner igen mig frĂ„n 80-talet.. Kör den utan brĂ„k alls pĂ„ min simpla MacBook Pro 2011 13" med simpel 5200 RPM hĂ„rddisk synkad mot en TimeMachine med 2 TB hĂ„rddisk 😉

Yes.. vet inte heller varför, och har droppat det nu eftersom jag ÀndÄ sÄlt datorn.

FrÄgan Àr nu vad jag istÀllet ska köpa. Kommer inte dem nya MAC PRO'na vara svin dyra? har för mig att den börjar pÄ typ 27k i pris? och frÄgan Àr om deras CPU ÀndÄ kommer vara optimerad? kommer det man inte fÄ bÀttre i en pc still?

Redigerat av jontah
Dela pÄ andra sajter

Svindyra? Nja.. Vill du ha det bÀsta sÄ kostar det! Fattar inte vad du fick för problem med din MacBook? Var lite som om du frÄgade verkstaden.. Varför gör min Ferrari bara 120 Km/H och dom tipsa dig att byta igensotade tÀndstift och igentÀppta brÀnslefilter men du fÄr för dig att byta till en Lamborghini för att köras pÄ samma vÀg!?

• Gilla 1
Dela pÄ andra sajter

Om vi bortser frÄn laptop dÄ? vill bara ha den absolut starkaste CPUmÀssiga datorn som möjligt. Vill aldrig fÄ problem med CPUn ever again.

Har funderat pÄ detta paket lite:

http://www.komplett....A1-F0375FF41A03

ser det bra ut? Àr processorn tillrÀckligt bra?

Intel core i7-4770K Àr snabbare Àn din Xeon, enl

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Du kan kolla olika cpu:er och vad dom kostar.

Om du köper en i-7 borde du kunna köra pÄ inbyggd grafik (och spara pengar) med rÀtt moderkort, kolla att det Àr sÄ jag har inte följt med. Tror du kan spara pengar bÄde pÄ moderkort och minne med en i-7.

Jag har sjÀlv ett hemma bygge med i-7 3770K, ett Gigabyte moderkort och SSD, om en mÄnad fyller den ett Är och den har aldrig hÀng sig!

Dela pÄ andra sajter

Intel core i7-4770K Àr snabbare Àn din Xeon, enl

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

Du kan kolla olika cpu:er och vad dom kostar.

Om du köper en i-7 borde du kunna köra pÄ inbyggd grafik (och spara pengar) med rÀtt moderkort, kolla att det Àr sÄ jag har inte följt med. Tror du kan spara pengar bÄde pÄ moderkort och minne med en i-7.

Jag har sjÀlv ett hemma bygge med i-7 3770K, ett Gigabyte moderkort och SSD, om en mÄnad fyller den ett Är och den har aldrig hÀng sig!

Cool, tackar!

Är det nĂ„gon hĂ€r som har koll pĂ„ Hackintosh? jag Ă€r otroligt sugen pĂ„ att köra Hackintosh men OSX har ju inte stöd för Haswell sĂ„ vitt jag vet, Ă€nnu. Men med nya Mavericks som kommer i höst sĂ„ borde ju haswell stödas i och med att nya MBP troligtvis kommer ha haswell och macbook air redan har det. FrĂ„gan Ă€r dĂ„ om jag kan köpa en haswell processor Ă€ndĂ„ och köra OSX pĂ„ den, bara det att den inte drar nytta av det lilla extra som Haswell processorn ger, för tillfĂ€llet, tills Mavericks slĂ€pps?

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Kul med sÄ mycket svar hÀr! Tacksam över det. Jag har bestÀmt mig för att bygga en hackintosh iaf!

Detta Àr vad jag har plockat ihop och funderar över:

http://www.inet.se/k...2795/2013-07-02

SÄ dÄ Àr frÄgan, Àr det bÀttre att satsa pÄ 3930k med fler kÀrnor eller haswell processorn som har lite bÀttre prestanda?

