Jump to content
Annons

Progg. Vad är det egentligen?


Egghuvud

Recommended Posts

"Progressive is a pretty pretentious word to begin with, so if youre bold enough to actually call your genre anything like that you better have something pretty fucking impressive, ground-breaking and forward-thinking to call it that. Like, music that will make you fly or breath underwater or something.  The genre doesnt actually do anything new or inventive. Which is just as well, becouse the word only seems to make music snobs want to talk out of their asses more than usual."

När man plockar ut ett citat så brukar man ange vem som sagt det och, om möjligt i vilket sammanhang, Max x 3. Eller kan det vara så att Du själv hittat på det?

Med tanke på vad som sägs i "citatet" så uppfattar jag det så att all musik som känslomässigt får Dig att flyga eller andas under vatten borde vara den enda som får kallas progressiv. Om så är fallet så är det just så den musik jag gillar fungerar för mig. Nu gillar jag mer än "progressiv" musik. Det finns annan musik som gör exakt samma sak med mig och den kanske borde kallas progressiv också. Musikstilar med missvisande eller luddiga benämningar tycker jag att det finns gott om.

Sen tycker jag mig kunna spåra en viss bitter underton i citatet. Det är inte så att personen i fråga snarare "stelnat" och blivit lite trött i största allmänhet? Jag menar, hur musik uppfattas är ju i mycket faktiskt upp till den person som lyssnar, eller?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Förvisso. Men kallar man någonting för proggigt, så betydde det (1976) och betyder fortfarande för mig att det är näbbstövelaktigt. Det var väl det som var min ursprungliga fundering. Proggresiv rock är något annat för mig.

Progg på engelska eller amerikanska betyder förmodligen inte samma sak som på Svenska. men låt oss inte förvilla oss av det.

Vi kanske inte kan ändra alla människor, men en revulotion startar i det lilla sammanhanget. Mitt förslag är att vi använder epitetet proggresiv rock om proggresiv rock och progg om progg. Lars-Olof föregår ju med gott exempel när han lägger ut sina låtar (nu var det ett tag sedan)

Progg och Proggig, förknippar jag fortfarande med den svenska proggrörelsen.

Jag tycker inte att jag lyssnar på progg när jag lyssanr på Jethro Tull. Att de sedan är proggresiv rock, visst, att de är pretentiösa.. visst det köper jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott, Egghuvud! Jag förstår vad Du menar. Dock var Progg liktydigt med progressiv rock för mig redan i slutet av 70-talet. Det Du och många med Dig menar med progg missade jag, i stort sett, helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

"Progressive is a pretty pretentious word to begin with, so if youre bold enough to actually call your genre anything like that you better have something pretty fucking impressive, ground-breaking and forward-thinking to call it that. Like, music that will make you fly or breath underwater or something.  The genre doesnt actually do anything new or inventive. Which is just as well, becouse the word only seems to make music snobs want to talk out of their asses more than usual."

När man plockar ut ett citat så brukar man ange vem som sagt det och, om möjligt i vilket sammanhang, Max x 3. Eller kan det vara så att Du själv hittat på det?

Det är från ishkurs guide to electronic music. Tog du åt dig?

Själv har jag inga problem med att digga en liveplatta med yes, mu eller ens henry cow. Och vem flyger inte till ledmotivet av Court of the Crimson king ? 😄

Jag menar, hur musik uppfattas är ju i mycket faktiskt upp till den person som lyssnar, eller?

javisst! High five på det, kompis!

( ishkur är förresten en torr drygskalle som skriver väl valda ord om samtliga elektroniska musikstilar. Jag önskar jag hade länken här.. för det är en rätt rolig sida. Du skulle säkert kunna hitta något elakt om 60-talspop och flamea loss med 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans vackra, till bristningsgränsen av känslor fyllda, gitarrspel ger mig gåshud! Lyssna på hans spel i den långa, instrumentala låten "Ice" som ligger sist på "I Can See Your House From Here". Det 5 minuter långa distsolot där är ett "One Take Wonder"! Bl a Phil Collins satt med i kontrollrummet när Andrew nitade det solot och har själv vittnat om hur han grät, vilket för övrigt resten av folket i kontrollrummet också gjorde. Andrew själv hörde ett par halvsura grejor som han ville ta om men han förbjöds av de andra.

Wow...just detta solot är det enda så fått mig att också ta till lipen tror jag.

Andrew Latimer har begåvats med förmågan att ta sig igenom min själsliga brandvägg. Man kan bara kapitulera. Fråga; Vem grät? Phil eller Andrew?

Jag vill verkligen veta!! 🙂 Det är lite svårt att tyda!Grabbarna bryter ihop inne i kontrollrummet, då har man staying power som musiker, det vill jag lova. 😄

Kit Watkins var den stora synthstjärnan i Happy The Man. Han var med i Camel under ett par plattor och turnéer. Herregud, så den mannen kan spela! Det är inte ofta man tar ord som "själfullt, känslostarkt" osv för att beskriva Minimoogsolon! Lyssna på Happy The Man om Du vill höra udda harmonier, melodier och gränslösa kompositioner framförda av drivna musiker som ledigt rör sig mellan olika spelstilar.

Jag vet!!! Kit äger, och han äger phett!

Hur är det bara MÖJLIGT att spela som han gör i "Kneebitten Nymphs In Limbo"?

Skalor jag inte begriper hur han har lyckats kombindera och ja....alltså, det låter som något jag varken har hört innan eller efter. Möjligen Chic Corea i "Duel of The Jester and the Tyrant" på Return To Forever´s "Romantic Warrior" (fucking classic!)

Fantastisk låt dessutom, vilka överjävligt kaxiga teman, även låten därpå är otroligt bra. Usch vad glad mitt gamla proghjärta blev åt den här tråden.

Här sitter för fan BRÖDER! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tog inte åt mig, Max x 3! Du vet hur petig jag är med sån däringa formalia! Sen är jag, likt Brojd, oerhört intresserad av vem den unga damen är. Jag är nästan lika intresserad av vem den mycket arge och farlige mannen på Brojds avatar är. Är det Brojd? Oj, herregud, jag har ju retat honom för att vara dalmas! Vad har jag skrivit mer? Förlåt, Brojd! Det var inte jag som skrev allt det där, det var någon annan! Personligen så tror jag det var Hackemannen som "hackade" sig in i min dator och skrev allt det där dumma som jag inte skrivit! Allvarligt talat, jag håller på Leksand! Håller också lite på Mora så länge de två inte möts! Är allt OK då, Brojd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tog inte åt mig, Max x 3! Du vet hur petig jag är med sån däringa formalia! Sen är jag, likt Brojd, oerhört intresserad av vem den unga damen är. Jag är nästan lika intresserad av vem den mycket arge och farlige mannen på Brojds avatar är. Är det Brojd? Oj, herregud, jag har ju retat honom för att vara dalmas! Vad har jag skrivit mer? Förlåt, Brojd! Det var inte jag som skrev allt det där, det var någon annan! Personligen så tror jag det var Hackemannen som "hackade" sig in i min dator och skrev allt det där dumma som jag inte skrivit! Allvarligt talat, jag håller på Leksand! Håller också lite på Mora så länge de två inte möts! Är allt OK då, Brojd?

😄

Vänta du bara tills jag har vägarna förbi götet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...