Jump to content
Annons

Tips om sajt för mixning.


Recommended Posts

Annons

Någon som är med på "Big Head Todd & The Monsters"? 🙂

Här är mitt bidrag i alla fall: http://indaba.us/bxCT

Kom gärna med kritik om Ni orkar.

Det jag gillar med din mix är att du fått till ett väldigt bra leadsångljud. Det är skönt, varmt och skräpigt. Ligger det ett kort delay på?

Precis som flera andra påpekat tycker jag du använder för mycket av sejarmiken. Gitarrerna är lite för mycket utpanorerade för min smak. Men det jag framförallt saknar i mixen är tyngd. Den känns lite blek och tunn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med din mix är att du fått till ett väldigt bra leadsångljud. Det är skönt, varmt och skräpigt. Ligger det ett kort delay på?

Precis som flera andra påpekat tycker jag du använder för mycket av sejarmiken. Gitarrerna är lite för mycket utpanorerade för min smak. Men det jag framförallt saknar i mixen är tyngd. Den känns lite blek och tunn.

Tack för kritik. Som jag skrivit så tycker jag att virveln skall ha mycket sejarsound så den inte bara låter...hmm....ja...hur skall jag säga....kan inte förklara på något bra sätt, tyvärr. 😛

Men, ju mer jag lyssnar på andras bidrag (och andra låtar över huvudtaget), så förstår jag att jag kanske tar i lite för mycket jämfört med alla andra.

Det där med "tyngd" är något jag alltid haft svårt för. :/

Jag lyckas alltid få det att låta bumligt och mullrigt och det anser inte jag vara samma sak som tung. Där måste jag helt klart bli bättre.

Tack för att du lyssnade. Skall kolla igenom ditt bidrag.

Edit: Appropå sången, ja det ligger ett kort delay; LittlePrimalTap. 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mitt mixbidrag på Big head...

http://indaba.us/axxa

Tar gärna emot kritik.

Ska lyssna på din nu BluesBoy

/Mikael

Har inte så jättemycket att säga om mixen, mer än att det låter bra. Du har lite fläskigare virvel än vad jag har, men den låter bra. Kanske något för stark.

Bra jobbat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kritik. Som jag skrivit så tycker jag att virveln skall ha mycket sejarsound så den inte bara låter...hmm....ja...hur skall jag säga....kan inte förklara på något bra sätt, tyvärr. 😛

Men, ju mer jag lyssnar på andras bidrag (och andra låtar över huvudtaget), så förstår jag att jag kanske tar i lite för mycket jämfört med alla andra.

Det där med "tyngd" är något jag alltid haft svårt för. :/

Jag lyckas alltid få det att låta bumligt och mullrigt och det anser inte jag vara samma sak som tung. Där måste jag helt klart bli bättre.

Tack för att du lyssnade. Skall kolla igenom ditt bidrag.

Edit: Appropå sången, ja det ligger ett kort delay; LittlePrimalTap. 😉

Jag tror jag förstår hur du menar. Jag har alltid haft svårt för virvelljud som är för plonkiga och sjunger för mycket. Personligen gillar jag mer när virveln låter åt pisksnärtshållet vilket kräver en del sejarmatta.

Håller med om att tyngd är svårt att få till samtidigt som man undviker bumlighet. För mig handlar det om att vara noga med framför allt var i de låga registret jag höjer (ca 60-200 Hz beroende på isntrument) och var jag sänker i mellanregistret (runt 500 Hz). Gröper jag ut för mycket på fel ställe tappar jag tyngd på en gång. Men får jag till det blir det ofta en bra balans och tyngd i det.

Har inte så jättemycket att säga om mixen, mer än att det låter bra. Du har lite fläskigare virvel än vad jag har, men den låter bra. Kanske något för stark.

