JJRockford Postat 8 juli 2013 Trådstartare Postat 8 juli 2013 därav min fråga om lösenordet delats ut eller hölls strikt hos ägaren till ftp-kontot finns det nåt svar på det? Jag har bara läst HD-domen, där står det inget om det. Men det är ytterst tveksamt om det borde spela någon roll. Jag antar t ex att varken du eller någon annan tycker att det är ok att gå in i ditt hem och förse sig, bara för att man hittat dina nycklar och adress ute på gatan?
Demonproducenten Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Jag har bara läst HD-domen, där står det inget om det. Men det är ytterst tveksamt om det borde spela någon roll. Jag antar t ex att varken du eller någon annan tycker att det är ok att gå in i ditt hem och förse sig, bara för att man hittat dina nycklar och adress ute på gatan? nejsamtidigt som det idag ställs rätt höga krav på dig både vad gäller fysiska som virtuella nycklar att ansvara för att dom inte hamnar i orätta händer om du - för att fortsätta din fysiska liknelse - lämar koden in till din arbetsplats så att datorutrustningen kan länsas lär du ju bli medskyldig till dådet eller hur? så givetvis spelar det roll om kontots ägare spridit inloggningsuppgifter till allmänheten - det är ju att tillgängliggöra det som finns på servern
Valle Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Jag har bara läst HD-domen, där står det inget om det. Jo, men igen, JJRockford, du läser ur upphovsrättsbrottsligas perspektiv. Och det finns ingen chans att du tänker läsa den på ett annat sätt. Inte bara det, jag misstänker att du missförstår målet. För det här målet, och för dess beslut, räckt det med att det fanns "sannolika skäl" för att allmänhten haft tillgång till det upphovsrättsskyddade materialet. Och det framgår hur klart som helst av HD:s dom.
JJRockford Postat 8 juli 2013 Trådstartare Postat 8 juli 2013 nej Du borde nog stanna vid den slutsatsen 🙂 samtidigt som det idag ställs rätt höga krav på dig både vad gäller fysiska som virtuella nycklar att ansvara för att dom inte hamnar i orätta händer om du - för att fortsätta din fysiska liknelse - lämar koden in till din arbetsplats så att datorutrustningen kan länsas lär du ju bli medskyldig till dådet eller hur? Ja, om jag med vett och vilja lämnar de uppgifterna till någon. Men det var ju inte på något sätt det som frågan gällde. så givetvis spelar det roll om kontots ägare spridit inloggningsuppgifter till allmänheten - det är ju att tillgängliggöra det som finns på servern Vi har ingen aning om ifall vem det är som spridit uppgifterna eller ens om dom spridits.
JJRockford Postat 8 juli 2013 Trådstartare Postat 8 juli 2013 Jo, men igen, JJRockford, du läser ur upphovsrättsbrottsligas perspektiv. Och det finns ingen chans att du tänker läsa den på ett annat sätt. Och du verkar läsa med en gammal och tekniskt okunnig mans ögon. Det blir nog ännu svårare att komma ifrån 🙂 Sätta sig i skolbänken igen kanske? Inte bara det, jag misstänker att du missförstår målet. För det här målet, och för dess beslut, räckt det med att det fanns "sannolika skäl" för att allmänhten haft tillgång till det upphovsrättsskyddade materialet. Och det framgår hur klart som helst av HD:s dom. Det är ju en av de saker jag vänder mig mot. HD:s formulering i varför någon allmänhet alls skulle kunna haft tillgång till FTP-servern är extremt luddiga och generella. Hursomhelst. Det diskussionen gällde från början var väl ifall det var tydligt eller ej när någonting är publicerat för allmänheten. Ett par sidors diskuterande senare så verkar det ju inte så 🙂
pme (oregistrerad) Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 känns som du svarade på nåt helt annat än vad jag frågade efter Då är du välkommen att formulera om den så jag förstår.
pme (oregistrerad) Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 spreds inloggning och lösen eller hölls det strikt hemligt av den som lagt materialet där? Det finns ingen laggrund för resonemanget. Det är samma princip som för upphovsrätt. Bara för att du hittar den betyder inte att du är behörig.
