Jump to content
Annons

Macbook Pro problem + NY DATOR?

jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har oerhörda problem med min nuvarande MacBook Pro 15" med i7 2,0GHz Quad Core processor, 16GB RAM och SSD disk.

Det liksom glitchar något oerhört mycket och står att det är CPU overload.

Jag har kollat och jag använder inget som är jätte CPU intense och jag bouncar ut mina plugins till audio och freezar dem osv.

Oavsett vad, så ska min dator palla mer. Jag har läst att det är MÅNGA som har detta problem.

Jag har avslutat itunes och alla andra apps och har enbart skype och Cubase igång samtidigt. Har även testat att stänga av min Airport (och ja, det hjälper, men inte tillräckligt mycket).

Jag var på G att köpa ny dator pga. detta. Så viktigt är det för mig att fixa detta då jag inte kan producera musik eftersom det bara glitchar och hackar och skit.

Jag har även tagit bort och rensat allt som går att rensa i ONYX och reparerat min SSD disk, jag har uppdaterat firmware på min SSD disk (vilket var ett helvete!! tog ca 1 månad för developersen att fixa detta åt mig).

Har även testat att ändra från 48KHz till 41KHz i Audio/MIDI setup i verktygsprogram, hjälper inte alls.

Jag har gjort en fresh install på MAC OSX Mountain Lion och jag har testat ALLT.

SÅHÄR LÅTER DET:

http://www13.zippyshare.com/v/80441370/file.html

Då till min fråga:

Jag vill sälja min Macbook Pro och eventuellt köpa en stationär PC eller bärbar PC istället (rekommenderar ni detta?) Vad är det jag behöver för att verkligen optimera datorn för musikproduktion? (den ska endast och ENDAST användas till att producera musik på, så det är viktigt att jag har den bästa prestandan för just detta så jag slipper något som helst problem).

Vad är det man ska satsa på? Processor? RAM har jag aldrig haft något problem med och jag kör 16GB just nu. Det är processorn som inte har räckt till.

Ska man satsa på dubbla processorer? Haswell? HJÄLP!

Jag älskar OSX och vill gärna fortsätta använda det. Är det rekommenderat att köra Hackintosh eller får man några förluster pga det?

Oerhört tacksam för svar, detta problem is driving me nuts!

Min budget är dock 10.000kr.

Mvh

Jonatan

- - - Uppdaterad - - -

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...1-F0375FF41A03 ser detta paket bra ut? har plockat ihop det..

Skall nog även byta ut Xeon processorn mot en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780483 , kunde man tydligen överklocka. Vad tycker ni om detta paket?

Egentligen, så vill jag ha bärbar dator, då jag är på resande fot, men går väl inte att byta en bärbar själv

Dela på andra sajter

Annons

Vilken version av cubase är du kör? Har du provat att stänga av skype?

Yes har testat att stänga av skype! Jag kör senaste Cubase 7 med senaste uppdateringen.

Det har med CPUn att göra, jag har testat i Ableton Live 9, Logic Pro 9, Cubase 7, Studio one 2 och Pro tools 11 och jag har KÖPT alla dessa program samt alla plugins jag använder till. CPU mätaren drar i taket, det är helt klart ett CPU problem. Den räcker inte till! Tro mig, jag har haft detta problemet nu i 3 månader, ställt frågan på oändligt många forum, testat onändligt många lösningar, ominstallerat, stängt av spotlight indexet, ändrat sample rates, buffer sizes, ändrat mitt workflow i programmen, testat att använda mindre krävande plugins, men detta händer ändå.

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Yes har testat att stänga av skype! Jag kör senaste Cubase 7 med senaste uppdateringen.

Det har med CPUn att göra, jag har testat i Ableton Live 9, Logic Pro 9, Cubase 7, Studio one 2 och Pro tools 11 och jag har KÖPT alla dessa program samt alla plugins jag använder till. CPU mätaren drar i taket, det är helt klart ett CPU problem. Den räcker inte till! Tro mig, jag har haft detta problemet nu i 3 månader, ställt frågan på oändligt många forum, testat onändligt många lösningar, ominstallerat, stängt av spotlight indexet, ändrat sample rates, buffer sizes, ändrat mitt workflow i programmen, testat att använda mindre krävande plugins, men detta händer ändå.

