Guitar Nilsson Postat 22 juni 2013 Postat 22 juni 2013 (redigerat) Funderar på att köpa ett par mickar lite bättre än nt2a som också har åtta o omni. Förslag? Ska ge bra ljud på cymbaler. De ska användas bla som omni oh. Saknar omni på de bättre mickarna jag har. Redigerat 9 juli 2013 av Guitar Nilsson
Linus Postat 22 juni 2013 Postat 22 juni 2013 (redigerat) Saknar omni på de jag har.Vilken mik saknar vad? NT2A har ju tre lägen - åtta, njure och omni. Eller menade du bara att du ville ha alternativ? SE 4400A ligger bra till i pris. C414 är väl en klassiker men prislappen säger kanske inte "jag tar ett matchat par direkt"... Redigerat 22 juni 2013 av Linus
Guitar Nilsson Postat 22 juni 2013 Trådstartare Postat 22 juni 2013 (redigerat) Jag har två Shure SM 137 cardioida småmembranare nu som låter kanon, men jag vill kunna ha dem så lågt att jag kommer ca 30 cm från både pukor, ride o hihat o då hamnar crasharna ovanför o tappar krispet helt. Jag kör inga separata pukmickar, och stereobilden med omni kan bli riktigt gosig. De går ju att sätta som åttor på varann också med en ring körtjejer runt i kring, sen får solisten ta Neumannen. Jag har en ensam nt2a i nuläget. Nån sE var nog det jag tänkte själv på, fattigmans C414... 🙂 Redigerat 22 juni 2013 av Guitar Nilsson
Mattan Postat 22 juni 2013 Postat 22 juni 2013 SE4400a finns som matchat par, vilket är en fördel. Sen kanske SE tillåter större differens på sina matchade mikar än vad t.ex. AKG gör.
Linus Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Förresten, en mik som jag inte har provat men jag tycker är riktigt frestande är Lewitt LCT-640.
Kjubeis Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 AKG 414 ! Svinbra mick!!! Klarar starka SPL. Omni, bred njure, njure, supercardio, åtta. Basfilter och pad. XLS eller XL II kvittar, båda låter toppen.
joachime Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Ska det vara C414 föredrar jag en äldre B-ULS. Går att hitta beggat för ungefär 6000:-/styck. Annars SE 4400 som saknar bottenmullet hos C414 B-ULS men likt den inte är hypad i diskanten. Annars har Shure en mick som heter KSM 44 som jag inte har testat själv. Och med spenderarbrallan på skulle jag definitivt överväga Milab DC-196.
Soundprocessingstudio Postat 24 juni 2013 Postat 24 juni 2013 Av ren nyfikenhet bara, varför kör du inte egna mickar till pukorna?
Guitar Nilsson Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 Av ren nyfikenhet bara, varför kör du inte egna mickar till pukorna? Jag spelar bara in max åtta spår samtidigt. Sen gillar jag inte närmickade pukljudet heller, det blir goast tryck på ca 40, 50 cm håll. Med chrashar högt upp och med carioid mick försvinner ju diskanten helt i crasharna. Med två omnimickar är det ganska enkelt ändå att hitta en spot för bägge där de sitter lika långt från kaggeklubban, o ungf lika långt från pukor o ride på ena sidan o puka o hihat på andra sidan. O samtidigt lite längre från virveln så man får öka på lite med virvelmickarna för att få all virvel man vill. Med enbart cardioid OH blir det gärna för mycket virvel i OH... Det blir nog för dyrt med två omnibara AKG eller sE så jag skaffar nog en till Röde NT2-A. Körde en sån i omniläget på ride/golvpuksidan förut o det funkade skitbra. Tycker den funkar jäkla bra på trummor, bättre än på sång... O det blir ju hemskt mkt billigare med en beg NT2-A än två C414.... Just nu är det sommar o segling o lite helt andra jobb som gäller. Har dragit in så pass på mitt lirande o lastbilskörning också, så nu behöver jag inte paniksälja varken Studerbandaren eller nåt annat.... Önskar i denna lilla tråd alla en go sommar... 🥰
SadamJR Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Just nu är det sommar o segling o lite helt andra jobb som gäller. Har dragit in så pass på mitt lirande o lastbilskörning också, så nu behöver jag inte paniksälja varken Studerbandaren eller nåt annat.... Önskar i denna lilla tråd alla en go sommar... 🥰 Det var roligt att höra och detsamma. Nu kanske du rent av har råd att köpa tebax din Joemeek.
Guitar Nilsson Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 När jag nu ändå sitter vid datan så hittade jag en annons på två mickar som verkar vara enbart omni, de heter DPA 4091 man begär 6000 för bägge... Jag har egentligen ingen nytta alls av nåt annat än omni så. Samtidigt är 6000 kr lite otäckt mkt pengar för mig. Om jag inte säljer av nåt annat då förstås. Nån som känner till de här mickarna? http://www.thomann.de/se/dpa_4091_low_sens.htm De är ju lämpligt små i storleken också... Fin recension: http://www.soundonsound.com/sos/aug06/articles/dpa.htm Lite på swenska http://www.arva.se/dpa_4090_91.htm Mer grymma lovord http://mixonline.com/mag/audio_dpa_condenser_microphone/
Jon Rinneby Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 (redigerat) nt2a på golvpuka = 🥰 Men ja, till just överhäng är det inte mitt förstaval direkt. Ett (vanligt) alternativ är tex http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_msp6_matched_pair.htm /Jon Redigerat 9 juli 2013 av Yllet
Guitar Nilsson Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 nt2a på golvpuka = 🥰 Men ja, till just överhäng är det inte mitt förstaval direkt. Ett (vanligt) alternativ är tex http://www.thomann.d...atched_pair.htm /Jon Kanske inte riktigt det snyggaste cymbalklirret med en NT2-A? Kanske lite överdrivet fräsljud? Ingen som känner till DPA 4091? DE har lite högt egenbrus vid ljudsvaga källor, men det gäller väl inte om man lågflyger dem som trum-OH? Annars har jag sett en sE 4400a för bara 1900. Utan shockmount... Även utan shockmount måste väl det vara svinbra pris, om den nu inte slagits mot ett betonggolv så shockmounten sprack i hundra bitar o där är "borttappad"......
