Mats Stålbröst Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Jag ska träffa "Limpan" på Cutting Room och undrar nu vilka frågor ni skulle vilja ställa till honom? Resultatet kommer i en artikel i Studio 9-2013. /Mats
JohnRick Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Bara spånar lite (men inget nytt): Hur länge till tror han att externt förlagd mastring kommer att finnas kvar som "konstform"? Dvs - hur länge till skulle han tippa att de kommer att ses som en nödvändig del att anlita i produktionen?
Soundprocessingstudio Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Fråga gärna om headroom, spelar det någon roll om din mastring ligger på 0db eller -0,3db?
slejnard Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Vad är skillnaden mellan att mastra hemma med plugins eller att anlita ett mastringshus kan ni fråga. Och vilket kaffe som dricks under sessionerna. ☺️
Naymari Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 [..] Och vilket kaffe som dricks under sessionerna. ☺️ 😆 Saker man bör undvika. Vad som skiljer en mastring till Vinyl och en vanlig CD- master samt även "mastered for iTunes"
SadamJR Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Hur funkar det med klienter? Blir han lite irriterad ibland, eller rentav förbannad?
Valle Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 JohnRick tog orden ur munnen på mig. Bra frågor! Jag har några till: (Not: Maaastring är för mig egentligen bara den process som anpassar det färdiga resultatet till avsedd media. Samt även balansering av inbördes ljudnivå då verk ska släppas gemensamt som samlingsverk. Och slutligen PQ-kodning, om det nu fortfarande görs. Men eftersom jag vet att de flesta fortfarande ser maaastring som ett separat process där vidare process av sumsignalen (slutmixen) är nödvändig, så får jag anpassa mina frågor därefter.) 1. Krävs det en maaastringsteknikers särskilda ljudtekniska kompetens för att kunna fastställa om maaastring är nödvändig på en slutmix, eller kan inspelningsteknikern/producenten själv avgöra detta? 2. Kan man uppnå samma (hörbara) resultat med ljudverktyg som inte särskilt är avsedda för maaastring jämfört med ljudverktyg som är särskilt avsedda för maaastring? 3. Vilka är maaastringsteknikerns främsta egenskaper (för yrket)?
Terror Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) frågan är hur mycket han kommer "avslöja" i intervjun. Jag tror inte han är så jävla hipp på att sitta där o ba "äh, mitt jobb är onödigt ni kan ju göra allt hemma själva egentligen", för då får han ju inga kunder. jag säger som jag brukar säga: Mastering är något du kan göra själv, tom med pluggarna som följer med ditt daw. Men jag väljer ändå att skicka iväg det till ett "proffs", som både vet exakt vad han gör och har ett par fräsha öron. Han kan ju höra något jag inte hört/hör längre. Tillbaka till topic.. fråga honom om hans historia/bakgrund. Hur länge fick han (ursäkta ordvalet) "hora" innan han kunde leva på det han gör? (ni kanske vill omformulera frågan lite 🙂 ) Vilken utbildning har han? var utbildningen värdt allt? Måste man ha utbildning, eller kan man lära sig allt man behöver via böcker och nätet på egen hand? Vad är dem 3 största myterna gällande mastering? Vad tycker han om pluggar som Ozone 5? Använder han endast hårdvara? Om han bara fick använda EN hårdvaramackapär, vilken skulle det var? Om han endast fick använda pluggar, vilka skulle det vara? Finns det något han alltid gör för varje låt, oavsett genre? Eller är det alltid olika? Hur ser hans chain ut? om han vaknade upp döv en dag, vad skulle han sadla om till då? Några korta frågor. Redigerat 23 juni 2013 av Terror
Gäst Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) Hur får man det att låta så högt som möjligt? Inom modern pop- och dansmusik, visst brukar proffsmastrare skära med lågpassfilter någonstans i kedjan? Typ svagt sluttande vid 13-14 kHz. Redigerat 23 juni 2013 av Gäst
Valle Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 frågan är hur mycket han kommer "avslöja" i intervjun. Jag tror inte han är så jävla hipp på att sitta där o ba "äh, mitt jobb är onödigt ni kan ju göra allt hemma själva egentligen", för då får han ju inga kunder. Antagandet är inte orimligt. Men det gör ju bara honom smart, och kunderna mindre smarta ... För övrigt måste det fan i mig vara första gången jag ser "sitta där o ba" i skrift! O ba? Vart är respekten för vårt vackra språk på väg ... 3
oakleaf (oregistrerad) Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Jag tycker ni ska intervjua Yllet här på forumet istället. Han kan det där med mastring bättre än gubbarna på cuttingroom. Anledningen är att Yllet lyssnar på kunders önskemål utifrån materialets möjligheter och inte efter hur känd materialets skapare är. OnT skulle ju kunna vara: Varför har ni så dålig kommunikation med dem som inte kan närvara vid masteringstillfället?