Försök vara väldigt specifik. Senaste? Den som kom i torsdags? Vad har du för ljudkort och latancy?
Dela på andra sajter

Låter som om det skulle vara nåt fel på datorn, jag kör i stort sett samma dator men med 2,3 ghz processor jag har inte ens ssd, visserligen i logic men ändå, har du kollat om det inte är nåt fel på den? Har du garanti kvar.

Redigerat av Luskar
Dela på andra sajter

Fint att du försöker sälja datorn som "superstabil dator att producera musik på"..

Hursomhelst, har du koll på aktivitetshanteraren?

Jag har en exakt likadan och har haft en del prestandaproblem med min.

Har du några problem med det nya batteriet? Jag kör också en optibay som har totalförstört mitt batteri, och när batteriet är kasst så begränsas processsorn till ca 2000 poäng i geekbench.

Använder du safari? en del tillägg har skapat feta minnesproblem med min safari som ibland har varit upp och ätit 14 gig ram.

Ha koll på kerneltask i aktivitetshanteraren. Ibland har den varit uppe i 600% i processoranvändande. Det beror säkert på konstiga systemtillägg och kan enkelt fixas.

Skriv in följande textrad i terminalen:

kextstat -kl | awk '!/com\.apple/{printf "%s %s\n", $6, $7}'

Alla tillägg som dyker upp bör du ta bort, och helst med tillverkarens avinstallerare.

Redigerat av iGnu
Dela på andra sajter

Det liksom glitchar något oerhört mycket och står att det är CPU overload.

Men att Cubase säger CPU overload säger inte mycket. Det kan vara andra saker.

Kör du Cubase i 64-bitarsläge?

Krävande pluggar kombinerat med ljudkortet på lägsta latency?

Hur ser ditt Cubasefönster ut egentligen med alla frysta spår?

Jag älskar OSX och vill gärna fortsätta använda det.
Egentligen, så vill jag ha bärbar dator

Då är det enda valet MacBook Pro - och du har en grym sådan! Har du problem med en helt ny MacBook Pro lär inte en PC hjälpa.

Jag gör jättestora projekt på en fyra år gammal MacBook Pro med 8 GB RAM. Utan att frysa spår.

Det är antingen Cubase eller du som gör något fel, så nu felsöker vi ditt Cubaseprojekt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men att Cubase säger CPU overload säger inte mycket. Det kan vara andra saker.

Kör du Cubase i 64-bitarsläge?

Krävande pluggar kombinerat med ljudkortet på lägsta latency?

Hur ser ditt Cubasefönster ut egentligen med alla frysta spår?

Då är det enda valet MacBook Pro - och du har en grym sådan! Har du problem med en helt ny MacBook Pro lär inte en PC hjälpa.

Jag gör jättestora projekt på en fyra år gammal MacBook Pro med 8 GB RAM. Utan att frysa spår.

Det är antingen Cubase eller du som gör något fel, så nu felsöker vi ditt Cubaseprojekt.

Det är inget fel I Cubase, har kollat ALLA inställningar och då menar jag ALLA. Har testat I Logic, Ableton, Pro tools, Cubase och Studio one, allt. Detta hander även när jag haft ett projekt som jag fått cpu overload I och sedan har fryst spar och bouncat dem till audio och avaktiverat alla plugins. Det borde ju inte vara något som drar då? Enbart audio och Inga plugins = nästan 0 CPu usage, right? Om jag nu skulle byta upp mig till en 2013 MacBook pro, skulle denna duga fint?: 15,4" MacBook Pro från Februari 2013, 2.6GHZ Cuad-core Intel-core i7 with 6mb L3 Cache (Turbo boost up to 3.6Ghz) 8GB of 1600 MHZ DDR 3L SD RAM. 512GB of flash storage. Frågan är om detta räcker eller om jag behöver köra en kraftfullare dator för detta? Vad tycker ni? För jag vill byta dator, star inte ut längre. Även fast datorn är kraftfull, så är den inte tillräcklig för just mig tydligen.. Redigerat av jontah
Dela på andra sajter

Fint att du försöker sälja datorn som "superstabil dator att producera musik på"..

