Jump to content
Annons

Ljudinspelning från två källor (samt myggmic)


robban234 (oregistrerad)

Recommended Posts

robban234 (oregistrerad)

Nån som har tips på en liten behändig sak som kan spela in ljud från två källor.

Har ritat en bild som borde förklara vad jag är ute efter. Se bifogad bild tack!

Jag har tänkt ge mig ut med kamera gitarr och mic för att spela in nån truddelutt på vägen. Gitarren är elektrisk. Vill vara väldigt bärbar och behöver en ljudinspelare som kan ta in ljud från mic samt ljud från gitarren. Kameran har inbyggd mic men den är värdelös så jag ska spela in röst/gitarr/bild på enskilt håll och sen puzzla ihop dem på datorn.

Om nån har tips på en bra myggmicrofon så säg till för resten! Skall användas utomhus för min mun (så ska inte vara känslig för vind och helst inte spela in ljud från fel riktning).

Typ som den på http://www.biltema.s...mikrofon-23311/ fast inte totalt 20kronorsskräp (har provat den micen från Biltema och den är inte så het).

Tråden är främst för att hitta ljudinspelningsdosan dock:

post-35190-0-99862300-1370936330_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför mygga? Det finns myggor som är mindre jävliga än andra, men de är fortfarande långt ifrån lika bra som en "riktig" mick, och de är generellt rundtagande då de kan vara svåra att placera annars. Används njurar inom nyhetsprogram och liknande, men där rör dom sig i praktiken ingenting. Vindkänslighet kommer man inte undan, men det finns mini-päls att köpa till dem för att lösa den biten.

De enda jag gillat själv än så länge (och enda jag inte verkligen hatat tillika...) är DPA-myggor genom Lectrosonic-sändare. Dock ligger sändarna på runt 10-15 tusen, tror myggorna ligger därikring åsså, och mottagaren är inte helt billig den heller.

Sennheiser har även populära myggor och sändare, men de låter fan.

Inte övervägt ett headset istället? Smidigare, & låter (om det är ett bra headset, exempelvis Beyer) mycket bättre generellt!

Link to comment
Dela på andra sajter

robban234 (oregistrerad)

Ska i princip sitta still och spela gitarr och sjunga så rörelse är inget problem för mig. Skulle vilja ha en mygga eftersom den är liten (känner sig mer rörlig), diskret (jag syns mer) och borde inte ta upp mer än just min röst (inte ljudet av då jag slår på strängarna eller fågeln som kvittrar).

10-15 tusen är definitivt för dyrt för mig, hade hoppats på nåt mellan ett och två tusen max. Man tycker att en liten mic på en pinne samt sladd och kanske batterihållare inte borde vara så dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, du kommer få bra mycket mer än bara röst oavsett vilken mygga du än skulle köra med, vilket ofta är ett problem när man spelar in film och uppmyggade personer står nära varandra.

Lite mick på pinne med sladd och batteri är inte dyrt, som du skrev själv så har Biltema en för en tjuga, men bra (nja...) myggor är svåra att tillverka och utveckla, så priset följer därefter tyvärr.

Dessutom är sladden (den är alltid inbyggd i myggan pga storleken) as-smal, och därför även väldigt ömtålig. Haft mycket problem med det. Det, dvs smalheten och att den inte är utbytbar, gör dem äckligt svåra att laga då varje ledare bara har nån enstaka kardel, och de har väldigt lätt för att få kabelbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ZOOM inspelningsprylar och är nöjd. Det finns flera modeller, beror på hur mycket du vill betala och hur stora de ska vara. H4N har blivit billig. Jag har också använt Audio Technicas små mikrofoner och tycker det funkar, exempelvis http://www.thomann.de/se/audio_technica_at_831b.htm. Osäker på hur kontakten passar H4:an. Hur anpassningen mot din gitarr ska se ut kan jag heller inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis beställt en liknande utrustning.

Jag spelar in på Ipad, men du kanske har en Iphone.

Jag använder en app som heter Auria.

Mitt ljudinterface heter Sonoma guitar jack 2 (notera att det inte är usbmodellen). Pyttelitet! Kostar 995kr hos Fritzpatrick. Klarar att spela in 24 bitar, 44,1kHz. Elgitarr och mick samtidigt på olika spår. Eller två mickar på två spår. Eller line. 60dB gain utan fantommatning: så dynamiska mickar, eller batteridrivna. Lär få den idag.

...För 3000kr finns nya Apogee One for Ipad som har inbyggd mick och samtidig inspelning av tex elgitarr.

Mick efter smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...