Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, just nu använder vi ett HK system (2 toppar och 2 basar) men är ute efter något mindre i stil med två aktiva fullrange 15" högtalare som vi kan ha på fristående stativ utan att vara beroende av basarna.

Vi kör backtracks med trummor och bas så det bör ju helst flytta lite luft.

Kan ni tipsa om något som låter bra för ca 4000:- / sida ?

Hittade dessa men tyvärr är priset lite i överkant.

http://www.thomann.d...maha_dxr_15.htm

http://www.thomann.d...15_a_mk_iii.htm

Hittade också dessa som ligger lite bättre i pris

http://www.thomann.d.../ev_zlx_15p.htm

http://www.thomann.de/se/jbl_eon_315.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm

Redigerat av RobinJacobsson
Annons
Postat

RCF-låderna har vi på jobbet, de är inte skitroliga tycker jag.

Jag skulle nog titta närmare på EV-lådan...

Postat

Okej. Anser du att Yamaha-lådorna är värda mellanskillnaden från EV lådorna? Läste någonstans att de spelar grymt bra.

Postat

Det kanske ska låta en aning bra också?🙂

Postat

Vad jag har hört om Behringer-lådorna låter dom alldeles utmärkt bra och starkt, men att en del upplever dom som lite opålitliga.

Vilket väl ofta är det som skiljer billiga prylar från lite dyrare. Man kanske inte märker skillnad på 1:a, 10:e eller 20:e giget, men på det 21:a fortsätter de dyrare att funka precis som innan, medan de billigare helt plötsligt och oförklarligt ger upp.

Sen finns det säkert bra och pålitliga billiga prylar också. Har en kompis som spelar bas i ett Eddie Meduza-tribute-band (!). Dom giggar relativt mycket. Han har en av Thomanns egna aktiva golvmonitorer, den kostade väl 1200 kr eller något sånt. Enligt honom låter den alldeles utmärkt bra och har funkat prickfritt.

tror att behringer låter tillräckligt. hör med Håkan, har har bra koll när det gäller live-ljud.

För nytillkomna läsare. Håkan = Guitar_Nilsson 🙂

Postat

Jag har den första, Yamahan, den är fanemej bäst. Kolla db-siffran 133 db o jämför med de andra som ligger på typ 127, (det är jävligt mkt mindre), det är den som säger hur mycket tryck de ger, watt är ointressant. Jag kör ibland utan sub till mina backtracks o mer botten i fullrange finns nog inte. Det finns knappar bakpå för att få ur mer lågbas om man spelar utan sub, det funkar skitbra...

Blir dom för dyra tycker jag ni ska satsa på Behringern. Just den där kör de med i alla replokalerna på Bildas Rockskolor osv här i stan, polarn jobbar där, de är skitnöjda med dem för de pengarna. Tror 4-Sound säljer till samma pris

• 3 månader senare...
Postat

Jag skulle ha köpt EV-lådan alla dagar i veckan, för dom är bäst. Men det är upp till dig som person att köpa det som tycker verkar vara bäst! Så länge du håller dig undan från skit Behringer Och Billebros skit så bör inget gå fel.

Postat

Andreas.....

Välkommen till forumet.

Vi har genom åren sett en massa härliga intron från diverse nyblivna medlemmar.

Vi har skrattat.

Vi har gråtit blod.

Vi har fäktats....

Oavsett vilket, du kommer snart att stöta på patrull i och med dina uttalanden.

De inlägg jag läst att du skriver är i mångt och mycket, rent skitsnack.

För att göra det enkelt.

Du är en tjötas som utan tvekan kastar dig in i striden utan att ens fått på dig rena underbyxor.

Definiera inte vad som är rätt och fel baserat på dina egna erfarenheter då de är ringa baserat på hur du uttrycker dig.

Föreslå. Du har upplevt, i detta fallet EV. Du har tydligen läst dig till från internet att Behringer är skit?

Vad som är skit och bra för de respektive märkena du valt att hylla och dissa framgår inte.

Hur ska TS kunna göra en värdering utav ditt utlåtande?

Du kommer snart in i gänget här Andreas.

Helt garanterat.

...men ta det lite försiktigt med vad du basunerar ut.

Piiiz!

/Mojje

• Gilla 2
Postat

Robin.

