Jump to content
Annons

Copyswede "överträffar" sig själva


JJRockford

Recommended Posts

Jag tycker tvärtom att det per definition är att vara hur medveten som helst. Det är inte upp till dig eller mig eller någon annan att värdera den grad av upplysning, vidsynthet eller prioritering som ligger till grund för andra människors beslut och därigenom kalla det folk gör för icke medvetna val när de inte faller in i vår egen mall för hur vi själva anser att man bör fatta beslut.

Viljket trams. Människor har alltid haft åsikter om andra människor och deras åsikter. Så lär det va i fortsättningen oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Viljket trams. Människor har alltid haft åsikter om andra människor och deras åsikter. Så lär det va i fortsättningen oxå.

Hade du precis en åsikt beträffande det faktum att jag hade en åsikt beträffande en annan människas åsikt?

Vilket trams. :rolleyes:

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp, och det är helt ok. Ditt inlägg visar att du inte själv tror på vad du säger.

Eller hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten fundering bara sådär heelt off topic...

- om man nu vill avkriminalisera spridning av information - vad för information är det man avser?

riskerar inte det krocka med värnandet av den personliga integriteten?

om din fd flickvän tex skulle sprida info om dina ev avvikande sexuella preferenser - är det nåt man bör främja eller eller nåt man bör värna om ska skyddas från att spridas?

Du menar väl ändå inte att du vill jämställa privat information med någonting som någon med vett och vilja valt att publicera för världen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför är det särskilt viktigt för dig att försäkra omgivningen att det är just du som är upphovsmannen till ett visst verk?

Jag vet faktiskt inte riktigt. Tycker du att det är en viktig del?

2. Är det din uppfattning att den ideella rätten på något sätt är hotad med nuvarande formuleringar i URL?

Nejdå, jag tog bara med det (precis som jag gissar att det var PP:s mening) för att visa att det inte är någonting man vill ska försvinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör den genom dagens URL, så där är det inget behov av förändring.

Som jag skrev till Valle, jag antar att det är med för att visa att det är en viktig del som man verkligen vill behålla.

Med andra ord så ska en upphovsman inte få bestämma över hur hans verk får spridas. Innebär inte det att man kränker upphovsmannens integritet?

Nej, det tycker jag inte. Den ordningen har vi ju redan nu. En upphovsman har inte kontroll över hur hens verk sprids.

Nationell lag gäller alltid först och främst - men här är den otydlig, eftersom man har rätt att kopiera för eget bruk, men samtidigt har man inte rätt att kringgå sådana skydd. Inte bra, utan där håller jag faktiskt med.

Fint 🙂

Hade Greenpeace gjort en kritisk sida med en egen layout, så hade det varit helt ok - men inte när de kopierar allt, så att det ser ut som den officiella sidan.

Det är ju det som är själva poängen 🙂 Och dom har inte kopierat allt. Texten är ju helt utbytt.

Parodi innebär inte att man får använda material på ett kränkande sätt.

Man gör ju parodier på mycket annat som väl egentligen är minst lika kränkande för vissa. Kungafamiljen t ex. Eller Doktor Alban ("de 'e stabilt"). Det är såvitt jag vet inte straffbart. Och då handlar det ju ändå om ren underhållning. Greenpeace har ju det i det beskrivna fallet ett betydligt mer allvarligt och hedervärt syfte, att rädda regnskog.

Hur glad hade du blivit om dina låtar plötsligt började användas i reklam för SD...?

Nu blandar du ihop korten lite tror jag. Hade dom tagit en av mina låtar för att använda i en reklam så inkräktar dom väl på den ideella delen av upphovsrätten?

Om dom däremot hade tagit en av mina låtar, bytt ut texten och spelat in den själva (eller gjort en remix o s v) så hade man ju såklart inte varit speciellt nöjd. Men så är det ju med vissa saker, man får ta det onda med det goda. Jag kan ju t ex tycka att det är bedrövligt att man ger demonstrationstillstånd till nazister. Men inser samtidigt att det liksom inte går att komma runt i ett demokratiskt samhälle. Skulle man förbjuda just dom så blir man ju på något sätt den man försöker bekämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte riktigt.

Men du skrev ju att det var en av de punkter som "är nog de som [du] själv tänkt mest på". Det vill säga det att "Ingen ska få påstå att de skapat något, som är en annans verk. Den ideella upphovsrätten ska därför värnas."

Men du vet alltså inte varför de är viktiga för dig (som i att det skulle vara en av de punkter du tänker mest på)?

Nejdå, jag tog bara med det (precis som jag gissar att det var PP:s mening) för att visa att det inte är någonting man vill ska försvinna.

Är det någon annan än du (och eventuellet PP) som tror att någon vill att det ska försvinna?

Här förresten:

pensel.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du skrev ju att det var en av de punkter som "är nog de som [du] själv tänkt mest på". Det vill säga det att "Ingen ska få påstå att de skapat något, som är en annans verk. Den ideella upphovsrätten ska därför värnas."