Jag Àr lite lite osÀker pÄ grafikkortet, om det funkar med hackintosh. Grafikkortet var ju billigt och bra, sÄ det vore otroligt skönt att veta om det funkade med hackintosh.

Dessutom moderkortet som jag funderade pÄ innan att köpa Àr detta: http://www.inet.se/p...2171/asus-p9x79 - bör jag köra pÄ Asus moderkortet eller ska jag uppgradera mig till ett Asus SABERTOOTH X79 TUF?

Det visade en kille i en youtube video att det funkade iaf

( http://www.youtube.com/watch?v=K9CNsBCmrNg&list=SPBsP89CPrMeOwWHwmD6FzkKIca-GjAD_f&index=2 )

SÄ dÄ Àr man sÀker pÄ det, men det kostar ju ca 1000kr mer, och jag vet inte riktigt om det Àr vÀrt det för typ 1 SATA 600 utgÄng extra.

Dessutom fick jag en rekommendation av en vÀn att jag ska köra pÄ mer Àn det nÀtaggregatet, sÄ kör nog pÄ ett 700W eller nÄgot sÄnt, tror ni att det rÀcker? (viktigt Àr ocksÄ att det Àr vÀldigt tyst!)

KÀnns som att om jag fÄr det bekrÀftat (dvs att grafikkortet fungerar och vilket moderkort jag ska ha), sÄ bestÀller jag detta monsterpaket! =)

Redigerat av jontah
Dela pÄ andra sajter

Ska vÀl först sÀga att det Àr sÀkrare att köpa ngt som ngn annan redan plockat ihop och kollat att det fungerara bra med musik, finns nog nÄgra trÄdar "Studiodator2013 och 2012"

Du har glömt ramminne. Köp tvÄ moduler 4 lr 8 GB,

Hade hellre köpt ett Gigabytekort

http://www.behardware.com/articles/881-2/components-returns-rates-7.html

Du betalar c:a dubbla priset för 3930 mot 4770 och fÄr 20% mer prestanda!

Behöver du sÄ bra grafikkort, det har tre flÀktar...

Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har evga nvidia kort gtx 650 funkar direkt pÄ ml frÄn jag tror ml 10.8.3. Det stöder tre skÀrmar samtidigt och Àr vettigt tyst ÀndÄ. I7 3770 k har jag och 32 gig ram + tvÄ ljudkort samt ett black magic capturekort. Givetvis en massa annat oxÄ men det Àr ovesÀntligt hÀr.

Ett exempel pÄ vad min maskin klarar samtidigt. Iofs inriktiat pÄ live video men det suger ganska mycket mer kraft Àn bara ljud.

Final cut, logic, camtwist, flash media live encoder, safari etc etc pÄ samma gÄng dÀr camtwist screencappar finalcut med filmer som rullar samtidigt som logic lirar och jak kan lira in musik samtidigt som jag kan byta mellan kameror etc etc och fmle sÀnder ut video och stereo ljudet pÄ nÀtet. Det ska tillÀgas att ibland kör jag Àven en hangout pÄ samma gÄng och dÄ ligger cpu pÄ runt 70 procent. Just nu kör jag detta pÄ en usb3 extern ssd men rullar nÀstan lika bra som om den satt internt.

Undvik corsairs builder series dom nÀtaggen suger big time jag har fÄtt stora problem med ett sÄnt.

Enligt rykte sÄ ska det snart slÀppas ett moderkort (juni) med fw bÄda standarderna samt thunderbolt och massa gött, kortet ska funka i princip 100 med os x rakt ur lÄdan. Googla pÄ quo computers tror jag det hette.

Du fÄr frÄga mer om du vill jag har ett gÀng hackisar. Skype eller hangout gÄr bra oxÄ mÄste fixa lite idag men senare funkar.

Redigerat av Burnin Sven
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.