Hursomhelst, har du koll på aktivitetshanteraren?

Jag har en exakt likadan och har haft en del prestandaproblem med min.

Har du några problem med det nya batteriet? Jag kör också en optibay som har totalförstört mitt batteri, och när batteriet är kasst så begränsas processsorn till ca 2000 poäng i geekbench.

Använder du safari? en del tillägg har skapat feta minnesproblem med min safari som ibland har varit upp och ätit 14 gig ram.

Ha koll på kerneltask i aktivitetshanteraren. Ibland har den varit uppe i 600% i processoranvändande. Det beror säkert på konstiga systemtillägg och kan enkelt fixas.

Alla tillägg som dyker upp bör du ta bort, och helst med tillverkarens avinstallerare.

Jag har kollat I aktivitetshanteraren, men jag vet inte vad allt är, dock så har jag INGA program igång samtidigt alls, till och med airport och Skype har jag avslutat. Jag har använt bade safari och chrome och inget gör någon skillnad. Har gått tillbaka till safari nu.
Dela på andra sajter

Hörni, jag sitter just nu med webbläsaren Firefox, Thunderbird, Audition, Photoshop och Cubase-projekt med realtidseffekter utan några problem och med sämre maskin.

Kan du installera Teamviewer så kan jag erbjuda mig att logga in och ta en titt. Hör av dig med ett PM isåfall.

Dela på andra sajter

Det jag får när jag gör detta är:

com.razer.common.razerhid (6.25)

com.Apogee.driver.DuetFWOverideDriver (1.4.4)

com.musiclab.driver.kumidi (1.0.0)

com.Cycling74.driver.Soundflower (1.6.6)

net.telestream.driver.TelestreamAudio (1.0.5)

com.paceap.kext.pacesupport.snowleopard (5.8)

Dela på andra sajter

Hörni, jag sitter just nu med webbläsaren Firefox, Thunderbird, Audition, Photoshop och Cubase-projekt med realtidseffekter utan några problem och med sämre maskin.

Kan du installera Teamviewer så kan jag erbjuda mig att logga in och ta en titt. Hör av dig med ett PM isåfall.

Mycket tacksam för detta. Om ni vill så får ni lägga till mig på skype så kan ni komma med tips och knep där. Jag är otroligt tacksam för den hjälp jag får här! Tack ska ha ni ha!

Dela på andra sajter

De där tilläggen bör du behålla enl. mig.

Drivrutin för Razer-mus, Apogee Duet, MusicLab, Soundflower loopback för ljud, Telestream till ScreenFlow, PACE till iLok... Inget onödigt.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De där tilläggen bör du behålla enl. mig.

Drivrutin för Razer-mus, Apogee Duet, MusicLab, Soundflower loopback för ljud, Telestream till ScreenFlow, PACE till iLok... Inget onödigt.

Skickade dig ett pm!

Ja jag har ju kikat igenom det mesta, så vet inte vad felet kan vara alls. Trolgitvis något hårdvaru fel isf :/ men det tvivlar jag på. Jag tror att processorn helt enkelt inte räcker till.

Redigerat av jontah
Dela på andra sajter

Jag hade absolut testat ta bort dem en efter en och sett om det gett resultat. Pace-drivern var nog den som spökade på min maskin och flera på nätet har haft samma problem verkar det som. avinstallera grundligt och installera senaste version från tillverkaren.

Dela på andra sajter

En kompis har nu köpt min dator. Jag informerade honom om vad felet var och han är mycket väl medveten om det.

Så.. jag behöver NY dator nu. Vad bör jag satsa på? PC eller MAC? Jag är lite rädd att det ska hända samma sak igen på en ny Macbook Pro. dvs. att CPUn inte pallar. Jag vill ha en såpass STARK och BRA CPU som möjligt. Jag får ju bättre CPU i en PC. Vad är det bästa som finns inom Mac idag när det gäller CPU?

Struntar helt och hållet i grafikkort osv.

Tacksam för svar!