Valle Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Det diskussionen gällde från början var väl ifall det var tydligt eller ej när någonting är publicerat för allmänheten. Ett par sidors diskuterande senare så verkar det ju inte så Tydligt för dig, nej. Nåja. Två av tre domstolsinstanser – tingsrätten och Högsta domstolen – tyckte att internetleverantören skulle åläggas att lämna ut uppgifterna. Kan även nämnas att två av hovrättsråden ville gå på tingsrättens linje. Du är en paradox i dig själv, JJRockford; du kräver entydighet men tror samtidigt inte på att något kan vara entydigt ...
JJRockford Postat 8 juli 2013 Trådstartare Postat 8 juli 2013 Tydligt för dig, nej. Nåja. Två av tre domstolsinstanser – tingsrätten och Högsta domstolen – tyckte att internetleverantören skulle åläggas att lämna ut uppgifterna. Kan även nämnas att två av hovrättsråden ville gå på tingsrättens linje. Du är en paradox i dig själv, JJRockford; du kräver entydighet men tror samtidigt inte på att något kan vara entydigt ... Är det den halmdock-svingande Valle som är framme igen? 🙂 Jag påstod ju att det är otydligt om när något kan anses vara allmänt publicerat. Kanske inte bara är teknikkunskaperna du behöver fila lite på, utan även läsförståelsen.
Valle Postat 8 juli 2013 Postat 8 juli 2013 Är det den halmdock-svingande Valle som är framme igen? 🙂 Jag påstod ju att det är otydligt om när något kan anses vara allmänt publicerat. Kanske inte bara är teknikkunskaperna du behöver fila lite på, utan även läsförståelsen. Dina förolämpningar biter inte längre. Jag tror för övrigt att jag inte har mycket mer att tillägga. Mitt föregående inlägg sammanfattar min ståndpunkt.
JJRockford Postat 8 juli 2013 Trådstartare Postat 8 juli 2013 Dina förolämpningar biter inte längre. Jag tror för övrigt att jag inte har mycket mer att tillägga. Mitt föregående inlägg sammanfattar min ståndpunkt. Säger han som ägnat ungefär halva tråden åt diverse helt oväsentliga gliringar, allt för att försöka få bort fokus från själva sakfrågan 🙂
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Du borde nog stanna vid den slutsatsen 🙂 tvärtom är det du som stannar därjag ställde frågor som du uppenbarligen inte har svar på Ja, om jag med vett och vilja lämnar de uppgifterna till någon. Men det var ju inte på något sätt det som frågan gällde. jaså?tyckte nyss du sa att man inte vet eller att det inte framgår i det du läst? Vi har ingen aning om ifall vem det är som spridit uppgifterna eller ens om dom spridits. men det spelar roll - nes pas?se ovan
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 tvärtom är det du som stannar där Så du tycker att det är ok att gå in i ditt hem och förse sig om man hittar nycklarna och adressen ute på gatan? jag ställde frågor som du uppenbarligen inte har svar påjaså? You wish 🙂 tyckte nyss du sa att man inte vet eller att det inte framgår i det du läst?men det spelar roll - nes pas? se ovan För att använda en av dina egna formuleringar: Skrev du bara ihop ett antal slumpmässiga ord och tryckte på "skicka"?
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Det finns ingen laggrund för resonemanget. Det är samma princip som för upphovsrätt. Bara för att du hittar den betyder inte att du är behörig. du kan spekulera om laggrund hur mycket som helst min fråga är enkel och rak: spreds login och lösen - ja eller nej?
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 själva sakfrågan 🙂 du får nog finna dig i att hd kört över dig i sakfrågan du kan raljera om gamla gubbar och teknikkunskaper hur mycket som helst men frågan är om det inte är du som själv saknar relevant grund att stå på för att kunna avgöra frågan - som inte alls är en teknisk fråga i grunden utan en juiridisk och där tror jag vare sig du eller pme övertrumfar hd men begär resning vet jag - den här diskussionen går mest ut på att ni inte håller med domens utfall jag har försökt finna några grunder för era inställningar men i bästa fall kommer det bara tillbaka motsägande uppgifter och irrelevanta resonemang
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 jag har försökt finna några grunder för era inställningar men i bästa fall kommer det bara tillbaka motsägande uppgifter och irrelevanta resonemang Kanske har det med ålder och teknikkunskaper att göra 🙂
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Så du tycker att det är ok att gå in i ditt hem och förse sig om man hittar nycklarna och adressen ute på gatan? nejmen om jag delat ut nycklar till ett lager där jag lagt andras egendom och sagt "varsågod förse er" så lär jag inte kunna gömma mig bakom hemfridsbrottsresonemanget You wish 🙂 du får gärna visa svaret om jag missat detjag tycker min fråga om lösenordet delats ut eller hölls strikt hos ägaren till ftp-kontot är av stor betydelse För att använda en av dina egna formuleringar: Skrev du bara ihop ett antal slumpmässiga ord och tryckte på "skicka"? behövde du betänketid eller är det bara för tidigt på dagen?bortsett från min dåliga franska - vad var det du inte förstod?
