Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey guys!!!

Jag har samplat en kick från en låt som jag vill använda till mitt lilla projekt. Grejjen är att den kicken jag samplat är redan färdigmastrad/kompresserad och clean så vill inte få in den i min master så att den ytterligare en gång till blir mastrad och spricker...

Jag undrar hur man på bästa sätt går tillväga isf? jag jobbar i Logic pro

Sen vill jag fråga er där ute av ren nyfikenhet om ni samplar kickar eller om ni bygger dom själva från scratch? har försökt att få till kicken ett tag nu utan resultat. Har dock inte gett upp 😉

ha de fett!

Annons
Postat

Använd mycket bussar/gruppspår så får du större kontroll!

Jag antar att du proddar dansmusik? Dagens dansmusik ("kommersiell stekarhouse") saknar i princip helt dynamik så du behöver nog inte oroa dig alltför mycket...

Postat

vafan, komprimera den och limitera sönder den igen bara som ovanstående säger. funkar inte det så får du byta kick

Sunnanå (oregistrerad)
Postat

Disko Unkle kicks om du inte har den; http://rekkerd.org/disko-unkle-deep-kicks-free-sample-pack/

Annars är väl kicks inget större problem, så här gör jag; en (eller flera) kick med kompression och reverb i botten för bas, och på det lägger jag en blandning av rimshot, hihat, snare för attacken -denna del är oftast det som går igenom i mixen, hörs mest och ger karaktär.

nickponcho (oregistrerad)
Postat

Jag brukar använda flera färdiga kickar och skapa lager, sedan skicka dom till en buss och komprimera (klistra) ihop dom och är dom för höga i mixen och spricker om du limiterar så mixar du med för högt db / kanal.

I logic finns ett sk internt headroom per kanal, men inte på master stereo out bussen.

Så länge inte kicken låter spräkt på din kanal så är det lugnt. men tänk hela tiden på masterbussen.

A/B testa under mixens gång med en limiter/compressor för att se fur din kick låter.

Brukar ligga runt -7 RMS på Master bussen, för att ha koll på det så kan du använda de inbyggda inserts i logic eller denna gratis mätaren http://www.voxengo.com/product/span/

Om du kör logic skulle jag rekommendera dig att ställ om Logic Pro > Preferences > Display Audio och scale till "Sectional dB-linear" då behåller du lite headroom genom sockerpiller-effekten. ;-)

Ett annat tips kan vara att ibland använda omvänd mixning. SÄnk masterfadern max och höj den sakta tills du hör kick, snare sedan sång.. osv här är ett exempel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.