DMM Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Drog precis ner filerna och ska se om jag hinner få till nåt innan semestern. /Jon Näh, strunta i det!! Tänk istället på sommardrinken, ölen, grillandet och solande! Inte ska väl du jobba nu inte! Näh, slappna av och njut av sista dagarna före semestern, som alla andra. Priset är ändå bara skit! (hehehehehe)....... Näe, skämta bara! Ös på! Ska bli kul och spännande att höra din mix!
DMM Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Tack, nåt man speciellt man ska tänka på? 😉 /Jon Du kan läsa här: https://beta.indabamusic.com/opportunities/telefunken-multitrack-sessions-live-mixing-contest-2-rusted-root-ecstasy/details/brief
Jon Rinneby Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Du kan läsa här: https://beta.indabam...y/details/brief Tackar, börjar väl pilla så smått under dagen. Inväntar nya dock nya monitorer som ska komma i veckan, e ju grymt sugen på att testa vad de går för också 🙂 /Jon
BluesBoy Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Det du skall tänka på är att DI-signalerna på guran låter skit; sprakar, brakar och jäv..s. 😉 Framåt 9-10 minuter låter det fantastiskt illa. Tror det är low & high som låter värst.
Jon Rinneby Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Det du skall tänka på är att DI-signalerna på guran låter skit; sprakar, brakar och jäv..s. 😉 Framåt 9-10 minuter låter det fantastiskt illa. Tror det är low & high som låter värst. Yepp hörde det, inget större problem tycker jag, den lägre tillför inget ändå så den kan man skippa, high kan dock behövas för attacken misstänker jag. /Jon
DMM Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Tackar, börjar väl pilla så smått under dagen. Inväntar nya dock nya monitorer som ska komma i veckan, e ju grymt sugen på att testa vad de går för också 🙂 /Jon Kul! Du får berätta sedan om vad du tycker om nya monitorerna! Eh, är det verkligen det bästa att börja en mix-tävling med nya monitorer? 😱🙂😊
Jon Rinneby Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 (redigerat) Eh, är det verkligen det bästa att börja en mix-tävling med nya monitorer? 😱🙂😊 Nä jag skulle snarare säga att det är riktigt korkat 🙂 Men drar en grundmix på Neumannsen i morgon, sen finslipar jag på känsla med de nya, det får bära eller brista. Lyssnade förrsten på din mix och tycker du fått till den bra, bara skummat några andra bidrag. Laddade du upp med eller utan limiter? Såg att du skrivit att du mixat efter r128 (motsvarar väl peakar runt -10dbfs och en rms eller lufs på -23dbfs med maxtak på -1dbtp) och det är ju (fortfarande) väldigt svagt i musiksammanhang, i tex förhållande till k14. Brukar själv lägga mina mixar runt LUFS -16. Dock känns allt lite smått förvirrat nuförtiden med detta relativt nya system (i musikvärlden). Men visst, på sikt kommer nog loudness war försvinna vilket såklart är underbart. Bra video på området: http://www.youtube.com/watch?v=BPUdiHEJ0EU /Jon Redigerat 15 juli 2013 av Yllet
DMM Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Nä jag skulle snarare säga att det är riktigt korkat 🙂 Men drar en grundmix på Neumannsen i morgon, sen finslipar jag på känsla med de nya, det får bära eller brista. Lyssnade förrsten din på mix och tycker du fått till den bra, bara skummat några andra bidrag. Laddade du upp med eller utan limiter? Såg att du skrivit att du mixat efter r128 (motsvarar väl peakar runt -10dbfs och en rms eller lufs på -23dbfs med maxtak på -1dbtp) och det är ju väldigt svagt i musiksammanhang, i tex förhållande till k14. Brukar själv lägga mina mixar runt LUFS -16. Dock känns allt lite smått förvirrat nuförtiden med detta relativt nya system (i musikvärlden). Men visst, på sikt kommer nog loudness war försvinna vilket såklart är underbart. /Jon Tack för snälla ord! 🙂 Jag körde Waves L1+ (som jag älskar), men den jobbade i stort sett inget alls. Någon enstaka topp tog den dock, men som sagt, mycket lite och få. LUFS låg på... hmmm.... tror det var -15 eller så "long term" och -14 på "short term"... Minns inte exakt, men typ där... Jag kör med... tam-tada-daaaaa 🙂 : http://www.waves.com/plugins/wlm-loudness-meter
Jon Rinneby Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Tack för snälla ord! 🙂 Jag körde Waves L1+ (som jag älskar), men den jobbade i stort sett inget alls. Någon enstaka topp tog den dock, men som sagt, mycket lite och få. LUFS låg på... hmmm.... tror det var -15 eller så "long term" och -14 på "short term"... Minns inte exakt, men typ där... Jag kör med... tam-tada-daaaaa 🙂 : http://www.waves.com...-loudness-meter Själv kör jag med denna: http://www.toneboosters.com/tb-ebuloudness/ /Jon
DMM Postat 15 juli 2013 Postat 15 juli 2013 Själv kör jag med denna: http://www.toneboost...tb-ebuloudness/ /Jon Ser trevlig ut 🙂
DMM Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 Tycker ett problem med pågående mix-tävling är att veta vad gruppen i fråga önskar för sound, förutom dynamiskt. Jag såg deras musikvideo på låten, och den lät på ett visst sätt jämfört med live original-låten, ganska annorlunda också, vilket kanske är ganska självklart, men hur man sen ska forma låten är ju omöjligt att veta. För min del fick det bli ett studio-sound, typ... eller vad man ska säga, men nu börjar jag undra om dom önskar mer öppet live-sound, liksom. Jaja, det blir spännande att se hur dom funderar fram en vinnare 🙂 Lycka till alla härifrån som har hoppat på tävlingen!
