Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Tänkte kolla ifall någon av er har något tips på var jag ska börja min felsökning. Min utrustning är följande:

MacBook Pro 2.5 GZ dual-core i5 med 4GB ram.

E-mu 0404 usb ljudkort

Waldorf blofeld

Studioprojects B1 mikrofon

Propellerheads Reason 7

Mitt problem är att när jag spelar in något så knäpper/knastrar det till lite då och då. Det kan komma ett knäpp var 10-30 sekund, ibland oftare och ibland mer sällan. Det här knastret uppstår både när jag spelar in min Blofeld och när jag spelar in via mikrofonen. Har även testat att spela in i Logic och det är samma problem där.

Ljudkortet är inställt på 44.1 khz och jag har de senaste drivrutinerna. I Reason har jag testat att ändra buffer size från 128 och ända upp till max. Det känns spontant som att det knastrar mer ju lägre buffer size förutom när jag satte den till max då det knastrade hela tiden. Det här problemet uppstår redan när jag har en tom rack och bara ett audiospår (vilket datorn borde klara utan problem) och dsp-mätaren visar ingen som helst aktivitet.

Det är bara vid audio-inspelning det här uppstår. När jag kör Reasons interna synthar så låter det bra.

Jag har testat att att använda mig av datorns interna ljudkort och inbyggda mikrofon för att spela in ett spår. Då satte jag buffer size till 128. Då visade dsp-mätaren en plutt men inspelningen lät bra utan något knaster/knäppande överhuvudtaget.

Nån som känner igen sig och har några tips? Det känns som att det är ljudkortet som spökar, eller vad tror ni?

Mvh

Jimmy

Annons
Postat (redigerat)

Har du testat att uppdatera ljudkortets drivrutiner? Alternativt att stänga av bluetooth och wireless-nätverk, även om det inte "borde" påverka.

Buffersize påverkar, men du ska klara 128 utan problem och även ner till 64 egentligen.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • 7 månader senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Spelar ni in för starkt kanske? Distar in i ljudkortet? Går upp över rött på inspelningsnivån?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.