Dela på andra sajter

Men ska du ha en Laptop finns inget starkare än en MacBook Pro med OS X!

Om vi bortser från laptop då? vill bara ha den absolut starkaste CPUmässiga datorn som möjligt. Vill aldrig få problem med CPUn ever again.

Har funderat på detta paket lite:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1247572&su=65861251-4796-402F-80A1-F0375FF41A03

ser det bra ut? är processorn tillräckligt bra?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du ha det absolut fetaste att göra musik på i dag så får du tjå dig till hösten http://www.apple.com/mac-pro/ Fast allvarligt fattar jag inte varför din numera sålda MacBook Pro inte orkade med??? Måste vara någon slags bug! Går knappt få tag i fetare burk med det operativsystemet.. Fast varför du tjatar på med Cubase är dock en fundering? Logic vore mer logiskt! 😉 Mina egna nya favovorite som verkligen orkar det mesta utan fel är Reason 7 http://www.propeller...cts/reason/new/ Men det handlar väl om mer nostalgi från min sida.. Känner igen mig från 80-talet.. Kör den utan bråk alls på min simpla MacBook Pro 2011 13" med simpel 5200 RPM hårddisk synkad mot en TimeMachine med 2 TB hårddisk 😉

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du ha det absolut fetaste att göra musik på i dag så får du tjå dig till hösten http://www.apple.com/mac-pro/ Fast allvarligt fattar jag inte varför din numera sålda MacBook Pro inte orkade med??? Måste vara någon slags bug! Går knappt få tag i fetare burk med det operativsystemet.. Fast varför du tjatar på med Cubase är dock en fundering? Logic vore mer logiskt! 😉 Mina egna nya favovorite som verkligen orkar det mesta utan fel är Reason 7 http://www.propeller...cts/reason/new/ Men det handlar väl om mer nostalgi från min sida.. Känner igen mig från 80-talet.. Kör den utan bråk alls på min simpla MacBook Pro 2011 13" med simpel 5200 RPM hårddisk synkad mot en TimeMachine med 2 TB hårddisk 😉

Yes.. vet inte heller varför, och har droppat det nu eftersom jag ändå sålt datorn.

Frågan är nu vad jag istället ska köpa. Kommer inte dem nya MAC PRO'na vara svin dyra? har för mig att den börjar på typ 27k i pris? och frågan är om deras CPU ändå kommer vara optimerad? kommer det man inte få bättre i en pc still?

Redigerat av jontah
Dela på andra sajter

Svindyra? Nja.. Vill du ha det bästa så kostar det! Fattar inte vad du fick för problem med din MacBook? Var lite som om du frågade verkstaden.. Varför gör min Ferrari bara 120 Km/H och dom tipsa dig att byta igensotade tändstift och igentäppta bränslefilter men du får för dig att byta till en Lamborghini för att köras på samma väg!?

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Om vi bortser från laptop då? vill bara ha den absolut starkaste CPUmässiga datorn som möjligt. Vill aldrig få problem med CPUn ever again.

Har funderat på detta paket lite:

http://www.komplett....A1-F0375FF41A03

ser det bra ut? är processorn tillräckligt bra?

Intel core i7-4770K är snabbare än din Xeon, enl

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Du kan kolla olika cpu:er och vad dom kostar.

Om du köper en i-7 borde du kunna köra på inbyggd grafik (och spara pengar) med rätt moderkort, kolla att det är så jag har inte följt med. Tror du kan spara pengar både på moderkort och minne med en i-7.

Jag har själv ett hemma bygge med i-7 3770K, ett Gigabyte moderkort och SSD, om en månad fyller den ett år och den har aldrig häng sig!

Dela på andra sajter

Intel core i7-4770K är snabbare än din Xeon, enl

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

Du kan kolla olika cpu:er och vad dom kostar.

Om du köper en i-7 borde du kunna köra på inbyggd grafik (och spara pengar) med rätt moderkort, kolla att det är så jag har inte följt med. Tror du kan spara pengar både på moderkort och minne med en i-7.

Jag har själv ett hemma bygge med i-7 3770K, ett Gigabyte moderkort och SSD, om en månad fyller den ett år och den har aldrig häng sig!

