Guitar Nilsson Postat 13 juni 2013 Dela Postat 13 juni 2013 Det är jag som står i mitten och blir utskälld och hotad med fängelse av polisen, nån gång på 70-talet. Kan inte komma på vad det är för bas fast jag spelade på bara den i många år. Det är inte en Ripper o inte en Grabber heller. Den har tre ganska smala mickar... Vad är det för Gibsonbas? Till basrigg hade jag en 200 watts Sound City rörtopp med bla 6 st 6L6GC slutrör. Och det ena stora svarta bashornet syns bakom, jag hade två det ena är skymt. Elementen var 15" Altec Lansing tror jag, några av de dyraste i alla fall. Det lät så j-a oerhört starkt att det spelade ifrån vilket PA som helst då, i alla fall det som står där på bilden. Jag körde med rejält med dist, lite som Jack Bruce i Cream. Kommer ihåg att nästan alla JBL elementen blåstes i PAt, inte kul för polarna som byggt det. Polarn med stratan till höger hade kvällen före sparkat sönder nästan en hel dicoanläggning i en folkpark sen dj´n sparkat honom rätt i käften från scen, så han trodde snuten kom för att ta honom. Komiskt minne.... Vi klallade oss "LA Rocks" L står för Ljusne och A för Ala.... Vem vet vad jag hade för bas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 Gibson G3? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 Härlig bild! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 +1 på både Nay & Valle. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 ...och nu när vi med 98% säkerhet vet vilken bas det var du lirade på så vill vi höra polis-storyn, Nilsson 😄 Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 +1 på både Nay & Valle. 🙂 I 2nd that Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 (redigerat) Cool bild! :-) Har för mig att Gene Simmons i Kiss körde på en dito bas vid den tiden (eller några år tidigare om du tror att det var `78). Redigerat 14 juni 2013 av Sleap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 Grabber 3 Tribute finnes för runt 7000:- Man vart nästan lite sugen! Coolt! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 juni 2013 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2013 (redigerat) Hette den bara G3 tro? Andra påstår att det är en Grabber 3, men jag kommer fan inte ihåg att det stod Grabber nånstans på den. Nu när jag ser "G3" skrivet vill jag minnas att det stod så på den lilla luckan för hålet till dragstången uppe på huvudet. Men den kan ju ha hetat Grabber 3 även om inte Grabber stod på själva basen? Mickarna var nog inte så lyckade, det var nog lite väl mycket mid o lite för lite botten i dem som jag minns. Men då gillade jag att det vrålade som en nedstämd metalgitarr... Det fanns en lika bas fast med endast en större humbucker som man kunde flytta mellan stall o halsposition på två skenor/smala rör. Tror den basen hade problem med glapp o oljud i de rörliga kablarna till micken. De nya Grabbrarna har ju helt annorlunda mer normala humbuckrar. Tror jag tyckte den där var rätt ful sen jag haft den några år. Kommer ihåg att jag som 15 åring jobbat ihop bra nog med stålar o for till Stockholm o köpte den här basen på en affär o en Kustom basrigg med vadderad topp o låda, lådan var ett 18" horn, en ganska hög "garderob", inte den modellen många körde med med två 15" o två skitsnygga kromade ringar frampå. Men helevet, det var verkningsgrad i den som hette duga. Bara basriggen kostade över 10.000 spänn, det var den kraftigaste som fanns i hela sverige. O tio tusen, hur mycket är det i dagens värde? Några år senare bytte jag åt mig rörtoppen Sound City. Och polisen... Det var bara så att nån surskalle ringt till dem o klagat att det lät, och det hatade man intensivt. Det fanns tillstånd för musik så vi fortsatte spela bara. Polismästaren själv bodde tvärs över stan i ljudriktiningen så även han var förbannad. Svårt att fatta hur djävulskt förbannade många blev på sånt här då. Att mörda kvinnor o barn var en lindrig förseelse i jämförelse tyckte nog många. Det finns lika folk nu med. En omickad lite större blåsorkester låter väl lika mycket som ett rockband som vi, men det var det aldrig nån som protesterade mot. Det var ju musiken de hatade. Redigerat 14 juni 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 Vilken härlig bild och historia. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 14 juni 2013 Dela Postat 14 juni 2013 vi har närt en basist vid vår barm ser jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 juni 2013 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2013 Tack Sley. Les Paul-snubben till vänster heter Janne Wattman (hans medfödda efternamn, passande till en elektrisk gitarrist) Bor i Stockholm och ett eget Janne Wattman Bluesband. Han har bla spelat en del med pianisten Slim Notini som själv förr sjöng mkt gamla blueslåtar, men sen han blev religiös vill han inte sjunga de där gamla Robert Jonssontexterna, men han har inget emot att spela piano om Janne sjunger om Hellhounds... Kom på att vi inte hette LA Rockers i den där uppsättningen, vi hette ROOSTERS o inge annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 14 juni 2013 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2013 vi har närt en basist vid vår barm ser jag Mitt första lite seriösare instrument var kontrabas, klassisk musik Sen elbas. Jag jobbade på elverkstan på sågen hemma och brukade ibland i fikarummet säga först "jag spelar elbas, men, (pekande på chefen) Sundling är en elbas"... När jag började skriva låtar blev det på gitarr fast jag spelade bas i bandet. Det blev sen så krångligt att byta till gitarr när jag skulle visa de andra ackord o riff jag ville spela så jag gick över till gitarr nästan helt. Jag spelade fruktansvärt illa de första 30 åren. Sen bara halv-illa. Älskar fortfarande att spela bas, det är nog det man kan ändra fason mest med på en låt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Måsart Postat 24 juni 2013 Dela Postat 24 juni 2013 (redigerat) Edit: Jag missade att diskussionen var 10 dagar gammal...hehe. Nåväl, Nilsson ser betydligt coolare ut med basen än Gene! Redigerat 24 juni 2013 av Måsart Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.