Jump to content
Annons

Hur ska en bra hemmastudio micinspelning låta?  

9 röster

1. 1. Hur ska en bra hemmastudio micinspelning låta?

• Högt ljudtryck
      1
    • Låg volym med mycket diskant
      0
    • Klart och tydligt, låg volym
      0
    • Tydligt, hög volym
      3
    • Annat
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Sitter och pillar lite med micinspelningar och försöker febrilt att ställa nivåerna rätt, använder sparsamt med kompression i ingången. I Cubase så kör jag normalize innan jag lägger på Waves reverb och delay som FX Channels, men det känns i alla fall som att rösten är "försvunnen" och för svag. Jag har ett M-audio firewire 410, en SM Pro Audio TB101 preamp och en ADK Vienna mic. Hur gör ni och hur låter det?

Här är färsk testfil helt obehandlad med 2:1 kompression (Artist: Björn R)

Redigerat av Pingpong
Annons
Postat

Förstår inte riktigt gallupen, men jag kan berätta hur vi gör...

Spelar in sången helt torrt, utan kompressor eller eq, men försöker hålla insignalen så hög som möjligt utan att det klipper.

När det väl är inspelat kör vi på en kompressor 3:1 tror jag (alltså rätt hårt, för att det ger ett sound vi gillar, bl.a. med tydliga inandningar). Summa summarum så blir ljudnivån på sången alldeles tillräcklig utan normalisering...

Därefter lägger vi på reverb och/eller delay och eventuella andra effekter antingen på en buss eller direkt på spåret.

Postat

spontant så känns det som om det är mycket rumseko med. det första jag skulle göra vore att se till att dämpa ordentligt/sångbås etc. då får du en bra närhet och renhet att börja med.

att spela in sånt här och ha med rumsklangen blir sällan speciellt lyckat, i synnerhet om du spelar in i mono.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.