Men du vet alltså inte varför de är viktiga för dig (som i att det skulle vara en av de punkter du tänker mest på)?

Så är det. Men vad tycker du själv? Tycker du att det är en viktig del av URL

Är det någon annan än du (och eventuellt PP) som tror att någon vill att det ska försvinna?

Har faktiskt ingen aning. Hur ska jag kunna svara på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ ...

Så är det.

[../..]

Har faktiskt ingen aning.

Om du inte har bestämt dig varför frågan är viktigt för dig, och om du egentligen inte vet om det faktiskt finns någon som tror att den ideella rätten är hotad, varför tycker du att det är viktigt att diskutera?

Jag glömde den här:

preview.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har bestämt dig varför frågan är viktigt för dig, och om du egentligen inte vet om det faktiskt finns någon som tror att den ideella rätten är hotad, varför tycker du att det är viktigt att diskutera?

Jag har inte påstått att just den delen är viktig att diskutera.

Jag glömde den här:

preview.jpg

Och ditt sätt att undvika frågor påminner mig av någon anledning om den här:

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte påstått att just den delen är viktig att diskutera.

Men det är en av de frågor du tänker mest på?

Och ditt sätt att undvika frågor påminner mig av någon anledning om den här:

[mediarolig video[/media]

Ber om ursäkt där. Vilken fråga vill du att jag svarar på?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är en av de frågor du tänker mest på?

Det verkar viktigt för dig att reda ut det här? 🙂

Men nej, det var nog från början lite slarvigt uttryckt av mig. "Mest" var väl något slags relativt ord (kanske är det något dialektalt från mina forna hemtrakter på västkusten), d v s att jag har tänkt mer på de punkter från PP:s förslag som jag listade upp än de som jag inte listade upp. Hänger du med? 🙂

Det betyder inte nödvändigtvis att jag tänkt mycket på allting. Egentligen är det nog bara frågan om legalisering av icke-kommersiell fildelning som jag är lämpad att skriva någonting mer omfattande om.

Ber om ursäkt där. Vilken fråga vill du att jag svarar på?

Tycker du själv att omnämnande av vem som är verkets upphovsman är en viktig del av URL? Och kan du motivera ditt svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, det var nog från början lite slarvigt uttryckt av mig. "Mest" var väl något slags relativt ord (kanske är det något dialektalt från mina forna hemtrakter på västkusten), d v s att jag har tänkt mer på de punkter från PP:s förslag som jag listade upp än de som jag inte listade upp.

Ah, men OK! Det förklarade ju allt ...

yeahright.jpg

Tycker du själv att omnämnande av vem som är verkets upphovsman är en viktig del av URL? Och kan du motivera ditt svar?

Den ideella rätten för mig är viktig. Om jag har skapat ett verk så vill jag bli förknippad med det och jag vill skydda mig mot att andra använder det på ett sätt som kränker min person.

Fler frågor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ideella rätten för mig är viktig. Om jag har skapat ett verk så vill jag bli förknippad med det och jag vill skydda mig mot att andra använder det på ett sätt som kränker min person.

Fler frågor?

Ja, det var ju just frågan om varför det är så viktigt att bli förknippad med ett verk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju just frågan om varför det är så viktigt att bli förknippad med ett verk?

För att jag ska kunna tjäna optimalt med pengar på det.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska ju inte ha åsikter om andra människors åsikter. Solklart, som korvspad.

så tolkade inte jag det han skrev

man ska inte förutsätta hur välgrundade andra människors beslut är baserat på ens egna grunder för egna beslut - snarare

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar väl ändå inte att du vill jämställa privat information med någonting som någon med vett och vilja valt att publicera för världen?

det handlar inte om vad jag menar "information" betyder

det handlar om vad pp å du menar

hur ställer du dig tex till något som någon valt att inte publicera?

Link to comment
Dela på andra sajter

det handlar inte om vad jag menar "information" betyder

det handlar om vad pp å du menar

hur ställer du dig tex till något som någon valt att inte publicera?

Information som man inte publicerat på något sätt ska väl vara privat och då ska man såklart inte få sprida det hur som helst. Sen är såklart frågan om vad som anses vara "publicerat". Ett privat album på Facebook t ex, som "endast" 50 av ens vänner har tillgång till (plus NSA då 🙂), är det publicerat? Finns säkert en hyfsat stor gråzon.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag ska kunna tjäna optimalt med pengar på det.

Ok 🙂

Själv tänker jag att det även kan hänga ihop med en av de psykologiska faktorer som är gemensamma för i princip alla världens människor (oavsett vad man har för värderingar i övrigt), att man gillar att bli uppskattad av andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänker jag att det även kan hänga ihop med en av de psykologiska faktorer som är gemensamma för i princip alla världens människor (oavsett vad man har för värderingar i övrigt), att man gillar att bli uppskattad av andra.

Prestige, kallas det med ärligare termer. Och jag köper det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...