Måsart Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Ja, som sagt, går det bra att använda en högtalarkabel som gitarrsladd? Jag har en tremeters telekabel (billig som faan...) i dagsläget. Problemet är att den brusar något fruktansvärt. Jag spelar sällan in gitarr så jag har inte orkat köpa nya kablar. Jag hittade ett par högtalarkablar (1m) när jag rensade ur en byrå i dag. Jag pluggade in guran med högtalarkabeln och vips så var 75% av bruset borta! Gött! Är det något som kan ta stryk av den improvisationslösningen?
Claes Holmerup Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Det är inget annat än ljudet som går sönder... 😉 Problemet med högtalarkabel, är att den inte är skärmad, så det kommer lätt in brum, radiostörningar och annat "kul" på vägen - men i övrigt är det riskfritt. På andra hållet är däremot inte riskfritt - alltså om man använder en gitarrkabel till högtalare, utan då kan den bli varm, smälta isoleringen och ge kortslutning som kan förstöra slutsteget om man har otur...
hegobald Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 Funkar det så funkar det.. Däremot undrar vad det var för skitgitarrsladd du hade innan om en vanlig oskärmad högtalarsladd kan låta så mycket bättre!? 🙂 Ja, som sagt, går det bra att använda en högtalarkabel som gitarrsladd? Jag har en tremeters telekabel (billig som faan...) i dagsläget. Problemet är att den brusar något fruktansvärt. Jag spelar sällan in gitarr så jag har inte orkat köpa nya kablar. Jag hittade ett par högtalarkablar (1m) när jag rensade ur en byrå i dag. Jag pluggade in guran med högtalarkabeln och vips så var 75% av bruset borta! Gött! Är det något som kan ta stryk av den improvisationslösningen?
Måsart Postat 13 juni 2013 Trådstartare Postat 13 juni 2013 Det är inget annat än ljudet som går sönder... 😉 Problemet med högtalarkabel, är att den inte är skärmad, så det kommer lätt in brum, radiostörningar och annat "kul" på vägen - men i övrigt är det riskfritt. På andra hållet är däremot inte riskfritt - alltså om man använder en gitarrkabel till högtalare, utan då kan den bli varm, smälta isoleringen och ge kortslutning som kan förstöra slutsteget om man har otur... Skönt att höra! Skumt dock att gitarrsladden gav mer störningar än högtalarkabeln. Lurigt! Funkar det så funkar det.. Däremot undrar vad det var för skitgitarrsladd du hade innan om en vanlig oskärmad högtalarsladd kan låta så mycket bättre!? 🙂 Ja du, det verkar vara ett redigt måndagsex...hehe!
Måsart Postat 13 juni 2013 Trådstartare Postat 13 juni 2013 Vad tror ni om den här kabeln? Billig och bra! http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1199679&artno=277308 1
hegobald Postat 13 juni 2013 Postat 13 juni 2013 (redigerat) Har själv varit med om att så kallade "noise less" kablar sprakar och har sig som attan då man rör på dom, precis motsatt vad dom skulle vara.. På 80 talet brukade jag löda egna instrumentkablar för gitarrer och basar som lät bra.. Dock lite styva.. Men den kabel jag använde var en koaxial antennkabel som heter RG59.. Billigt och bra lät det! 😉http://en.wikipedia.org/wiki/RG-59 Redigerat 13 juni 2013 av hegobald
Måsart Postat 14 juni 2013 Trådstartare Postat 14 juni 2013 Nu har jag varit nere och tjackat Fenderkabeln som jag länkade till, det hjälpte inte. Vad fan kan det då vara? Det måste ju vara ljudkortet som spökar?
madeinroad79 Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Gör som vid all felsökning börja vid källan och gå vidare. Kolla gitarren först. E mitt tips.
Måsart Postat 14 juni 2013 Trådstartare Postat 14 juni 2013 Bra tänkt! När jag kopplade in basen brusade det också... Det känns som att det MÅSTE vara ljudkortet.
Måsart Postat 14 juni 2013 Trådstartare Postat 14 juni 2013 Nu har jag spelat in ett gäng gitarrspår på lite lägre volym. Preampen ställde jag på klockan 12 istället för 3 som jag tidigare kört med. Det blev mindre brus men såklart även lägre volym... Efter att ha googlat på Presonus Firebox så verkar det vara en hel del personer som har fått erfara (o)ljudliga preamps.
Claes Holmerup Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Du har väl kopplat in gitarren på en instrumentingång...?
Måsart Postat 14 juni 2013 Trådstartare Postat 14 juni 2013 Japp. Det känns riktigt frustrerande att inte veta vad det är som krånglar! Jag spelade in några spår med sänkt volym på preampen tidigare. Problemet är ju att bruset följer med när jag ska höja spåren efteråt...moment 22. Det verkar som sagt vara många som har problem med just det här ljudkortet. Kassa preamps?
Claes Holmerup Postat 14 juni 2013 Postat 14 juni 2013 Det kan bero på hur det hanteras internt i ljudkortet. Vissa dämpar insignalen till mikrofon-nivå, för att sedan förstärka i preampen. Då blir det mer brus än om det är separata signalvägar. Om du har möjlighet till det så skulle det nog vara bra om du testar med en aktiv DI-box och ser om det blir bättre då. Den kopplas på mikrofoningången och drivs av fantommatningen.
Måsart Postat 17 juni 2013 Trådstartare Postat 17 juni 2013 Tack för all hjälp Claes (och ni andra också förstås!). Jag har nu lämnat in kortet på 4Sound, jag får se vad dom säger.... Om det brusar när dom har riggat upp det i butiken så måste det vara elen som spökar hemma hos mig. Jag ska gå ner och se hur det går för dom efter lunch. Om det är elen som strular vad ska jag då göra? Köpa en überdyr grendosa?
Måsart Postat 17 juni 2013 Trådstartare Postat 17 juni 2013 (redigerat) Det var som jag trodde, bruset är Fireboxens fel. Jag lånade med mig en preamp från 4Sound, jag kopplade på den och vips så var 90% av bruset borta. Är det någon som kan tipsa om en billig preamp som är ren i karaktären? Runt tusenlappen typ... Preampen jag lånade hem är en Presonus Tubepre v2. Redigerat 17 juni 2013 av Måsart
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.