Guitar Nilsson Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 nt2a på golvpuka = 🥰 Men ja, till just överhäng är det inte mitt förstaval direkt. Ett (vanligt) alternativ är tex http://www.thomann.d...atched_pair.htm /Jon Har ofta funderat om det verkligen får att få riktigt omniljud med att bara sätta på en annan yttermojäng på samma ljudkapsel?
Guitar Nilsson Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 (redigerat) Och hur kan den här DPA 4091 prestera ett så bra omni ljud med bara en kapsel på 5,4 mm? Andra bra omnis har ju två 25 mm membran för att få till omniupptagning... Hittade ett test med flera mickar på ak gitarr. DPA 4090 som tvåa tycker jag låter bäst, sämst låter AKGn som är först. Tyck nåt ni mä http://www.youtube.com/watch?v=Voi5bgNNUxM Här är ett rumsmickstest också med DPA 4091 som låter väldigt bra, både snygg diskant o rejält med botten från pukorna även på avstånd. AKGn tycker jag låter lite konstigt även här http://www.youtube.com/watch?v=4VbsW13SNuE Här är några andra DPA på ak gitarr o vocal. Låter ju fruktansvärt bra. Redigerat 9 juli 2013 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 14 juli 2013 Trådstartare Postat 14 juli 2013 Bump! Ingen som har koll på lite fler goa omnimickar? Gärna såna som är enbart omni. Riktade mickar har jag så det räcker.
Halkbi Postat 14 juli 2013 Postat 14 juli 2013 Line Audio OM1? Om jämförbar med CM3 så är det ju en no-brainer. Hög och lågpassfilter och man är hemma.
Guitar Nilsson Postat 14 juli 2013 Trådstartare Postat 14 juli 2013 Line Audio OM1? Om jämförbar med CM3 så är det ju en no-brainer. Hög och lågpassfilter och man är hemma. Oj, den kände jag inte till alls. Tack för den! Snacka om spikrak frekvenskurva. Tror ni den pallar golvpuksljudet 30 cm ifrån? Såna kan jag nog få råd med utan att sälja Studern. Tål verkligen att tänka på...
Casperfren Postat 14 juli 2013 Postat 14 juli 2013 Jag gillar också den tekniken som du använder, att OH in princip är två pukor som är halvt närmickade? Så får man med cymbalernas undersida dessutom, passar nog bra till folkpop med mycket pukor och varmt nära trumsound. Tycker dock virveln kan låta lite pingig men man får väl kompensera med nån närmick på den. Om man har få mickar är det ju skitbra för man slipper ju pukmickar.
Guitar Nilsson Postat 14 juli 2013 Trådstartare Postat 14 juli 2013 Jag gillar också den tekniken som du använder, att OH in princip är två pukor som är halvt närmickade? Så får man med cymbalernas undersida dessutom, passar nog bra till folkpop med mycket pukor och varmt nära trumsound. Tycker dock virveln kan låta lite pingig men man får väl kompensera med nån närmick på den. Om man har få mickar är det ju skitbra för man slipper ju pukmickar. På sistone har jag blivit så modern att jag haft både över o undermick på virveln. E906 över o en billig AKG dynamisk under. Pukorna tycker jag absolut blir fetare o mer fullrange från ca 35 cm. Sen komprimerar jag OH så pass lite att kompressorn bara jobbar vid hårdare pukslag o crashar, inte på hihat eller ridekomp.
Casperfren Postat 14 juli 2013 Postat 14 juli 2013 På sistone har jag blivit så modern att jag haft både över o undermick på virveln. E906 över o en billig AKG dynamisk under. Pukorna tycker jag absolut blir fetare o mer fullrange från ca 35 cm. Sen komprimerar jag OH så pass lite att kompressorn bara jobbar vid hårdare pukslag o crashar, inte på hihat eller ridekomp. Ok, fett! blev sugen på att testa komprimera lite, har bara spelat in OH rent. Kan säkert bli fett.
Guitar Nilsson Postat 14 juli 2013 Trådstartare Postat 14 juli 2013 Den här OM1 verkar inte ha funnits så länge... Men jag ser att Claes säljer den.... Någon som skulle våga ge sig på en jämförelse mellan OM1 o en NT2-A i omniläge? Hittade den här tråden där OM1 jämförs med bla DPA 4061. Lite taskiga liveklipp på avstånd, svårt att höra, i nåt av klippen tyckte jag DPA mickarna låt betydligt bättre. http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/745131-om1-whats-about.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.