Jon Rinneby Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 (redigerat) Tycker ett problem med pågående mix-tävling är att veta vad gruppen i fråga önskar för sound, förutom dynamiskt. Jag såg deras musikvideo på låten, och den lät på ett visst sätt jämfört med live original-låten, ganska annorlunda också, vilket kanske är ganska självklart, men hur man sen ska forma låten är ju omöjligt att veta. För min del fick det bli ett studio-sound, typ... eller vad man ska säga, men nu börjar jag undra om dom önskar mer öppet live-sound, liksom. Jaja, det blir spännande att se hur dom funderar fram en vinnare 🙂 Lycka till alla härifrån som har hoppat på tävlingen! Håller med, det är omöjligt att veta. För mig handlar det om att inte försöka göra låten till något den inte är, i detta fall en studioinspelning. 🙂 Är det live så ska det låta live, det ska kännas som man är där, att man står i publiken, det behöver inte vara perfekt, det ska va dynamiskt och det ska finnas rörelse och utrymme för misstag. Sen kan man såklart putsa lite i kanterna, men less is verkligen more för mig i detta fall. Det var tex. en j*vla massa fasfel mellan kanalerna och genom att bara fixa till detta så kändes det som man var 75% klar efter lite volymautomatiseringar. Men har du nu gått in för studiosoundet så kör fullt ut på det och gör det bästa utifrån förusättningarna. Vem vet, det är kanske precis det de letar efter? Räknar med att ladda upp mitt bidrag på tors eller fredag, småpillar på den lite då och då. /Jon Redigerat 16 juli 2013 av Yllet
DMM Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 Håller med, det är omöjligt att veta. För mig handlar det om att inte försöka göra låten till något den inte är, i detta fall en studioinspelning. 🙂 Är det live så ska det låta live, det ska kännas som man är där, att man står i publiken, det behöver inte vara perfekt, det ska va dynamiskt och det ska finnas rörelse och utrymme för misstag. Sen kan man såklart putsa lite i kanterna, men less is verkligen more för mig i detta fall. Det var tex. en j*vla massa fasfel mellan kanalerna och genom att bara fixa till detta så kändes det som man var 75% klar efter lite volymautomatiseringar. Men har du nu gått in för studiosoundet så kör fullt ut på det och gör det bästa utifrån förusättningarna. Vem vet, det är kanske precis det de letar efter? Räknar med att ladda upp mitt bidrag på tors eller fredag, småpillar på den lite då och då. /Jon Nu hoppas jag innerligt att det är mixen du små-pillar på 😄😛 ... Till en början tänkte jag på det original-track som ligger på sidan, och om det är deras original-track, så kanske dom vill ha något annat? Ja, vem vet 😊 Ja, ingen stress, kör på lite då och då du. Ska bli kul att höra din inställning till "soundet" sen. Tänk bara på att det kanske kan bli problem att ladda upp för sent. Tyckte jag läste någons kommentar att det blir struligt närmare deadline för att fler liksom väntar med att ladda upp. Det kanske inte är någon sanning i det, men man vet ju aldrig. Tyckte du behövde få reda på det!
