Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men testar här!

Jag har ett par Mackie Srm 405 aktiv pa högtalare.

Men dom funkar just nu bara ifall man kör Xlr - Xlr alltså att den får jord via en tex. ett mixer bord.

Men om jag vill använda den som montior så prövar jag att köra ut på t.ex Aux signal via Tele - Xlr och såfort den blir obalancerad så vägrar den att fungera och ger jätte dåligt utslag. Men om jag kopplar in en extern Eq som är aktiv så startar den direkt gissar pga jordningen?

Någon som vet varför den har börjat fungera såhär?

Annons
Postat

Borde fungera även obalanserat, med det gäller att koppla det rätt. Är aux-utgången balanserad kan du kortsluta en fasen med fel kabel.

Postat

Borde fungera även obalanserat, med det gäller att koppla det rätt. Är aux-utgången balanserad kan du kortsluta en fasen med fel kabel.

Det är inte egentligen mina från grunden men fick hem dom och dom har ju funkat fint fint med bara Xlr - xlr imellan.

Men menar du att dom som har haft det innan kan ha bränd en fas i lådan med felkoppling?

För andra aktiva monitorer funkar med den kopplingen jag använder:)

Postat

Tjo! Låter som den heta sidan av balanseringen är fel, antingen i lådan eller i kabeln. Fungerar sladden alltså med en annan låda och samma utgång på mixern?

Yes det fungerar!

Postat

Då är det troligtvis xlr-kontakten på lådan som har tappat pinne 2 (eller hål kan man väl säga eftersom det är honan). Kolla om du kan skruva upp den och löda om. Lite meck, helt enkelt.. 🙂 Det kan ju vara lägre in i lådan, men det är lite mindre troligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.