Bra jobbat. 🙂

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att telefunken sponsrar med största delen då det blir mycket reklam för dem. Sedan har ju indaba en pro tjänst som kostar som jag antar de tjänar på. Annars vet jag faktiskt inte :-)

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta på indaba:

"Indaba members submit high-quality recordings of music they own,

agree to our licensing agreement"

 

Är indaba ett förlag, eller vad är grejen?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, inte som studio forum. Det är då olika events som händer där man kan bidra med det som passar i eventet. I mitt fall då ställer jag upp i mixevent. I detta event sedan så finns det en diskussionstråd, samt så kan man kommentera på varandras wavfiler direkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen Tack BluesBoy. Skitkul att höra. En mick till tror jag inte det blir, men jag känenr mig rätt nöjd med den och den lilla tid jag ändå la på mixen. Va riktigt roligt att mixa denna :-) Ska lyssna på din efter helgen när jag är i studion igen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det tänkte jag inte ens på. 😛

Har inte själv funderat på det i min mix. Jag brukar av vana köra från publikens håll (högertrummis), men det är ju självklart rätt dumt att göra det hela tiden........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hjälpa dig BluesBoy att hitta kritik :-) Du säger " men hallå, du har ju panorerat pukorna tvärt om mot överhänget", jag svarar "shit också, här gick det lite väl snabbt".

MVH

Anders

Verkade gått lite för fort för mig också. 😄

Hittade 2 "fel" på min när jag gick igenom den igen.

- OH var kvar i mono efter faskoll. 😛

- Pukor felpannade hos mig också. O_o

Passade på att fläska upp virveln, ändrade hårdpanorering på guror, eq på guror, eq på bas, eq på trummor.

Tycker själv att allt låter bättre. Hoppas Ni också tycker det. 🙂

http://indaba.us/cyLR

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hjälpa dig BluesBoy att hitta kritik :-) Du säger " men hallå, du har ju panorerat pukorna tvärt om mot överhänget", jag svarar "shit också, här gick det lite väl snabbt". Slänger upp en ny mix där jag ändrat detta som sedan låter såhär :-)

http://indaba.us/j01ov

MVH

Anders

Jag gillar verkligen fylligheten du fått till i gitarrerna. Berätta gärna hur du eq:at dem. Lite för mycket reverb på dem tycker bara. En annan sak, har du kollat OH på gitarrerna? Det låter som de ligger "fel" utifrån hur det låter i OH-mikarna.

Sången känns lite för hissig tycker jag.

Du har fått till en bra botten i mixen tycker jag. Den känns varm och fyllig. Känner själv att min saknar lite av det där bottenfläsket när jag lyssnar på din.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkade gått lite för fort för mig också. 😄

Hittade 2 "fel" på min när jag gick igenom den igen.

- OH var kvar i mono efter faskoll. 😛

- Pukor felpannade hos mig också. O_o

Passade på att fläska upp virveln, ändrade hårdpanorering på guror, eq på guror, eq på bas, eq på trummor.

Tycker själv att allt låter bättre. Hoppas Ni också tycker det. 🙂

http://indaba.us/cyLR

Mycket skönare virvel nu! 🙂 Bra ljud på gitarrerna men jag hade önskat ha dem mindre panorerade för det blir lite jobbigt att lyssna i lurar då de liksom byter av varandra lite. Blir som ett stereotremolo ligger på dem ibland. I känslan alltså. Hade velat ha dem lite högre volymmässigt i mixen också.

Även basen hade kunnat vara lite högre.

Sången är fortfarande väldigt snygg! Bra jobbat!

Använde ni förresten rum-miken något? Jag mutade helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket skönare virvel nu! 🙂 Bra ljud på gitarrerna men jag hade önskat ha dem mindre panorerade för det blir lite jobbigt att lyssna i lurar då de liksom byter av varandra lite. Blir som ett stereotremolo ligger på dem ibland. I känslan alltså. Hade velat ha dem lite högre volymmässigt i mixen också.

Även basen hade kunnat vara lite högre.

Sången är fortfarande väldigt snygg! Bra jobbat!

Använde ni förresten rum-miken något? Jag mutade helt.

Tack. 🙂

Kände att jag inte ville dra in gitarrerna mer, då stereobilden skulle bli på tok för smal enligt mitt tycke.

Rumsmicken hade jag på litegrann bara. Tror inte det skulle gjort så stor skillnad om jag tog bort den om jag skall vara helt ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...