Jump to content
Annons

Dessa förbannade åskväder


Signia

Recommended Posts

Har åskat en del över landet idag, hos mig med. Åskväder plus dator = inte så bra. Speciellt inte när man sitter med en deadline och ska hinna klart *muttrar surt*

Elektroniken i en dator är rejält känslig för starka förändringar i strömmen och en typisk blixt sägs ju vara ca 50000 ampere. Blixtens amplitud är dessutom ofta så skarp att en del av spänningen hinner uppstå innan säkringen hinner lösa ut. Så säkringar är inget säkert skydd.

Som regel drar jag alltid ut både ström- och nätverksladd till alla datorerna när åskan går (har stationär musikdator). Bästa förståelsen jag har är att det finns inget ekonomiskt gångbart sätt att skydda sig mot blixtnedslag. Att 500kr lösningar på Clas Ohlsson och sånt är mest bara skit. Kanske det finns några lösningar för stora industri-installationer, men vem har råd med sånt - om man ens får installera det i bostad.

För en massa år sen brände åskan en dator för mig. Hade åskat i 1½ timme, lugnade sen ner sig. Till slut hördes inget muller alls. Jag väntade ytterligare en halvtimme och slog sen igång datorn. Efter bara 20 minuter så hoppade skärmbilden till, lampor dog och allt bara dog i datorn. Blixten hade slagit ner i ett ställverk 4 mil bort och orsakade ett överslag som tog min dator och mobiltelefon med sig. Så bara för man inte hör nåt muller eller ser blixtar är man inte säker.

Hur gör ni när det åskar? Hur bor du som skriver – lägenhet i tätbebyggelse eller villa i glesbygd? Hur ser och förstår ni på saker och ting rörande åska/elektronik? Finns det effektiva sätt att skydda grejorna mot blixtar och shit? Hr du varit med om nån olycklig kombination av elektronik o åskväder?

Tips för att hålla koll på åskväder: SMHIs väderkarta med åskradar, uppdateras varje halvtimme. Plustecken på kartan är registrerade blixtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

jag kör med en http://www.dustinhome.se/product/5010447903/apc-back-ups-es-700va/ peppar peppar inga problem. Man har den då och då switcha över till batteridrift. De brukar ha ganska bra ersättningar om utrustning går sönder. Men jag har aldrig hört om någon som fått ut något på en sådan garanti. Men inte heller någon som har fått sina grejer pajade.

Link to comment
Dela på andra sajter

visst har jag erfarenhet av åska. -Ut med sladdarna är mitt tips. Har varit med om att datorer brunnit trots att nätverkssladden varit urdragen, men då "på landet" aldrig i ett hyreshus, där det nästan alltid finns ordentligt med skydd. brukar själv aldrig där jag bor behöva bry mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor på landet med ojordade uttag, så jag drar alltid ut när det går åska, eller om jag vet att den kan komma. Drar ofta ut innan jag sticker på jobbet också. Det jag har märkt som är känsligast av allt är modem, undrar hur många jag har behövt byta.

Även om jag hade haft åskskydd, så hade jag dragit ut alla fall.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man i stan där alla ledningar är nergrävda, så är det ganska riskfritt. När jag bodde i lägenhet för kanske 15 år sedan eller något, så slog blixten i en åskledare i huset, så nära att det kändes att det fräste till - men inte ens då hände det något med datorn eller andra prylar, trots att alla hårstrån på kroppen stod på ända.

Nu har jag säkrat upp med jordfelsbrytare och grenurtag med inbyggt åskskydd, men efter ca 12 år i hus i utkanten av stan (men fortfarande nergrävda ledningar), så har det fortfarande inte hänt ett dugg - och min dator står igång dygnet runt, oavsett väder.

På landet, där många har luftledningar för både el och telefon, är det däremot på sin plats att vara lite försiktig... En Online UPS är annars att rekommendera. Där går det alltid igenom batteriet och stabiliseras, så om det blir för mycket, så är det UPS:en som ryker och inte prylarna som är kopplade till den. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor man i stan där alla ledningar är nergrävda, så är det ganska riskfritt. När jag bodde i lägenhet för kanske 15 år sedan eller något, så slog blixten i en åskledare i huset, så nära att det kändes att det fräste till - men inte ens då hände det något med datorn eller andra prylar, trots att alla hårstrån på kroppen stod på ända.

Nu har jag säkrat upp med jordfelsbrytare och grenurtag med inbyggt åskskydd, men efter ca 12 år i hus i utkanten av stan (men fortfarande nergrävda ledningar), så har det fortfarande inte hänt ett dugg - och min dator står igång dygnet runt, oavsett väder.

På landet, där många har luftledningar för både el och telefon, är det däremot på sin plats att vara lite försiktig... En Online UPS är annars att rekommendera. Där går det alltid igenom batteriet och stabiliseras, så om det blir för mycket, så är det UPS:en som ryker och inte prylarna som är kopplade till den. 🙂

Bor i hyreshus (med åskledare) fick moderkort och nätagg förstört. Fastigehtesägaren och elbolaget var ense: blixten leds ner i marken och där finns rör, ledningar m.m. Strömmen har alltså en hyfsad chans att hoppa tillbaks igen:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i villa.. halvt på landsbygden.. Har Både 1:1 trafo och UPS.. Dra inte ut ett skit ur eluttaget då det åskar! Snarare vill jag se att allt funkar efter åskan och än så länge leder jag över åskan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett huvudpropp-skåp i huset. Därifrån är det draget en ny huvudkabel till studion [Edit] som inte ligger i huset, utan i egen byggnad], och vidare in i ett nytt proppskåp. Från studions proppskåp fördelas uttagen ut via 3 st. huvudbrytare, och dessa slår jag av vid oväder. Eller, i och för sig så slår jag alltid av dom när studion står tom.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan.. Kan åskan hoppa 1000 meter för att neutralisera sig så lär den nog kunna hoppa 1 mm också (gapet i switchen i proppskåpet). Är allt korrekt jordat i proppskåpet så spelar det ingen roll om det är på eller av i switchen! 🙂

Jag har ett huvudpropp-skåp i huset. Därifrån är det draget en ny huvudkabel till studion [Edit] som inte ligger i huset, utan i egen byggnad], och vidare in i ett nytt proppskåp. Från studions proppskåp fördelas uttagen ut via 3 st. huvudbrytare, och dessa slår jag av vid oväder. Eller, i och för sig så slår jag alltid av dom när studion står tom.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med en http://www.dustinhome.se/product/5010447903/apc-back-ups-es-700va/ peppar peppar inga problem.

Så om blixten knackar på dörren, då går kanske en säkring i den där, men du har några minuters batteri-drift och hinner trycka på "save" några gånger och stänga ner datorn?

Frågan är, käkar inte blixten upp hela den där UPSen? Pessimisten undrar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...