Cool, tackar!

Är det någon här som har koll på Hackintosh? jag är otroligt sugen på att köra Hackintosh men OSX har ju inte stöd för Haswell så vitt jag vet, ännu. Men med nya Mavericks som kommer i höst så borde ju haswell stödas i och med att nya MBP troligtvis kommer ha haswell och macbook air redan har det. Frågan är då om jag kan köpa en haswell processor ändå och köra OSX på den, bara det att den inte drar nytta av det lilla extra som Haswell processorn ger, för tillfället, tills Mavericks släpps?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kul med så mycket svar här! Tacksam över det. Jag har bestämt mig för att bygga en hackintosh iaf!

Detta är vad jag har plockat ihop och funderar över:

http://www.inet.se/k...2795/2013-07-02

Så då är frågan, är det bättre att satsa på 3930k med fler kärnor eller haswell processorn som har lite bättre prestanda?

Jag är lite lite osäker på grafikkortet, om det funkar med hackintosh. Grafikkortet var ju billigt och bra, så det vore otroligt skönt att veta om det funkade med hackintosh.

Dessutom moderkortet som jag funderade på innan att köpa är detta: http://www.inet.se/p...2171/asus-p9x79 - bör jag köra på Asus moderkortet eller ska jag uppgradera mig till ett Asus SABERTOOTH X79 TUF?

Det visade en kille i en youtube video att det funkade iaf

( http://www.youtube.com/watch?v=K9CNsBCmrNg&list=SPBsP89CPrMeOwWHwmD6FzkKIca-GjAD_f&index=2 )

Så då är man säker på det, men det kostar ju ca 1000kr mer, och jag vet inte riktigt om det är värt det för typ 1 SATA 600 utgång extra.

Dessutom fick jag en rekommendation av en vän att jag ska köra på mer än det nätaggregatet, så kör nog på ett 700W eller något sånt, tror ni att det räcker? (viktigt är också att det är väldigt tyst!)

Känns som att om jag får det bekräftat (dvs att grafikkortet fungerar och vilket moderkort jag ska ha), så beställer jag detta monsterpaket! =)

Redigerat av jontah
Dela på andra sajter

Ska väl först säga att det är säkrare att köpa ngt som ngn annan redan plockat ihop och kollat att det fungerara bra med musik, finns nog några trådar "Studiodator2013 och 2012"

Du har glömt ramminne. Köp två moduler 4 lr 8 GB,

Hade hellre köpt ett Gigabytekort

http://www.behardware.com/articles/881-2/components-returns-rates-7.html

Du betalar c:a dubbla priset för 3930 mot 4770 och får 20% mer prestanda!

Behöver du så bra grafikkort, det har tre fläktar...

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har evga nvidia kort gtx 650 funkar direkt på ml från jag tror ml 10.8.3. Det stöder tre skärmar samtidigt och är vettigt tyst ändå. I7 3770 k har jag och 32 gig ram + två ljudkort samt ett black magic capturekort. Givetvis en massa annat oxå men det är ovesäntligt här.

Ett exempel på vad min maskin klarar samtidigt. Iofs inriktiat på live video men det suger ganska mycket mer kraft än bara ljud.

Final cut, logic, camtwist, flash media live encoder, safari etc etc på samma gång där camtwist screencappar finalcut med filmer som rullar samtidigt som logic lirar och jak kan lira in musik samtidigt som jag kan byta mellan kameror etc etc och fmle sänder ut video och stereo ljudet på nätet. Det ska tillägas att ibland kör jag även en hangout på samma gång och då ligger cpu på runt 70 procent. Just nu kör jag detta på en usb3 extern ssd men rullar nästan lika bra som om den satt internt.

Undvik corsairs builder series dom nätaggen suger big time jag har fått stora problem med ett sånt.

Enligt rykte så ska det snart släppas ett moderkort (juni) med fw båda standarderna samt thunderbolt och massa gött, kortet ska funka i princip 100 med os x rakt ur lådan. Googla på quo computers tror jag det hette.

Du får fråga mer om du vill jag har ett gäng hackisar. Skype eller hangout går bra oxå måste fixa lite idag men senare funkar.

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.