Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en rullbandspelare med 8 kanaler och en mixer med 8 kanaler. (Fostex model 80 och Fostex 450)

Jag vill kunna spela in alla 8 kanalerna samtidigt och sedan även lyssna på det.

Mixern har D.out och Tape in och på bandaren är det in/out..

Mitt problem är att jag inte lyckas koppla ihop bandaren och mixern så att det fungerar.

Som jag förstått det borde det kopplas: D.out-->Input 1- 8 och Tape in-->Output 1- 8

och då ska man kunna spela in och sedan lyssna på det man spelat in utan att behöva koppla om någonting.

Har försökt koppla på alla möjliga sätt men får det inte att fungera. När jag kopplar som ovan så kommer ljudet in i bandaren men fastnar inte på bandet när man spelar in. Det här ger mig ångest.

Det enda som fungerar är när jag försöker mig på att koppla in bussarna men då har jag ingen aning om vad jag håller på med. Behöver inga effekter, utan jag vill bara få in 8 signaler och sedan vill jag lyssna på de 8 signalerna igen. Hjälp mig alla analog fans.

Jag vet att den här tråden är smått retarderad men ha överseende.

Annons
Postat

Från din beskrivning verkar det som du kopplat helt rätt. Kolla att du har armerat kanalerna på bandspelaren för inspelning, borde finnas nån knapp för varje separat kanal som heter "record ready" eller liknande. På mixern finns säker en väljarknapp för om du ska lyssna på input (mic/line) eller tape-input. Glöm inte trycka på Record, en del bandare kräver att man trycker Play+Rec samtidigt.

Lycka till!

Postat

Om du får det att fungera med subbarna så är det inte fel på bandaren utan då är felet antingen i kopplingen eller så är mixern trasig. Det kan ju finnas någon knapp du missat? själv har jag olika "source" knappar där jag kan skicka signalen lite olika.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.