Valle Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 om han vaknade upp döv en dag, vad skulle han sadla om till då? Inspelningstekniker! 😄 Sorry, kunde inte låta bli ...
Jon Rinneby Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) Visst brukar proffsmastrare skära med lågpassfilter någonstans i kedjan? Typ svagt sluttande vid 13-14 kHz. Nej så är det inte, varifrån har du fått det påståendet? /Jon Redigerat 23 juni 2013 av Yllet
Jon Rinneby Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Jag tycker ni ska intervjua Yllet här på forumet istället. Han kan det där med mastring bättre än gubbarna på cuttingroom. Anledningen är att Yllet lyssnar på kunders önskemål utifrån materialets möjligheter och inte efter hur känd materialets skapare är. OnT skulle ju kunna vara: Varför har ni så dålig kommunikation med dem som inte kan närvara vid masteringstillfället? 🥰
Die Hard (oregistrerad) Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Hur får man envisa troll som Valle att förstå att maaastring är visst en konst som bara vissa få kan utföra bra. Sorry Valle kunde inte motstå. 😄
Gäst Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Nej så är det inte, varifrån har du fått det påståendet? /Jon Inom modern pop- och dansmusik då. Hörde det någonstans och analyserade några låtar med spektrumanalysatorn, tycker ofta man kan se och höra något liknande. Svag backe från 12-14 kHz .
Jon Rinneby Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) Inom modern pop- och dansmusik då. Hörde det någonstans och analyserade några låtar med spektrumanalysatorn, tycker ofta man kan se och höra något liknande. Svag backe från 12-14 kHz . Kan trösta dig med att en sådan genrell regel inte existerar, inom någon genre. Det enda som avgör hur man eq:ar i en mastringssiution är hur grundmaterialet/låten låter från början och vilka preferenser/önskemål kunden har. Sen att ditt eget material (som du kanske jämför med färdigmastrade låtar inom samma genre) har mer topp än referensmaterialet, innebär nog snarare att du själv har för mycket diskant/luft i dina mixar. Kort och gott: Det finns inga givna regler, eller mallar, för hur man mastrar inom en viss genre. /Jon Redigerat 23 juni 2013 av Yllet
Gäst Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Kort och gott: Det finns inga givna regler, eller mallar, för hur man mastrar inom en viss genre. Givetvis finns det inga regler. Men jag har sett det lite överallt, tänker att Cutting Room borde veta mer.