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 du kan spekulera om laggrund hur mycket som helst min fråga är enkel och rak: spreds login och lösen - ja eller nej? Här finns domen. Du kan ju ta reda på svaret själv och sen peka ut var det står 😉
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 nej Märkligt hur du kommer tillbaka till samma slutsats för att sen ifrågasätta dig själv igen. du får gärna visa svaret om jag missat det jag tycker min fråga om lösenordet delats ut eller hölls strikt hos ägaren till ftp-kontot är av stor betydelsebehövde du betänketid eller är det bara för tidigt på dagen? bortsett från min dåliga franska - vad var det du inte förstod? Själva orden och franskan är det såvitt jag vet inget större fel på. Men det är svårt att få något sammanhang i det du skriver. Tycker du eller tycker du inte att det är ok att förse sig av innehållet i någons hem bara för att man råkar hitta en nyckel och tillhörande adress på gatan?
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Kanske har det med ålder och teknikkunskaper att göra 🙂 känns det bättre för dig så kan vi säga det
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Tycker du eller tycker du inte att det är ok att förse sig av innehållet i någons hem bara för att man råkar hitta en nyckel och tillhörande adress på gatan? jag får återge hela svaret en gång till - vore kanon om du inte skippade att läsa det som står bakom ordet "nej" den här gången 🙂 nej men om jag delat ut nycklar till ett lager där jag lagt andras egendom och sagt "varsågod förse er" så lär jag inte kunna gömma mig bakom hemfridsbrottsresonemanget Här finns domen. Du kan ju ta reda på svaret själv och sen peka ut var det står 😉 klart jag kan läsa domentrodde du redan gjort det och kunde svara på frågan bara
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 jag får återge hela svaret en gång till - vore kanon om du inte skippade att läsa det som står bakom ordet "nej" den här gången 🙂 Jag höll mig till de för diskussionen relevanta delarna av svaret. klart jag kan läsa domen Bra. trodde du redan gjort det och kunde svara på frågan bara Har du missat de senaste ca två sidorna av denna tråden? Ingen annan har lyckats hitta det du söker, så varsegod och gör ett eget försök.
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 känns det bättre för dig så kan vi säga det Klart det inte känns bra att vi får tveksamma domslut som baseras på okunskap. Det är ett problem som förmodligen bara kommer att växa allt eftersom teknikutvecklingen ökar.
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Jag höll mig till de för diskussionen relevanta delarna av svaret. nu förstår jag bättre din inställning till hd Har du missat de senaste ca två sidorna av denna tråden? Ingen annan har lyckats hitta det du söker, så varsegod och gör ett eget försök. pme menade att uppgifterna fanns tillgängliga eftersom nån tagit sig in på servern utan lov men eftersom du själv inte hittat nåt svar kan du heller inte utesluta det eller hur?
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Klart det inte känns bra att vi får tveksamma domslut som baseras på okunskap. Det är ett problem som förmodligen bara kommer att växa allt eftersom teknikutvecklingen ökar. Jag höll mig till de för diskussionen relevanta delarna av svaret.