Jon Rinneby Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 (redigerat) Nu hoppas jag innerligt att det är mixen du små-pillar på 😄😛 ... Till en början tänkte jag på det original-track som ligger på sidan, och om det är deras original-track, så kanske dom vill ha något annat? Ja, vem vet 😊 Ja, ingen stress, kör på lite då och då du. Ska bli kul att höra din inställning till "soundet" sen. Tänk bara på att det kanske kan bli problem att ladda upp för sent. Tyckte jag läste någons kommentar att det blir struligt närmare deadline för att fler liksom väntar med att ladda upp. Det kanske inte är någon sanning i det, men man vet ju aldrig. Tyckte du behövde få reda på det! Det får bli som det blir. Deras mp3 var ju riktigt kass, ingen bas och bara trummor och tråkigt "cleant" sound överlag. De hade dock pressat upp den i volym, tråkmånsar... /Jon Redigerat 16 juli 2013 av Yllet
DMM Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 Det får bli som det blir. Deras mp3 var ju riktigt kass, ingen bas och bara trummor och tråkigt "cleant" sound överlag. De hade dock pressat upp den i volym, tråkmånsar... /Jon Ja, jag vet, och håller med!
BluesBoy Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 Det var tex. en j*vla massa fasfel mellan kanalerna och genom att bara fixa till detta så kändes det som man var 75% klar efter lite volymautomatiseringar. Vilken miss! Hade jag inte ens en tanke på att kolla. 😛Nåja, känner mig nöjd med hur det blev. Gick in för att det skulle låta live och tycker att det gör det.
Jon Rinneby Postat 16 juli 2013 Postat 16 juli 2013 (redigerat) Vilken miss! Hade jag inte ens en tanke på att kolla. 😛 Nåja, känner mig nöjd med hur det blev. Gick in för att det skulle låta live och tycker att det gör det. Fasen också! /Jon Redigerat 16 juli 2013 av Yllet
DMM Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 @Yllet, med flera som mixar Rusted Root: Bara en varning: Det verkar som om flera använder "Cut and paste" och förändrar ljudfilerna för att bli av med fel och problem i wav-filerna. Det här är inte tillåtet om man läser på sidan "Details" > "Creative brief" nedan: https://beta.indabamusic.com/opportunities/telefunken-multitrack-sessions-live-mixing-contest-2-rusted-root-ecstasy/details/brief Tänkte det kunde vara på sin plats att berätta det 🙂
Jon Rinneby Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 @Yllet, med flera som mixar Rusted Root: Bara en varning: Det verkar som om flera använder "Cut and paste" och förändrar ljudfilerna för att bli av med fel och problem i wav-filerna. Det här är inte tillåtet om man läser på sidan "Details" > "Creative brief" nedan: https://beta.indabam...y/details/brief Tänkte det kunde vara på sin plats att berätta det 🙂 Tack för det. Är ju några riktiga fultoner/överslag på överhänget, dessa ska man alltså låta va kvar? /Jon
DMM Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 (redigerat) Tack för det. Är ju några riktiga fultoner/överslag på överhänget, dessa ska man alltså låta va kvar? /Jon Ja, det verkar så. Det står bl.a. på den sidan "Rearranging or re-sequencing parts of the song is not allowed" Det står också "Re-recording, sound replacing, or adding tracks is not allowed" [Edit: lade till] Redigerat 18 juli 2013 av DMM
Jon Rinneby Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 (redigerat) Fast editera bort missljud är ju inte att arrangera om eller tajta till. Och det är heller inte att spela om, eller ersätta med annat ljud? Eller tänker ja fel här? /Jon Redigerat 18 juli 2013 av Yllet
BluesBoy Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Eller tänker ja fel här? Det tycker jag inte. Skulle jag också gjort om jag orkade. 😛
Jon Rinneby Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Det tycker jag inte. Skulle jag också gjort om jag orkade. 😛 Inte jag heller, hehe. Möjligen att man automatserar ner nån crash här o här, annars ere bara o tuta o köra! /Jon
DMM Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Inte jag heller, hehe. Möjligen att man automatserar ner nån crash här o här, annars ere bara o tuta o köra! /Jon Jag automatiserade det jag ville ändra på, lite för säkerhets skull, liksom, vem vet hur dom tänker med t.ex. "sound replacement". Tråkigt om man skulle bli diskad för att man ersätter en gitarr-del som är dålig med en annan gitarr-del som är bättre... Men, som sagt, jag läste mellan raderna och tog det säkra före det osäkra 🙂
DMM Postat 18 juli 2013 Postat 18 juli 2013 Här ska inte ersättas nåt 🙂 Haha, det är rätta takter!! 😛
Jon Rinneby Postat 19 juli 2013 Postat 19 juli 2013 (redigerat) Tja då var man väl färdig. Rätt kul låt att mixa, bra driv och mycket energi. Export nu, lyssna i morgon med friska öron, sen ladda upp! Tycker dock det är lite synd att det inte finns nån rekommendation gällande vilken LUFS/RMS man ska lägga sig på. /Jon Redigerat 19 juli 2013 av Yllet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.