Jon Rinneby Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) [/size] Givetvis finns det inga regler. Men jag har sett det lite överallt, tänker att Cutting Room borde veta mer. Om Cutting room svarar att de lägger ett highcut filter runt 12-14khz som standard inom modern pop- och dansmusik så blir jag minst sagt mycket förvånad. Jag kan lova dig till 100% att det inte förefaller sig så. Men frågan är givetvis fri. /Jon Redigerat 23 juni 2013 av Yllet
Piccazzo Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) Finns det speciella kriterier när man ska Mastra mot ? : Vinyl Youtube Mp3 CD Blu-ray Surround Hur viktigt är det med ISRC kod vid mastring eller kan det läggas till senare tex genom att blank-mastra med enbart koderna ?. Är det någon skillnad i hur man bygger ett rum ämnat för mastring gentemot ämnat för mixning/produktion. Då rent akustiskt inuti rummet. Är rummet mer dött ? Mer levande ? etc etc etc Redigerat 23 juni 2013 av Piccazzo
Demonproducenten Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 1. Krävs det en maaastringsteknikers särskilda ljudtekniska kompetens för att kunna fastställa om maaastring är nödvändig på en slutmix, eller kan inspelningsteknikern/producenten själv avgöra detta? 2. Kan man uppnå samma (hörbara) resultat med ljudverktyg som inte särskilt är avsedda för maaastring jämfört med ljudverktyg som är särskilt avsedda för maaastring? 3. Vilka är maaastringsteknikerns främsta egenskaper (för yrket)? haha vilka fega frågor 😄 ska du inte köra ditt vanliga race istället?
Demonproducenten Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Jag tycker ni ska intervjua Yllet här på forumet istället. Han kan det där med mastring bättre än gubbarna på cuttingroom enl vemvad har yllet för referenser bakom sig?
Jon Rinneby Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) enl vem vad har yllet för referenser bakom sig? Mina referenser finns på http://jon.rinneby.se eller https://www.facebook.com/soundofwool tex. Men som sagt, det är inte jag som påstått att jag på något sätt är bättre än Cutting room 🙂 Men oakleaf och Chris Michols här från studio forum är några jag jobbat med nyligen och som båda tidigare använt sig av just Cutting room. Man kan väl tycka att Studio kunde vara liiiiite jävrare än att skriva om just Cutting room (för typ XX gången) - Finns massor av andra fullgoda alterantiv. mvh Jon Redigerat 23 juni 2013 av Yllet
cjw Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 (redigerat) Kan man använda hörlurar? 😑😱😊 ...eller närfältsmonitorer (två-vägs)? Vad anser han om att mastra med 2.1-system? Redigerat 23 juni 2013 av cjw
crillemannen Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Ni masterade en tvåspårs-singel som jag hade mixat åt en kund för några månader sedan. Då hade de två spåren olika volym, upp till 1db's skillnad på mastern. Vilket känns som helt oförlåtligt när det kommer till en masteringstudio. Mäter ni SPL värdet på era masterar så låtarna har ungefär samma volym?
Valle Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 haha vilka fega frågor 😄 ska du inte köra ditt vanliga race istället? Njäe ... det var väl hur kompetenta frågor som helst 😎 Men visst, jag hade kunnat formulera dem enligt följande istället: 1. Har du superöron med vilka du kan höra saker som normala människor inte kan? 2. Kostar dina pluggar 28 000 000 kronor? 3. Tror du på fullaste allvar att din konst är oumbärlig? Fast då tror jag inte Mats hade tagit med frågorna (inte för att jag tror att han tar med mina tidigare tre heller). 1
KillwithSkill Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Det är faktiskt inte så intressant hur han jobbar. Dom har möjligheter att dissekera ner i semitoner och justera. Tycker det vore trevligt om Limpan kunde berätta hur studion är uppbyggd, om han vill släppa på dom "hemligheterna"? Det finns inte en penal i hans kontrollrum (3?)(där han sitter som mest) som har någon tveksam kvalité. På snudd till omätbart brus. Svinbra lyssning och akustikbehandling. Mumma för miljoner! Skulle vara kul att få mixa en låt med dom förutsättningarna dom har och se hur det ter sig i en egna sunkiga "studio"
Lewisownpeople Postat 23 juni 2013 Postat 23 juni 2013 Yllet borde höja priserna lite med de resultat du visar upp 😉 Mycket snyggt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.