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 nu förstår jag bättre din inställning till hd Det vore ju en viss framgång i sådana fall. pme menade att uppgifterna fanns tillgängliga eftersom nån tagit sig in på servern utan lov men eftersom du själv inte hittat nåt svar kan du heller inte utesluta det eller hur? Går det någonsin att utesluta någonting med den logiken? 🙂
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Här finns domen. Du kan ju ta reda på svaret själv och sen peka ut var det står 😉 43. Om någon behöver inloggningsuppgifter för att få tillgång till filer på en server som innehåller upphovsrättsligt skyddade verk kan detta vara av betydelse för frågan om intrång ska anses ha skett i rätten till överföring till allmänheten. Inget hindrar dock att upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kan visa sannolika skäl för att sådant intrång har förekommit utan att utredning om inloggningsuppgifter åberopas. Detta förutsätter emellertid att andra bevis läggs fram av vilka domstolen kan dra slutsatsen att det är sannolikt att verken har gjorts tillgängliga genom överföring till ett obestämt antal personer. Har Ljudboksförlagen uppfyllt beviskravet? 44. Den utredning som har lagts fram om servern och biblioteket på denna ger stöd för att det på servern har funnits ett par tusen ljudböcker. Den stora mängd verk som sålunda har funnits upplagda på servern talar för att denna och ljudböckerna har varit tillgängliga för ett stort antal personer. 45. Ett flertal av de 27 ljudböcker som är aktuella i målet har som hovrätten funnit varit av ”bästsäljarkaraktär” ur olika genrer. Detta talar mot att den krets av personer som har haft tillgång till ljudböckerna varit individuellt bestämd och begränsad. 46. Ljudboksförlagen har vidare åberopat viss utredning till stöd för att de aktuella verken har varit piratkopierade. Förekomsten av s.k. releasegrupper och .nfo-filer, begrepp som båda kan kopplas till otillåten fildelning och kopiering, ger stöd för detta påstående. Detta talar för att syftet med servern har varit att tillgängliggöra upphovsrättsligt skyddat material. 47. Det som har anförts under punkterna 44–46 leder till slutsatsen att det finns sannolika skäl för att de 27 ljudböckerna under den aktuella tidsperioden har varit tillgängliga genom överföring för ett så stort antal personer att det varit fråga om överföring till allmänheten. detta räcker alltså för att få ut identitetsuppgifter bakom ip-adress som använts - vilket är det hela domen handlar om - inget annat att du när det passar dig "håller dig till de för diskussionen relevanta delarna" kan du förstås inbilla dig själv ger dig en fördel jag tycker det dock framgår med all önskvärd tydlighet att detta istället är för dig en betydande nackdel om ditt mål verkligen är att förstå det framstår snarare som att du med näbbar och klor - framför allt inför dig själv - klamrar dig fast vid en uppfattning om vad du tycker borde vara istället för att se det som är det måste vara lite jobbigt att utgå från att alla som inte håller med din uppfattning om saker å ting måste göra det pga avsaknad av teknisk kunskap och hög ålder - särskilt om frågan inte berör teknik
Demonproducenten Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Går det någonsin att utesluta någonting med den logiken? 🙂 det ligger ju närmare till hands att utesluta om ingen kunnat logga inmen pme kanske har fel - en diskussion du isf får ta med honom
Valle Postat 9 juli 2013 Postat 9 juli 2013 Säger han som ägnat ungefär halva tråden åt diverse helt oväsentliga gliringar, allt för att försöka få bort fokus från själva sakfrågan Sakfrågan för tråden eller sakfrågan för överklagandet till HD? I det senare har jag ju (och andra i tråden) ägnat all min skrivkraft åt att poängtera att du missförstått sakfrågan. I det förra så var det väl du som tog upp den här HD-domen från första början för att understryka en poäng du, som sagt, inte begrep dig på. PS. Man märker att du inte längre brukar allvar i din tråd (förmodligen för att som vanligt få tråden låst innan du målar in dig i hörnet – igen. Och jag vet att du väntar och hoppas på att jag ska skriva något "nedsättande" om dig ... 🙂).
JJRockford Postat 9 juli 2013 Trådstartare Postat 9 juli 2013 Sakfrågan för tråden eller sakfrågan för överklagandet till HD? I det senare har jag ju (och andra i tråden) ägnat all min skrivkraft åt att poängtera att du missförstått sakfrågan. I det förra så var det väl du som tog upp den här HD-domen från första början för att understryka en poäng du, som sagt, inte begrep dig på. Det var du som påstod att det inte existerade någon gråzon för när någonting är publicerat/tillgängligt eller ej. Frågan om ljudböckerna var endast ett exempel på att det knappast är klart vad som avses. Och då gällde ju frågan ändå något så enkelt som en FTP-server. Finns ju massor med andra lösningar som skulle kunna ha sina egenheter, olika typer av molntjänster, hemmanätverk o s v. Men visst, med HD:s bedrövliga tolkning att något kan anses tillgängligt så fort det finns en trådlös eller trådbunden koppling till internet så har man väl på något sätt satt standarden. Även om den i princip samtidigt omöjliggör begreppet dataintrång.
Recommended Posts