Det är lurigt att ta fram ett system baserat på dina kriterier.

Du skriver att ni kör backtrax och trummor.

Är det uppmickade trummor?

Det ställer lite hägre krav på ljudtryck vilket du säkert redan vet.

Att hitta ett aktivt system på dansbandspinne runt 4000:- per sida som ska klara ett mickat trumset och programmaterial känns som att det kommer skapa besvikelser.

Nilsson har rätt bra koll på den här typen av PA:n då det ligger i stil med vad han själv sysslar med.

Sen är definitionen "ljudtryck", väldigt personlig.

Dock har han bra koll på grejer i billigare prisklasser för han har testat en massa system av vad jag kunnat utläsa genom hans inlägg här genom åren.

Det finns prövad fakta i det han rekommenderar.

Spridning, verkningsgrad kontra investeringskostnad samt hur mycket pengar detta PA ska generera är bland det svåraste som finns i billigare prisklasser.

Kommer det hålla för att köra och byggas upp och ner låt säga tre dagar i veckan?

Eller ska det bara funka till hobbybandets två gig om året så slitaget blir minimalt.

Jag är själv dåligt insatt i denna typ av PA.

Dock hade jag tagit kontakt med en uthyrare av PA-anläggningar.

Bra pejl på sina grejer och definitivt duktiga på att stämma av storlek på mindre system baserat på antal i publik.

Själv kör jag mest på line arrays så jag är alldeles för bortskämd med massiva mängder kraft och PAbudgetar som överstiger två normala årslöner och större.

Ge oss lite mer info så kan vi nog hjälpa dig.

Piiiz!

/Mojje

• Gilla 1
Postat

Bra med Yamahan är att den på nåt konstigt vis låter bra tom bakåt, i alla fall mkt bättre än nåt annat jag hört. Jag kör live enmansband med backtrax o brukar alltid köra lyssningen i studiolurarna, men det går faktiskt riktigt bra att höra sången o nivåer helt utan lurar o golvmonitorer om man står framme på scenkanten, ungefär i linje med topparna. Med de dB Opera jag hade förut var det som med alla andra högtalare, dvs omöjligt att göra sig en uppfattning om hur det lät på dansgolvet. Spelade nyss på ett lite mindre partaj, då lämnade jag subbarna hemma, det funkar utan på mindre ställen. Med dB topparna var det omöjligt att få fram bas som lät som bas ens på låg volym. När jag spelade nu körde jag mina Yamaha DXR 12´s mastervolymer på ungefär kl 10, en bra bit under halv volym alltså. 15-tumsvarianten ger ju mer tryck o botten ändå. När jag spelar utan subbar ställer jag en knapp i ett eq-hängmatte läge med mer botten. Det finns även ett tvärtom läge om man vill köra dem som monitorer. Och helt flat förstås. Och sen finns det HP filter när man kör dem ihop med subbar. De är kanske lite svidigt dyra, men sen man en gång betalat är det värt varenda öre.

Jag har kvar mina dB15 subbasar, de verkar vara de som ger mest kräm i den viktklassen, jag bär dem ensam o de går in bra i bakdörrarna på en Volvo 945 med nedfällt baksäte, sen får jag in resten bakom, gitarrstärkare mixerrack mm. Ska man få rätta danstrycket på krogen ska man ha subbar i alla fall...

Jag tror Yamaha köpt nåt av de stora PA-företagen, kan det vara Nexus? O därmed fått tillgång till deras teknik. Osäker på det, för trött nu.

Postat

Hallo

Måste rekommendera den här riggen,vi kör både backtracks med två man och med hela bandet (4st)

Och det är ett fantastiskt tryck i den.

Så kolla och gå och lyssna så kommer du bli överraskad.

Tror den ligger runt 11 tusen men då ska du ha med stativ/sladd/ skydd för det fick vi.

http://www.ilt.nu/pu...les/BK_TEST.pdf

Intressanta grejer! Verkade vara ett vettigt gjort test. Men att ha bara en sub är lite knepigt, även om ljudet från en kanske räcker till; sätter man basen på ena sidan blir det tunt med bas på den andra kanten. Och sätter man den i mitten blir det jobbigt mkt bas för den som står i mitten o sjunger...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.